Adler schreef:Ik kan hier toch echt niet meer volgen nu.
De NMBS heeft een aantal duidelijke regels voor rolstoelgebruikers. Een van die regels is dat je minstens 24 h op voorhand de infocentrale contacteert en je wensen meedeelt.
Dan zegt de NMBS op haar website:
Personeel en materieel (mobiele oprijhelling) zullen voor je klaarstaan op de afgesproken reisdatum. Ook de treinbegeleider wordt op de hoogte gebracht.
Die klas doet dat en krijgt te horen dat het niet kan in Brussel-Centraal (in tegenstelling met alles wat over Brussel-Centraal is vermeld op de website, o.a. mobiele helling en personeel aanwezig, 24/24, 7/7).
Mischien klopt dat ook gewoon wel, en is er inderdaad permanent een mobiele helling en personeel aanwezig. Ik neem aan dat ze die niet even tijdens de spits naar Schaarbeek brengen of zo.
De jongen in kwestie zegt in het krantenbericht enkel dat hij dit niet begrijpt.
De uitleg van de NMBS begrijp ik anders zelf wel. De jongen in kwestie zal nog niet vaak tijdens de spits in Brussel-Centraal geweest zijn.
Daaruit besluiten sommige hier dat het gaat over een stelletje asociale gevallen die te lui zijn om mekaar te helpen.
En dat enkel omdat ze de reglementen willen toepassen en omdat ze het wagen om kritiek te hebben op de beslissingen van de Heilige NMBS.
Ik kan niet meer volgen.
Er van uitgaan dat je problemen wel opgelost worden "door de ander" (in dit geval de NMBS) is in mijn ogen zowat het topunt van asociaal gedrag.
Wel had de NMBS het beter kunnen aanpakken.
Als straks de eerste Siemens Desiro stellen gaan rijden zou dat het probleem moeten oplossen. Dan kan men rolstoelgangers in Brussel Noord of Zuid van de trein halen met een mobiele helling, en ze met een stoptrein verder laten reizen naar Centraal. Het is overigens tijd dat de NMBS op stoptreinen modern materieel met een instap op perronhoogte inzet. Ze zijn hier ongeveer de laatste in Europa...