blijkbaar rijden de treinen ook meestal op het linkse spoor is dat ook overal zo of doet de nmbs daar mee wat ze willen? mss rijden ze dan in GB rechts

Inderdaad mooie verzameling.Steven schreef:http://www.bueker.net/trainspotting/vol ... europe.php
op deze site zal je alle info terugvinden die je zoekt.
Ik denk dat het eerder omgekeerd is, vroeger waren de verschillen groter, terwijl nu steeds meer overal de zelfde norm gehanteerd wordt. Is maar goed ook, want anders word het behoorlijk lastig om spoorwegmaterieel te bouwen dat overal kan rijden.dentheo schreef: Maar er zijn nog verschillen ook al is de "officiele" afstand tussen de sporen gelijk... volgens mij zijn er op 170 jaar verschillen gegroeid tussen Nederland en Belgie en Duitsland en Frankrijk. Heeft meestal met andere details van de sporen te zien: helling van de twee rails tov vertikaal, liggen "iets" naar binnen.
De toegestaande centripetale versnelling is inderdaad hoger in Frankrijk dan in sommige andere landen, maar dat heeft meer te maken met hoeveel ongemak je bereid bent je passagiers te laten ondergaan.Boogstraal en verhoging van de buitenste rail en de bijbehorende snelheid , pas de Franse regels toe op duitse sporen en je hebt praktisch geen pendeltreinen meer nodig.
In Duitsland is de maximum centripetale versnelling 0,8 m/s2.K V B schreef:De toegestaande centripetale versnelling is inderdaad hoger in Frankrijk dan in sommige andere landen, maar dat heeft meer te maken met hoeveel ongemak je bereid bent je passagiers te laten ondergaan.
das niet waar, wij rijden juist links door GB, Nederland & Duitsland rijden bv. rechtstomdg schreef:deze week zag ik op het nieuws een stoomtrein (tss mechelen & brussel dacht ik) rijden en vroeg mij af of de afstand tss de rails altijd al dezelfde is gebleven sinds de eerste stoomtreinen en is dat dan over de hele wereld hetzelfde?
blijkbaar rijden de treinen ook meestal op het linkse spoor is dat ook overal zo of doet de nmbs daar mee wat ze willen? mss rijden ze dan in GB rechts?
dat wist ik wel, drm had ik ook frankrijk er niet tussengezet, maar toch 2 van onze buurlanden rijden rechts, in luxemburg weet ik het niet, dat zal ook links zijn zeker ?Trainspotterke schreef:Frankrijk rijdt ook links! Enige uitzondering op de regel is Elzas-Lotharingen, waar ze rechts rijden, aangezien deze regio nog tot Duitsland behoort heeft.
Ja het is allemaal raar.Stijn014 schreef:Luxemburg is voornamelijk rechts. (Zie ookd e link van Steven) Vind het wel raar dat ze in Noorwegen links rijden aangezien alle buurlanden rechts rijden. En in Oostenrijk hebben ze blijkbaar geen spoor en tegenspoor?
interessante siteSteven schreef:http://www.bueker.net/trainspotting/vol ... europe.php
Niet alleen in Zweden reed men ooit links. Voor WO II waren er nog meer landen in Europa waar men links reed, en in delen van Canada heeft men tot na WO II nog links gereden.Adler schreef:Stijn014 schreef: In Zweden reden tot 1960 de auto's ook links, ik weet niet of dat ook met de treinen zo was, en zelfs in de USA heeft men ooit links gereden.