stiltecoupé

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

Stiltecoupés ja of nee

ja
30
67%
nee
13
29%
geen mening
2
4%

Totaal aantal stemmen: 45

Steve

Re: stiltecoupé

Bericht door Steve »

Adler schreef:
Kalimero schreef:En al gedacht aan het aantal mensen dat van de trein weggejaagd wordt omwille van al dat onnodig kabaal ? In advertenties wordt de trein alom geprezen omdat je er zogezegd in alle kalmte wat kan lezen, werken of gewoon wat uitrusten. De werkelijkheid is anders, en GSM's maken het probleem alleen maar erger.
Sommige zitten inderdaad te roepen in hun GSM. Ik zat vrijdagavond nog in een M6 en ik kon horen wat iemand die aan het andere uiteinde zat, zei in zijn GSM. Waarom dat nodig is om zo te roepen weet ik ook niet.
Dat zal wel een primitieve oerreflex zijn bij dat soort mensen. De persoon aan de andere kant is ver weg, weet je, dus moet je ook flink roepen, want anders hoort hij je niet... :lol:
Wover

Bericht door Wover »

Adler schreef:
Kalimero schreef:En al gedacht aan het aantal mensen dat van de trein weggejaagd wordt omwille van al dat onnodig kabaal ? In advertenties wordt de trein alom geprezen omdat je er zogezegd in alle kalmte wat kan lezen, werken of gewoon wat uitrusten. De werkelijkheid is anders, en GSM's maken het probleem alleen maar erger.
Sommige zitten inderdaad te roepen in hun GSM. Ik zat vrijdagavond nog in een M6 en ik kon horen wat iemand die aan het andere uiteinde zat, zei in zijn GSM. Waarom dat nodig is om zo te roepen weet ik ook niet.
Misschien ligt het aan de akoestiek van de M6'en, want ik heb dat overlaatst ook voorgehad.

Ik zat zoals gewoonlijk in eerste klasse op de IC Brussel - Antwerpen en vanaf Brussel-Zuid zat er een Ierse dame (duidelijk te horen aan het Engels accent) enkele rijen voor mij. Het gesprek was geweldig interessant, en dat vond ze zelf ook, want ze ging vast wat harder praten zodat iedereen haar kon horen.

In Vilvoorde kwam de TBG dan langs die mevrouw erop attent maakte dat ze zich in eerste klasse bevond met een tweede klasse biljet, waarna de vrouw gewoon rustig bleef zitten. De TBG is dan nog even teruggekomen en uiteindelijk heeft de vrouw toch haar telefoontje beëindigd en zich naar tweede klasse begeven.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Nou ik wil niet veel zeggen maar 9 op de 10 keer als ik in een stilte"coupé" zit lijkt het eerder op een herrie"coupé". :lol:
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Vervotte is tegen

La SNCB ne nous offrira pas le silence

S.V. (st.)

Mis en ligne le 08/08/2008
Les wagons silencieux, cela existe. Mais pas en Belgique. La ministre n'en veut pas.

Un train a parfois des allures de terrasse de café ambulante. Sonneries de GSM et discussions entre passagers, surplombées de plus en plus fréquemment par les musiques branchées que transmet un diffuseur portable de type MP3 rythment le plus souvent le voyage des navetteurs. Cela n'est pas du goût de tous. C'est pourquoi il existe en Suisse et aux Pays-Bas des "wagons silencieux"

Le concept est simple, il est des voitures dans lesquelles le mot d'ordre est "tranquillité". Le bruit n'y est pas toléré. Cela permet aux voyageurs de lire ou de travailler dans le calme.

Un train de ce type foule le rail belge pour la liaison Amsterdam-Bruxelles, mais il ne faut pas remercier la SNCB. Ce service est proposé par le seul fait des services des chemins de fer néerlandais.

Et rien n'est prévu dans ce sens chez nous. La ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques, Inge Vervotte (CD&V), l'a confirmé récemment à la Chambre. "L'offre de voitures silencieuses sur le réseau belge n'est pas indiquée". Ce type de service serait favorisé à l'étranger pour des parcours de longues distances or, en Belgique, peu de trains et dès lors peu de voyageurs embarquent, selon la ministre, pour de longs trajets.

La ministre justifie en outre que chez nous de nombreuses rames ne sont pas affectées à un seul parcours. Répartir les passagers par catégories selon qu'ils désirent s'offrir le luxe d'un voyage où seules les mouches auraient le droit de parole demanderait une organisation fort complexe.

Que les navetteurs belges se rassurent toutefois, la ministre rappelle que la compagnie ferroviaire mène régulièrement des campagnes de courtoisie au cours desquelles le silence à bord du train représente l'un des points prioritaires.
prachtige foto ook bij dat artikel: http://www.lalibre.be/index.php?view=ar ... _id=438142
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik ben ook tegen, en men (TBGs) zou beter eens wat hardhandiger optreden tegen die lawaaimakers. Afgelopen weekend nog van dat volk gehad in een AM96, 3 GSM's die door elkaar spelen, luid spreken, schoenen op de zetels... :roll:
utopia

Bericht door utopia »

Dietrich schreef:Ik ben ook tegen, en men (TBGs) zou beter eens wat hardhandiger optreden tegen die lawaaimakers. Afgelopen weekend nog van dat volk gehad in een AM96, 3 GSM's die door elkaar spelen, luid spreken, schoenen op de zetels... :roll:
Denk niet dat dat zo evident is. Uiteindelijk gaat het over een (semi-) publieke plaats. En kan nog... de treinbegeleider is daar 1. niet toe gemachtigd en 2. is het ook niet zo evident daar als enige tegen op te treden (hoewel er genoeg omstaanders zijn die zich doodergeren, zullen er zelden bijspringen. Nog beter: hoe meer mensen er rond zitten, hoe minder er zullen bijspringen). Zelfs die schoenen op de zetels is volgens mij niet verboden als wordt het al eens afgedaan als 'bevuilen van het materieel' (dacht ik). Ik herinner me een reclame van de NMBS (paar jaar terug) waar zelfs een reiziger relaxed op afgebeeld stond met zijn voeten op de bank. Kan me moeilijk voorstellen dat een bedrijf dan staande kan houden dat zoiets niet kan.

Enfin, dat verhindert niet dat ik het ook lastig vind. Het is zelfs een van de redenen dat ik doorgaans de wagen neem voor verplaatsingen in de vrije tijd. Niettemin vind ik dit vergelijkbaar met kabaal op straat ed. Kom je buiten, dan stel je je daar nu eenmaal aan bloot.

Los daarvan... vind ik wel dat mensen zich de laatste tijd snel ergeren. Iedereen loopt net superstressy rond. Maar dat is dan weer een ander verhaal. Zie zo ook vaak boze blikken naar kinderen die wat kabaal maken op de trein. Alsof je van kinderen veel anders kan verwachten.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Er is een groot verschil tussen voeten op de bank en schoenen op de bank.

BDJ
utopia

Bericht door utopia »

Bartjedj schreef:Er is een groot verschil tussen voeten op de bank en schoenen op de bank.
BDJ
Tenzij ik me vergis, is geen van beide verboden. (But then again... ik kan het mis hebben)
In de reclame ging het trouwens ook over schoenen op de bank. Beetje onduidelijkheid van mijnentwege idd. Vond dat toen een hele rare zet van de NMBS om zoiets te afficheren, vandaar dat het me ook zo goed bijbleef.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja, ik heb al een TBG geweten die er zich kwaad over maakte.

Plus is er momenteel een campagne over geluidsoverlast op de trein (naast andere punten). Maar als men mensen niet aanspreekt gaat het niet veel helpen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

utopia schreef:
Bartjedj schreef:Er is een groot verschil tussen voeten op de bank en schoenen op de bank.
BDJ
Tenzij ik me vergis, is geen van beide verboden. (But then again... ik kan het mis hebben)
In de reclame ging het trouwens ook over schoenen op de bank. Beetje onduidelijkheid van mijnentwege idd. Vond dat toen een hele rare zet van de NMBS om zoiets te afficheren, vandaar dat het me ook zo goed bijbleef.
Het is uiteraard wel verboden: je neemt nl. meer dan één plaats in, en dát is verboden. Het is trouwens ook een getuigenis van behoorlijk afwijkend gedrag, tout court. Je doet dat toch ook niet op restaurant, op bezoek e.d.
Met vriendelijke groet

overweg13
utopia

Bericht door utopia »

overweg13 schreef: Het is uiteraard wel verboden: je neemt nl. meer dan één plaats in, en dát is verboden. Het is trouwens ook een getuigenis van behoorlijk afwijkend gedrag, tout court. Je doet dat toch ook niet op restaurant, op bezoek e.d.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het niet kunnen, maar het is niet verboden. Ik weet dat er wel eens een begeleider wat over zegt. Je neemt meer dan één plaats in, maar dat doen mensen die een tas naast hen zetten ook. Die worden daar ook niet voor op de vingers getikt. Tenzij de trein echt overvol zit. En dan... mag het zelfs nog als je een ticket aan volle prijs betaald voor die tas (heb ik ook al weten gebeuren), dus dat zal met die voeten/schoenen wel hetzelfde zijn.

Er is een verschil tussen iets bestempelen als overlast en iets bestempelen als verboden. Als de NMBS wil dat dit verboden is, moeten ze dat in hun reglementering opnemen.
Dietrich schreef:Tja, ik heb al een TBG geweten die er zich kwaad over maakte.

Plus is er momenteel een campagne over geluidsoverlast op de trein (naast andere punten). Maar als men mensen niet aanspreekt gaat het niet veel helpen.
Die campagne is een 'hoffelijkheidcampagne' en geeft dus niet het recht om die zaken te verbieden. Ze probeert gewoon mensen aan te spreken op hun storend gedrag via een makkelijke manier: papierkes hangen. Net zo iets als campagnes waarin roken wordt ontmoedigd. Iedereen weet dat het ongezond is, maar het is toch niet verboden (oké, enkele plaatsen uitgezonderd, maar daar kan wel degelijk tegen opgetreden worden).
Adler

Bericht door Adler »

De Britse treinmaatschappij Merseyrail is zeer streng voor reizigers die hun voeten op de bank leggen.
Als ze hun houding niet wijzigen na een waarschuwing, krijgen ze een levenslang treinverbod of een boete van 1300 euro.
Het feit komt ook op uw strafblad.
Waarom voert de NMBS dit niet in ?
Al die campagnes haalt niets uit.
utopia

Bericht door utopia »

Inderdaad, zou me ook logisch lijken.

Nu weet ik alleen niet of de NMBS zonder meer toegang tot de trein mag opleggen als sanctie aangezien het een OV-bedrijf dat bovendien nog niet geprivatiseerd is. Hoewel dat natuurlijk nog niet wil zeggen dat ze al hun treinen publiek toegankelijk moeten maken, zonder meer. Toch weet ik niet of je in geval van reiziger met ticket zomaar zoiets zelf als bedrijf zou kunnen beslissen. Een treinverbod lijkt me niet evident zonder de wettelijk onderliggende basis te leggen (ze zouden zichzelf nogal eens kunnen blootstellen aan verschillende rechtzaken).

Het strafblad feit: ik vermoed dat dit een administratieve sanctie zou worden bij ons. Dan verschijnt het dus niet op het strafblad...
Adler

Bericht door Adler »

utopia schreef:Inderdaad, zou me ook logisch lijken.

Nu weet ik alleen niet of de NMBS zonder meer toegang tot de trein mag opleggen als sanctie aangezien het een OV-bedrijf dat bovendien nog niet geprivatiseerd is...
Op grond van Artikel 9.b van Bundel I kan een reiziger nu reeds uitgesloten worden, zelfs al heeft hij een geldig vervoerbewijs:

Code: Selecteer alles

Wordt niet in de treinen toegelaten of kan onderweg uit de trein worden gezet:
b) Een reiziger die zich op onbehoorlijke wijze gedraagt of die de voorschriften van de wetten, besluiten en
deze Algemene Voorwaarden niet naleeft. Hij kan geen aanspraak maken op de terugbetaling van de prijs
van zijn vervoerbewijs.
Ik zie niet in waarom dit artikel niet zou kunnen uitgebreid worden tot levenslange uitsluiting.
Het probleem is natuurlijk hoe je dit gaat controleren.
utopia

Bericht door utopia »

Juist ja, maar een treinbegeleider die dat toepast, krijgt op zijn donder omdat het niet strookt met hun commerciële opdracht en doorgaans voor vertraging zorgt. Net zoals voorzien is dat ze maakloon rekenen, boetes geven,... een groot deel doet het gewoon niet. Ik zie dit dus ook niet zo meteen realiseerbaar in de praktijk.

'een reiziger die zich op onbehoorlijke wijze gedraagt' Wat is dat? Er is geen rechter die een vervoersverbod op basis daarvan is leven gaat houden. Het is zeer beargumenteerbaar of iemand met de voeten op de bank, die zich verder netjes gedraagt, eerder een oud madammeke op de trein hielp, een vervoerbewijs heeft, etc. daar onder valt.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap jullie frustratie wel. Maar anderzijds... als ik eerlijk ben... Zelfs thuis durf ik met schoenen aan in de zetel zitten (en ik bedoel dan wel degelijk schoenen in de zetel). Natuurlijk ga ik dat niet doen als ze vol modder hangen, maar toch...
Plaats reactie