Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steve

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Steve »

Steven schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Brussel Centraal kan niet, doordat de trein er onvoldoende tijd heeft om lang stil te staan. Dat begrijpen we niet. Waarom kan het in de andere stations dan wel?'
Misschien omdat die andere stations drie keer zoveel sporen hebben?!
de stilstanden in brussel centraal bedragen voor alle treinen offcieel 1 minuut, hoe ge het ook draait het blijft altijd weinig om een rolstoel er in of uit te krijgen.
Hewel, dat wilde ik juist zeggen! :)
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Wààrom is de NMBS de grote boosdoener als er verdorie een hele klas meereist?
Als het een persoon is die alleen reist mag de NMBS wel een handje toesteken voor zover er voldoende personeel is.
Of andere reizigers kunnen helpen.
Ik begrijp niet goed dat mensen enkel maar voor zich kijken (inclusief deze klager,want een hoop medeleerlingen voorhanden) en een ander niet helpen terwijl het met een paar mensen vlot zou moeten lukken om een rolstoel+gebruiker in of uit de trein te helpen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Adler

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Wààrom is de NMBS de grote boosdoener als er verdorie een hele klas meereist?
Als het een persoon is die alleen reist mag de NMBS wel een handje toesteken voor zover er voldoende personeel is.
Of andere reizigers kunnen helpen.
Ik begrijp niet goed dat mensen enkel maar voor zich kijken (inclusief deze klager,want een hoop medeleerlingen voorhanden) en een ander niet helpen terwijl het met een paar mensen vlot zou moeten lukken om een rolstoel+gebruiker in of uit de trein te helpen.
De NMBS zegt zelf op haar site over rolstoelreizigers :
Daarom kan je enkel van of naar een station (en eventueel het station waar een aansluiting genomen wordt) reizen dat uitgerust is met een mobiele oprijhelling.
Het is niet de bedoeling denk ik dat een dergelijke oprijhelling wordt bediend door medereizigers in de trein of toevallige wachtende reizigers op het perron.
Bovendien, nog eens, de site vermeld dat er 24h op 24, 7 dagen op 7, personeel aanwezig is in Brussel-Centraal om te helpen.
De klager, zoals u hem oneerbiedig noemt, heeft dus alle recht om te klagen.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef: Daarom kan je enkel van of naar een station (en eventueel het station waar een aansluiting genomen wordt) reizen dat uitgerust is met een mobiele oprijhelling.
Het is niet de bedoeling denk ik dat een dergelijke oprijhelling wordt bediend door medereizigers in de trein of toevallige wachtende reizigers op het perron.
Maar in een hele klas moeten er toch wel voldoende handen te vinden zijn om de rolstoel gewoon uit de trein te tillen. Is helemaal zo moeilijk niet.
melle

Bericht door melle »

K V B schreef:
Adler schreef: Daarom kan je enkel van of naar een station (en eventueel het station waar een aansluiting genomen wordt) reizen dat uitgerust is met een mobiele oprijhelling.
Maar in een hele klas moeten er toch wel voldoende handen te vinden zijn om de rolstoel gewoon uit de trein te tillen. Is helemaal zo moeilijk niet.
Daar gaat het helemaal niet om, het feit is dat als de nmbs deze service publiceert, ze ook maar moet leveren. Anders hadden ze het maar niet moeten publiceren.
Steven

Bericht door Steven »

Dat neemt niet weg dat er in die klas een hoop luie mensen zitten, als ze enkel op die service kunnen rekenen dan is dat maar zwak he. Als ze contact opnemen met de bewuste dienst en ze krijgen de uitleg te horen dat het niet gaat, dan kan je mij niet wijsmaken dat je zelf niet voor de nodige creatieve oplossingen kan zorgen. Zijn ze in die klas dan allemaal zo zwak dat ze geen twee of drie mensen vinden om die rolstoel er effe snel uit te zetten in het centraal station??
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:Dat neemt niet weg dat er in die klas een hoop luie mensen zitten, als ze enkel op die service kunnen rekenen dan is dat maar zwak he. Als ze contact opnemen met de bewuste dienst en ze krijgen de uitleg te horen dat het niet gaat, dan kan je mij niet wijsmaken dat je zelf niet voor de nodige creatieve oplossingen kan zorgen. Zijn ze in die klas dan allemaal zo zwak dat ze geen twee of drie mensen vinden om die rolstoel er effe snel uit te zetten in het centraal station??
Maar willen jullie het dan niet begrijpen of wat is dat ?
Als de NMBS zelf publiceert op haar website dat je met een rolstoel maar mag naar een station reizen als in dat station een mobiel platform aanwezig is, dan moet je toch zelf geen regels gaan uitvinden en alles zelf gaan regelen.
En wat als die mensen dan wel alles zelf gaan organiseren en er gebeurt een ongeval bij het uitladen ?
Wie gaat er dan opdraaien voor alles ?
Dat heeft toch niets met luiheid te maken.
Steven

Bericht door Steven »

Alles hangt af van de invaliditeitsgraad. De hulp voor andersvaliden is maar een bepaalde service, zover ik weet ben je niet eens verplicht die te gebruiken. Kortweg in een groep mobiele mensen moet toch voldoende volk aanwezig zijn zodanig dat die ene persoon perfect de reis kan volgen. Heb al groepen andersvaliden gezien die hun eigen begeleiders meehebben hoor. Voor blinden bestaat er ook zoiets, bij blinden krijgen die zelfs een speciaal ticket als ik mij niet vergis (als begeleider).
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik versta zowel Adler als Steven zijn standpunt.
Want inderdaad, als er iets gebeurt tijdens het uitladen door reizigers, zit je met een vacuum dat de verzekeringen zullen gebruiken om zich terug te trekken.

Wat echter voor mij geen reden is om niet te helpen. Ik heb al meerdere malen "minder mobiele medemensen" geholpen. Een kleine moeite, maar voor die mensen wel het verschil tussen buitenkomen of altijd binnenzitten.

BDJ
Beesty

Bericht door Beesty »

Inderdaad, ALS er iets moest gebeuren .. tis dan pas dat de miserie begint.
Ik hoor het de NMBS al zeggen. Die mensen waren er niet voor opgeleid etc ..

NMBS is een publieke dienstverlening, zij dienen dan ook in te staan voor de veiligheid en toegankelijkheid van iedere reiziger.

Ik kan wel begrijpen dat het niet evident is om dit te laten gebeuren in het centraal station, gezien de omstandigheden .. maar dan zouden ze wel een alternatief moeten kunnen aanbieden
Steven

Bericht door Steven »

laat dan alle mama's en papa's ook maar aanmelden aub, want die kinderwagens van tegenwoordig zijn allemaal een rolstoel waard, zeker als je beziet wat soort bagage ze er nog allemaal gaan aanhangen. Zijn deze dan niet meer verzekerd als je ze er zelf gaat opzetten? dit kan ik bijna niet aannemen, ik bezie de service van de rolbruggen als een extra dienst, een dienst die het rolstoelgebruikers eenvoudiger moet maken om mee te kunnen, hadden alle perrons even hoog geweest en alle treinen van het zelfde type dan hadden deze mensen zonder extra hulp op de trein geraakt. (zaken die al in het buitenland bestaan trouwens). ik die dacht dat de maatschappij streefde naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid van het individu tijdens het reizen en allerlei andere zaken.
Adler

Bericht door Adler »

Ik kan hier toch echt niet meer volgen nu.
De NMBS heeft een aantal duidelijke regels voor rolstoelgebruikers. Een van die regels is dat je minstens 24 h op voorhand de infocentrale contacteert en je wensen meedeelt.
Dan zegt de NMBS op haar website:
Personeel en materieel (mobiele oprijhelling) zullen voor je klaarstaan op de afgesproken reisdatum. Ook de treinbegeleider wordt op de hoogte gebracht.

Die klas doet dat en krijgt te horen dat het niet kan in Brussel-Centraal (in tegenstelling met alles wat over Brussel-Centraal is vermeld op de website, o.a. mobiele helling en personeel aanwezig, 24/24, 7/7).

De jongen in kwestie zegt in het krantenbericht enkel dat hij dit niet begrijpt.

Daaruit besluiten sommige hier dat het gaat over een stelletje asociale gevallen die te lui zijn om mekaar te helpen.
En dat enkel omdat ze de reglementen willen toepassen en omdat ze het wagen om kritiek te hebben op de beslissingen van de Heilige NMBS.

Ik kan niet meer volgen.
Adler

Bericht door Adler »

Ik ben ook even gaan zoeken in het beheerscontract 2008-2012.

Daar vind ik in artikel 44 het volgende:

Code: Selecteer alles

In het kader van een beleid van integrale toegankelijkheid levert de NMBS voorts
inspanningen om haar diensten beter toegankelijk te maken voor personen met beperkte
mobiliteit (PBM).
De NMBS zal erover waken dat de bestaande begeleiding in de stations, door middel van
een reservering via het Call Center in stand wordt gehouden. Deze reservering dient
minstens 24 uur op voorhand te gebeuren en kan betrekking hebben op meerdere
verplaatsingen. De begeleiding zal aangeboden worden van de eerste tot de laatste trein,
zeven dagen op zeven. Bijlage 14 bevat de lijst van 103 stations in dewelke deze
begeleiding vanaf 1 november 2008 ten behoeve van de minder mobiele reizigers wordt
aangeboden.
En wat zie ik in de lijst van Bijlage 14: inderdaad Brussel-Centraal !

Dat betekent dus concreet dat de NMBS volgens het beheerscontract zich ertoe verplicht om vanaf 1 november 2008, ook in Brussel-Centraal begeleiding aan te bieden van de eerste tot de laatste trein, 7 dagen op 7 !
In het antwoord van de NMBS in het krantenartikel is echter sprake van 1 september 2009. Waar die datum vandaan komt weet ik ook niet.
Waarschijnlijk lapt de NMBS het beheerscontract hier weer aan haar laars en heeft de datum vermeld in artikel 44 op eigen houtje met 1 jaar opgeschoven in de hoop dat iedereen tegen dan wel dat beheerscontract vergeten is.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:Ik kan hier toch echt niet meer volgen nu.
De NMBS heeft een aantal duidelijke regels voor rolstoelgebruikers. Een van die regels is dat je minstens 24 h op voorhand de infocentrale contacteert en je wensen meedeelt.
Dan zegt de NMBS op haar website:
Personeel en materieel (mobiele oprijhelling) zullen voor je klaarstaan op de afgesproken reisdatum. Ook de treinbegeleider wordt op de hoogte gebracht.

Die klas doet dat en krijgt te horen dat het niet kan in Brussel-Centraal (in tegenstelling met alles wat over Brussel-Centraal is vermeld op de website, o.a. mobiele helling en personeel aanwezig, 24/24, 7/7).
Mischien klopt dat ook gewoon wel, en is er inderdaad permanent een mobiele helling en personeel aanwezig. Ik neem aan dat ze die niet even tijdens de spits naar Schaarbeek brengen of zo.
De jongen in kwestie zegt in het krantenbericht enkel dat hij dit niet begrijpt.
De uitleg van de NMBS begrijp ik anders zelf wel. De jongen in kwestie zal nog niet vaak tijdens de spits in Brussel-Centraal geweest zijn.

Daaruit besluiten sommige hier dat het gaat over een stelletje asociale gevallen die te lui zijn om mekaar te helpen.
En dat enkel omdat ze de reglementen willen toepassen en omdat ze het wagen om kritiek te hebben op de beslissingen van de Heilige NMBS.

Ik kan niet meer volgen.
Er van uitgaan dat je problemen wel opgelost worden "door de ander" (in dit geval de NMBS) is in mijn ogen zowat het topunt van asociaal gedrag.
Wel had de NMBS het beter kunnen aanpakken.
Als straks de eerste Siemens Desiro stellen gaan rijden zou dat het probleem moeten oplossen. Dan kan men rolstoelgangers in Brussel Noord of Zuid van de trein halen met een mobiele helling, en ze met een stoptrein verder laten reizen naar Centraal. Het is overigens tijd dat de NMBS op stoptreinen modern materieel met een instap op perronhoogte inzet. Ze zijn hier ongeveer de laatste in Europa...
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef:Er van uitgaan dat je problemen wel opgelost worden "door de ander" (in dit geval de NMBS) is in mijn ogen zowat het topunt van asociaal gedrag.
Als iedereen "zijn problemen" voortaan zelf maar moet oplossen, stel ik voor dat de NMBS meteen maar alle infocenters, alle servicepersoneel en iedereen die op de een of andere manier de klanten behulpzaam is, opdoekt.
Wat voor een uitleg is dat nu weer ?
De NMBS biedt bepaalde diensten aan, die zijn zelfs vastgelegd in een beheerscontract met de Staat, die de NMBS daarvoor betaalt via de belastingsbetaler naast de reiziger die ook nog eens betaalt voor zijn ticket.
Dat beheerscontract is toch geen vodje papier mag ik aannemen.
Als de NMBS, om god weet welke reden, dan die diensten niet aanbiedt en iemand zegt daar iets over, dan is hij plots een ambetanterik die maar moet zien dat hij het zelf oplost en vooral geen kritiek moet geven op de Heilige NMBS.
Plaats reactie