Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Rolstoelgebruiker mag niet op trein tijdens de spits

Bericht door Adler »

Paul schreef:Voor zover ik deze discussie goed gevolgd heb, gaat het niet om 'een bepaalde service verwachten'. Het gaat erom dat de NMBS zwart op wit op papier zet dat ze een bepaalde service levert, en als puntje bij paaltje komt die service niet kan of wil leveren. Dat is erg. In zo'n geval zou ik zelf
1° in eerste instantie inderdaad zelf proberen mijn plan te trekken;
2° een klacht indienen bij de klantendienst van de NMBS;
3° indien ik daar geen reactie krijg waardoor de zaken op een aanvaardbare manier worden rechtgezet, mij wenden tot de ombudsdienst van de NMBS.
Ik weet wel dat dat een lange weg is, maar uiteindelijk meestal wel efficiënt is mijn ervaring.
Ik vind dat Adler in deze discussie gelijk heeft, maar dat veel anderen hem blijkbaar niet goed begrijpen.
Volledig akkoord met uw redenering, maar ik zou daar nog het volgende willen bij opmerken.
1. Wat betreft punt 1, er is niemand hier die weet of die klas volgende week inderdaad niet naar Brussel gaat, dus vind ik het nogal ongepast om dan uitspraken te doen, als ze zijn lui of ze hangen de zielepoot uit.
2. Ik heb in het verleden ook al heel wat klachten ingediend bij de klantendienst en de ombudsman.
Mijn ervaring met de klantendienst is dat dit een zwart gat is waarin alle klachten verdwijnen zonder verder gevolg.
De ombudsman doet heel goed werk maar uiteindelijk krijg je dan na zijn tussenkomst toch een brief van de NMBS waarin wordt uitgelegd dat ze op de hoogte zijn van uw probleem maar er niets kunnen aandoen.
1 keer heb ik mij uiteindelijk rechtstreeks gewend tot de minister bevoegd voor de spoorwegen. Onmiddellijk daarna wist men bij de NMBS plots wat het probleem was, had men een oplossing en werd ik zelfs een hele dag uitgenodigd om persoonlijk te gaan kijken hoe deze oplossing werd toegepast.
Dit maar om te zeggen welke rol de politiek speelt bij de NMBS.
Ik begrijp ook niet de reactie van veel NMBS-werknemers in dit forum, elke keer als er een negatief bericht over de NMBS in een krant verschijnt, alsof er een soort hetze zou bestaan van de media tegen de NMBS.
99% van die klachten zijn te wijten aan de onbekwaamheid van het bestuur, dus dezelfde reden waarom die werknemers zelf regelmatig hun ongenoegen laten blijken. Het enige verschil is dat zij een vakbond hebben die kan gaan praten met de directie en als dat niets oplevert eventueel kan overgaan tot staking.
Als reiziger heb je geen vakbond en kan je niet staken en sta je dus volledig machteloos.
En zelfs al komt er een artikel op de frontpagina van een krant, de dag nadien is iedereen dat toch weer vergeten.
Asterix

Bericht door Asterix »

Interessante discussie.

Ik geef Adler over de volledige lijn gelijk. Ik kan Steven zijn reactie over de zielepoot (sic) (louter omdat hij zijn verhaal in de krant doet) totaal niet begrijpen. Een medium als de krant dient toch net om te berichten over gebeurtenissen die onaanvaardbaar zijn? Enkel door de discussies die dan ontstaan (zoals hier) zal er misschien iets ten goede veranderen, al zeker omdat de klantendienst bij de NMBS schriftelijke klachten louter lijkt te gebruiken om hun gebouwen warm te stoken. Misschien moet men anders het NMBS-nieuws maar beperken tot hetgene de vakbonden in diezelfde vervloekte kranten verkondigen? Klachten over de dienstverlening, persoonsongevallen, incompetentie van een boel werknemers, het mag blijkbaar allemaal niet gemeld worden...

Tot slot nog een woordje over "de medeburger" die in zo een gevallen maar moet helpen. Mag ik mij het recht voorbehouden om tijdens een treinreis geen vinger uit te steken naar mijn medereizigers? Wie met een zware kinderwagen per se de boer wil optrekken, zou toch moeten weten dat bus en trein hier (jammer genoeg) doorgaans niet geschikt voor zijn? Neem dan een taxi of blijf thuis. Ik vind het van een enorme arrogantie getuigen dat deze mensen relatief goedkoop willen reizen en dan maar verwachten dat Jan en alleman als welzijnswerker opdraaien. Richt u tot de diensten die hiervoor worden betaald, zoals de NMBS, bijvoorbeeld...
Steven

Bericht door Steven »

sorry jeroen, onze medemens af en toe helpen vind ik normaal, de dag dat jij dan eens hulp nodig hebt wil je die dan ook van geen enkel vrijwilliger maar van een betaald persoon ??? dat is belachelijk in mijn ogen. Er zijn zoveel zaken in het leven die vrijwillig en spontaan kunnen gebeuren, de medemens helpen om het leven wat eenvoudiger te maken is er toch eentje van, als voor het minste een betalende dienst moet opgericht worden zijn we ver gekomen vind ik :(
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:sorry jeroen, onze medemens af en toe helpen vind ik normaal, de dag dat jij dan eens hulp nodig hebt wil je die dan ook van geen enkel vrijwilliger maar van een betaald persoon ??? dat is belachelijk in mijn ogen. Er zijn zoveel zaken in het leven die vrijwillig en spontaan kunnen gebeuren, de medemens helpen om het leven wat eenvoudiger te maken is er toch eentje van, als voor het minste een betalende dienst moet opgericht worden zijn we ver gekomen vind ik :(
Men moet in mijn ogen een verschil maken tussen occasionele hulp en teren op hulp. Het is dat laatste dat ik steeds opnieuw op het OV tegen kom. Ik heb al meermaals in het straatbeeld hulp geboden aan mensen in nood (gaande van beperkte medische hulp tot het van straat duwen van een in panne gevallen voertuig). Daarnaast ben ik als actieve vrijwilliger werkzaam in verschillende organisaties. Niets bijzonders, we helpen allemaal al wel eens onze naasten en dat lijkt mij OK.

Waar ik echter op doel met mijn kritiek zijn de reizigers die teren op de hulp van anderen. Waarbij het onverwachte en occasionele karakter wegvalt. Zij hebben niet onverwachts hulp nodig (waarvoor alle begrip wanneer dat wel eens gebeurt) maar leiden een leven waarin de onbaatzuchtige hulp van anderen zit ingecalculeerd als iets doodnormaals. De rolstoelpatiënt die thuis vertrekt er van uitgaande dat een voorbijganger hem wel op en af van de trein zal helpen op plaatsen waar er geen NMBS-opvang voorzien is, de minder mobiele bejaarde die geen 10€ veil heeft voor een taxi maar dan wel verwacht dat er op een overvolle bus plaats is en desnoods wordt gemaakt. Het is daaraan dat ik niet meedoe. Hulp is goed maar als die hulp als doodnormaal en als routine wordt aangevoeld door de behoeftige is er iets mis in mijn ogen. Wie moeilijk te been is, heeft op een overvolle stadsbus of P-trein niets te zoeken. Dat was mijn punt...
Steven

Bericht door Steven »

dus wie moeilijk te been is en toch ergens moet zijn en geen andere keuze heeft dan het openbaar vervoer omdat hij niet over de middelen beschikt moet dan maar thuis blijven. Wat als die persoon nu toevallig op zoek is naar werk en zich ergens moet gaan voorstellen? Ik kan niet vanuit mijn zicht bepalen als ik iemand op straat zie of die occasioneel hulp is of niet dat die nodig heeft.
Trouwens hoever denk jij dat een taxi nog gaat rijden voor 10€??
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:dus wie moeilijk te been is en toch ergens moet zijn en geen andere keuze heeft dan het openbaar vervoer omdat hij niet over de middelen beschikt moet dan maar thuis blijven. Wat als die persoon nu toevallig op zoek is naar werk en zich ergens moet gaan voorstellen? Ik kan niet vanuit mijn zicht bepalen als ik iemand op straat zie of die occasioneel hulp is of niet dat die nodig heeft.
Hoe je het ook draait of keert, iemand die moeilijk te been is, heeft in ons OV (zeker op drukkere lijnen) niets te zoeken. Dat is jammer maar dat is nu eenmaal het falend OV-beleid in dit land. Men heeft gedurende jaren ongeveer elke doelgroep die er bestaat de bus opgejaagd, er wordt met gratis lijnpassen gegooid dat het niet meer mooi is. Gevolg: op zeer veel plaatsen is het aanbod ontoereikend. Wat doe de overheid dan? Haar eigen wanbeleid afwentelen op de reiziger met prietpraat à la "Ge zijt nen engel als ge uw plaats afgeeft." Ik vertik het om daaraan mee te doen, sorry. Wie zeker wil zijn van een zitplaats moet maar een taxi nemen en toch geen Brussels PCC'ke opkruipen in volle avondspits? OV is (zeker tram en bus) zeer low profile en eigenlijk helemaal geen vervoersmiddel voor behoeftigen.
melle

Bericht door melle »

Jeroen schreef:
Steven schreef:dus wie moeilijk te been is en toch ergens moet zijn en geen andere keuze heeft dan het openbaar vervoer omdat hij niet over de middelen beschikt moet dan maar thuis blijven. Wat als die persoon nu toevallig op zoek is naar werk en zich ergens moet gaan voorstellen? Ik kan niet vanuit mijn zicht bepalen als ik iemand op straat zie of die occasioneel hulp is of niet dat die nodig heeft.
Hoe je het ook draait of keert, iemand die moeilijk te been is, heeft in ons OV (zeker op drukkere lijnen) niets te zoeken. Dat is jammer maar dat is nu eenmaal het falend OV-beleid in dit land. Men heeft gedurende jaren ongeveer elke doelgroep die er bestaat de bus opgejaagd, er wordt met gratis lijnpassen gegooid dat het niet meer mooi is. Gevolg: op zeer veel plaatsen is het aanbod ontoereikend. Wat doe de overheid dan? Haar eigen wanbeleid afwentelen op de reiziger met prietpraat à la "Ge zijt nen engel als ge uw plaats afgeeft." Ik vertik het om daaraan mee te doen, sorry. Wie zeker wil zijn van een zitplaats moet maar een taxi nemen en toch geen Brussels PCC'ke opkruipen in volle avondspits? OV is (zeker tram en bus) zeer low profile en eigenlijk helemaal geen vervoersmiddel voor behoeftigen.
Nu zijn we weer aan het afwijken. Het feit is gewoon dat de communicatie verkeerd is; en punt uit.
Adler

Bericht door Adler »

Volgens een persbericht van de NMBS gaat de maatregel voor de 103 stations dan toch in op 1 november 2008.
Ik weet dus niet waar De Standaard de datum van 1 september 2009 vandaan heeft gehaald.
Steven

Bericht door Steven »

drukfout? verkeerd overgenomen info? veel dingen kunnen fout gaan voor bepaalde info effectief in de krant te lezen is onder uw neus natuurlijk.
Adler

Bericht door Adler »

Dit bericht verscheen verleden week:

Meer aandacht voor minder mobiele mensen bij NMBS
Vanaf 1 november kunnen personen met beperkte mobiliteit bij de NMBS rekenen op een verbeterde dienstverlening. Bij reservatie minstens 24 uur op voorhand zal in een netwerk van 103 stations op assistentie gerekend kunnen worden, zo melden de spoorwegmaatschappij en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte.

"In een netwerk van 103 stations wordt vanaf 1 november een dienst aangeboden waardoor rolstoelgebruikers begeleid kunnen worden van de eerste tot de laatste trein en dit zeven dagen op zeven", klinkt het in een persbericht. Reserveren moet weliswaar minstens 24 uur op voorhand gebeuren.

Echt openbaar
Vervotte hamert op het belang dat openbaar vervoer ook echt openbaar is. "Niet enkel personen met een handicap zijn minder mobiel. We moeten ook anticiperen op de vergrijzing en ervoor zorgen dat ook ouderen nog vlot de trein kunnen nemen. De trein is immers niet enkel een vervoermiddel, maar zorgt er ook voor dat sociale contacten niet verloren gaan."

De minister van Overheidsbedrijven laat ook weten met de spoorwegmaatschappijen duidelijke afspraken gemaakt te hebben over onder meer de verlaging van perrons en een vlotte toegang tot de stations.

Extra aandacht
"In 2007 werden 180.000 assistenties verleend aan mensen met een beperkte mobiliteit", zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker. "Het is duidelijk dat deze mensen uitvoerige aandacht van ons verdienen. Dankzij dit nieuwe systeem kunnen we voor mensen met een beperkte mobiliteit de treinreis makkelijker maken. In de toekomst zullen we deze dienstverlening bovendien nog verder uitbreiden", besluit hij. (belga/adv)
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad, dat is het officiele persbericht dat ook te vinden is op intraweb en op de site van de nmbs zelf. jij had het andere artikel op de site van de standaard gezien of zo?
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:inderdaad, dat is het officiele persbericht dat ook te vinden is op intraweb en op de site van de nmbs zelf. jij had het andere artikel op de site van de standaard gezien of zo?
Het artikel met de datum van 1 september 2009 is het artikel dat in het eerste bericht van dit topic staat.
Ik veronderstel dat Presario dit van de site van De Standaard heeft gehaald.
Het artikel dat ik hierboven heb gezet komt van de HLN site.
KB

Bericht door KB »

Adler schreef:De minister van Overheidsbedrijven laat ook weten met de spoorwegmaatschappijen duidelijke afspraken gemaakt te hebben over onder meer de verlaging van perrons
Verlaging van de perrons? Zijn ze nog niet laag genoeg dan?
L'union fait la force.
Adler

Bericht door Adler »

KB schreef:
Adler schreef:De minister van Overheidsbedrijven laat ook weten met de spoorwegmaatschappijen duidelijke afspraken gemaakt te hebben over onder meer de verlaging van perrons
Verlaging van de perrons? Zijn ze nog niet laag genoeg dan?
Waarschijnlijk dacht de minister aan de lagevloertrams toen ze dit zei, een menselijke vergissing.
Mechanik

Bericht door Mechanik »

@jeroen: ik kan me niet voorstellen dat jij een actieve vrijwilliger bent in caritatieve vereniging alhoewel je aangeeft van vrijwilliger te zijn.

Jouw reacties tov van onze minder mobiele mensen vind ik zo laag bij de grond dat ik het je PERSOONLIJK toewenns van heel spoedig in een rolstoel te mogen belanden en hopelijk, hopelijk is er iemand die je zal helpen wanneer dit nodig zou zijn.
Ohja, als gehandicapte of gepensioneerde heb je geen RIJKELIJK inkomen die je elke verplaatsing toelaat om een TAXI te bestellen tenzij die persoon de taxiritten op jouw rekening mag laten plaatsen !!

ps ik heb een zus die 100% gehandicapt is, ze kan perfect stappen en heeft dus geen rolstoel nodig, een geluk he? toch is ze 100% gehandicapt "syndroom van Down" in de zwaarste graad
Plaats reactie