Station Bastogne

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Roso019

Station Bastogne

Bericht door Roso019 »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, kom uit Nederland, en ben deze dagen naar de Ardennen geweest. Geweldigl allemaal, de Ardennen, Belgie en Luxemburg :D

Nou had ik een vraagje, ik was vlakbij Bastogne (Bastenaken voor de Walloniers) en ik wou misschien met de trein een dagje uit. Met Sander van Gool (ook uit Nederland, volgensmij wel bekend voor jullie :wink: ) had ik thuis al opgezocht of Bastenaken een station had. De Belgishce en Duitse reisplanner gaven aan van wel, dat je er met een boemeltje vanaf Libramont naartoe kon, maar Google Maps en Earth gaven aan dat er vanaf Libramont geen eens spoor lag. Nu zijn we (= m'n gezin) naar Bastogne Nord gereden, maar daar was een fietspad aanglegd en geen spoor of perron meer te bekennen, wel wat overblijfselen.

Conclusie, Bastenaken heeft geen station meer en het is alleen per bus te bereiken. Toch raar dat zelfs de NMBS aangeeft dat je er nog met een IR naartoe kan :?

Weten jullie wat hierachter zit?

Vakantie was verders gewledig, met kajakken enzo, en ook nog van Ettelbruck naar Luxembourg met de trein gereisd :D 2 enkele reisjes van kostten 1,50 pp, totaal voor z'n 2en 3,00. Dat is geen geld, aangezien de Luxemburgers vologensmij weinig belasting hoeven te betalen?

Groetjes, Jurre
Steven

Re: Station Bastogne

Bericht door Steven »

officieel is de lijn buiten dienst wegens slechte staat, dit is al jaren zo en"voorlopig" is er dus een vervangbus die als "ir" de verbinding maakt tussen libramont en bastogne, de vrees is echter dat deze voorlopige situatie is heel definitief aan het worden is. Dit echter is dus bepalend voor het vinden van uw info, want die vervangbus staat dus in het spoorboekje vermeld met het lijnnummer van de spoorlijn.
Roso019

Bericht door Roso019 »

Steven schreef:officieel is de lijn buiten dienst wegens slechte staat, dit is al jaren zo en"voorlopig" is er dus een vervangbus die als "ir" de verbinding maakt tussen libramont en bastogne, de vrees is echter dat deze voorlopige situatie is heel definitief aan het worden is. Dit echter is dus bepalend voor het vinden van uw info, want die vervangbus staat dus in het spoorboekje vermeld met het lijnnummer van de spoorlijn.
Thanks, 162 is dat toch? Maar is het spoor dus nog niet opgebroken? Je zegt 'uw', ik weet wel dat dat typisch vlaams is :wink: ... maarrem... ik ben pas 15 :lol:
Steve

Bericht door Steve »

Roso019 schreef: Thanks, 162 is dat toch? Maar is het spoor dus nog niet opgebroken? Je zegt 'uw', ik weet wel dat dat typisch vlaams is :wink: ... maarrem... ik ben pas 15 :lol:
Dat klinkt vast raar voor je, maar weet dat deze 'uw' niets te maken heeft met de beleefdheidsvorm. Het is een vorm van 'gij'. Zoals 'jou' bij 'jij' hoort (jij ziet me - ik heb jou gezien), hoort ook 'u' bij 'gij' (gij ziet mij - ik heb u gezien). Het ziet er dus uit als de beleefdheidsvorm u-uw, maar zo is het niet bedoeld.

Tot zover deze kleine taalles, bedoeld om een veelvoorkomend misverstand tussen Nederlanders en Belgen te verhelderen. :wink:
Gust

Bericht door Gust »

MIVB-reiziger schreef:Tot zover deze kleine taalles, bedoeld om een veelvoorkomend misverstand tussen Nederlanders en Belgen te verhelderen. :wink:
En om volledig te zijn: ge/uw is taaltechnisch gesproken een beleefdheidsvorm, die vooral in Bijbelse teksten uitgebreid gebezigd wordt. Maar in de spreektaal wordt deze persoonsvorm inderdaad algemeen gebruikt in Vlaanderen.

Neemt niet weg dat zo goed als niemand in Vlaanderen de correcte grammaticale regels kent van deze verbuiging, aangezien deze niet meer onderwezen worden. Om een voorbeeld te geven: "Gij werdt niet onderwezen om dit correct te schrijven" is correct en géén d/t-fout. In de schrijftaal kan je je dus beter beperken tot je/jij/jou(w).
dekooiker

Station Bastogne

Bericht door dekooiker »

Bastogne werd door lijn 163 bediend: enerzijds naar Gouvy, anderzijds naar Libramont.
De vervangende autobusdiensten hebben een naar dit nummer refererende aanduiding: 163b, 163c, 163d.
Fles

Bericht door Fles »

Roso019 schreef:Conclusie, Bastenaken heeft geen station
Dat is net iets te kort door de bocht ;)
Afbeelding Wat bedoel je precies met "overblijfselen" van Bastogne-Nord? Heb je foto's?
Adler

Bericht door Adler »

Op deze recente netkaart vind je een lijn 163 buiten dienst van Libramont naar Bastogne-Nord !?

https://ecms.railaccess.be/DMS/ds/en/1058220

En volgens de NMBS site is er in Bastogne-Nord een station zonder loketten:

http://hari.b-holding.be/infsta/InfoSta ... 124&lang=1

Maar misschien zijn er nog niet achter dat dit station er niet meer is :) , de NMBS is nogal traag.

Zo zag het er dus uit in beter tijden:
Bijlagen
bn.jpg
bn.jpg (27.64 KiB) 4899 keer bekeken
Roso019

Bericht door Roso019 »

[/quote]Wat bedoel je precies met "overblijfselen" van Bastogne-Nord? Heb je foto's?[/quote]

Nee, dat helaas niet. Maar er is een meter stukje spoor gebouwd van hout, er staan bordjes van stoomtreinen, en er staat nog Bastogne Nord op het gebouw.
Fles

Bericht door Fles »

Roso019 schreef:
Wat bedoel je precies met "overblijfselen" van Bastogne-Nord? Heb je foto's?
Nee, dat helaas niet. Maar er is een meter stukje spoor gebouwd van hout, er staan bordjesvan stoomtreinen, en er staat nog Bastogne Nord op het gebouw.
*Tingelingelingggg :lol:

Eerste weekend na de vakantie ben ik daarheen. :!:
Roso019

Bericht door Roso019 »

Vraagje aan Fles... Ben jij Koeielul112 op YouTube?
Steve

Bericht door Steve »

Ik hoop voor hem van niet, want anders moet hij dringend z'n biologiecursussen weer bovenhalen! :lol:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Fles is inderdaad de Koeielul :wink:

BDJ
Fles

Bericht door Fles »

Lukt het ja? Dit soort zaken gaarne per PB in het vervolg, dank u :idea: :mrgreen:
Bibke

Bericht door Bibke »

Fles,

Het was toch overduidelijk dat jij dat bent. Trouwens, je hebt uzelf op een van de filmpjes gefilmd.
We kunnen u wel, hoor. :wink:
Plaats reactie