afstand tss rails

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
tomdg

afstand tss rails

Bericht door tomdg »

deze week zag ik op het nieuws een stoomtrein (tss mechelen & brussel dacht ik) rijden en vroeg mij af of de afstand tss de rails altijd al dezelfde is gebleven sinds de eerste stoomtreinen en is dat dan over de hele wereld hetzelfde?

blijkbaar rijden de treinen ook meestal op het linkse spoor is dat ook overal zo of doet de nmbs daar mee wat ze willen? mss rijden ze dan in GB rechts :lol: ?
Steven

Re: afstand tss rails

Bericht door Steven »

http://www.bueker.net/trainspotting/vol ... europe.php

op deze site zal je alle info terugvinden die je zoekt.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:http://www.bueker.net/trainspotting/vol ... europe.php

op deze site zal je alle info terugvinden die je zoekt.
Inderdaad mooie verzameling.
Maar er zijn nog verschillen ook al is de "officiele" afstand tussen de sporen gelijk... volgens mij zijn er op 170 jaar verschillen gegroeid tussen Nederland en Belgie en Duitsland en Frankrijk.
Heeft meestal met andere details van de sporen te zien: helling van de twee rails tov vertikaal, liggen "iets" naar binnen.
Boogstraal en verhoging van de buitenste rail en de bijbehorende snelheid , pas de Franse regels toe op duitse sporen en je hebt praktisch geen pendeltreinen meer nodig.

Het is niet allemaal exacte wetenschap er zal wel wat "nationaal" bijgeloof bijzitten.

Al die verschillen weet ik dan weer NIET zitten op het net... zouden we eens aan die mannen van de "slijptrein" moeten vragen die komen toch overal in Europa.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

dentheo schreef: Maar er zijn nog verschillen ook al is de "officiele" afstand tussen de sporen gelijk... volgens mij zijn er op 170 jaar verschillen gegroeid tussen Nederland en Belgie en Duitsland en Frankrijk. Heeft meestal met andere details van de sporen te zien: helling van de twee rails tov vertikaal, liggen "iets" naar binnen.
Ik denk dat het eerder omgekeerd is, vroeger waren de verschillen groter, terwijl nu steeds meer overal de zelfde norm gehanteerd wordt. Is maar goed ook, want anders word het behoorlijk lastig om spoorwegmaterieel te bouwen dat overal kan rijden.
Boogstraal en verhoging van de buitenste rail en de bijbehorende snelheid , pas de Franse regels toe op duitse sporen en je hebt praktisch geen pendeltreinen meer nodig.
De toegestaande centripetale versnelling is inderdaad hoger in Frankrijk dan in sommige andere landen, maar dat heeft meer te maken met hoeveel ongemak je bereid bent je passagiers te laten ondergaan.
(Ik neem overigens aan dat je met "pendeltrein" een kantelbaktrein bedoelt. Een pendeltrein is een trein die heen en weer rijd tussen twee stations...)

Overigens interessant detail: Spanje en Portugal hebben beiden Iberisch breedspoor, maar ooit was het wel zo dat de officiele Portugese standaard een paar mm van de Spaanse verschilde...
Nog een anecdote: In Engelse maten is de standaard spoorbreedte 4 voet, 8 1/2 inch. In Australië is er ooit eens per vergissing een lijn gebouwd met een spoorbreedte van 3 voet 8 1/2 inch... (Je leert wat als je eens een dagje optrekt met Tim Fischer, voormalige Australische transport minister, spoorwegfanaat en een expert op het gebied van spoorbreedtes).
Adler

Bericht door Adler »

K V B schreef:De toegestaande centripetale versnelling is inderdaad hoger in Frankrijk dan in sommige andere landen, maar dat heeft meer te maken met hoeveel ongemak je bereid bent je passagiers te laten ondergaan.
In Duitsland is de maximum centripetale versnelling 0,8 m/s2.

De volgende minimum straal van een bocht wordt gebruikt:

HST-lijnen (200...350 km/h) : 3000 m
Japan: eerst 2500 m, later 4000 m.
Frankrijk: eerst 3200 m, later 7700 m.
Duitsland: 5100 m, Keulen-Rhein/Main: 3350 m.
Spanje: 4000 m voor 300 km/h, 7000 m voor 350 km/h.

Normale lijnen tot 160 km/h : 1200 m.
Alpentransversalen tot 80 km/h: 300 m.
Smalspoor (ca. 50 km/h): 120 m.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

tomdg schreef:deze week zag ik op het nieuws een stoomtrein (tss mechelen & brussel dacht ik) rijden en vroeg mij af of de afstand tss de rails altijd al dezelfde is gebleven sinds de eerste stoomtreinen en is dat dan over de hele wereld hetzelfde?

blijkbaar rijden de treinen ook meestal op het linkse spoor is dat ook overal zo of doet de nmbs daar mee wat ze willen? mss rijden ze dan in GB rechts :lol: ?
das niet waar, wij rijden juist links door GB, Nederland & Duitsland rijden bv. rechts

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Frankrijk rijdt ook links! Enige uitzondering op de regel is Elzas-Lotharingen, waar ze rechts rijden, aangezien deze regio nog tot Duitsland behoort heeft.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Trainspotterke schreef:Frankrijk rijdt ook links! Enige uitzondering op de regel is Elzas-Lotharingen, waar ze rechts rijden, aangezien deze regio nog tot Duitsland behoort heeft.
dat wist ik wel, drm had ik ook frankrijk er niet tussengezet, maar toch 2 van onze buurlanden rijden rechts, in luxemburg weet ik het niet, dat zal ook links zijn zeker ?

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Luxemburg is voornamelijk rechts. (Zie ookd e link van Steven) Vind het wel raar dat ze in Noorwegen links rijden aangezien alle buurlanden rechts rijden. En in Oostenrijk hebben ze blijkbaar geen spoor en tegenspoor?
Adler

Bericht door Adler »

Stijn014 schreef:Luxemburg is voornamelijk rechts. (Zie ookd e link van Steven) Vind het wel raar dat ze in Noorwegen links rijden aangezien alle buurlanden rechts rijden. En in Oostenrijk hebben ze blijkbaar geen spoor en tegenspoor?
Ja het is allemaal raar.
In Zweden reden tot 1960 de auto's ook links, ik weet niet of dat ook met de treinen zo was, en zelfs in de USA heeft men ooit links gereden.
tomdg

Bericht door tomdg »

Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

In het huidige systeem heeft NL ook geen Normaalspoor-tegenspoor meer.
Al is dit systeem nog niet overal toegepast, meer info op http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/bevtypen.html

BDJ
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
Stijn014 schreef: In Zweden reden tot 1960 de auto's ook links, ik weet niet of dat ook met de treinen zo was, en zelfs in de USA heeft men ooit links gereden.
Niet alleen in Zweden reed men ooit links. Voor WO II waren er nog meer landen in Europa waar men links reed, en in delen van Canada heeft men tot na WO II nog links gereden.

Er zijn in de VS overigens nog spoorwegen waar links gereden wordt.

In Zwitserland wordt op het spoor doorgaans links gereden, er zijn echter ook uitzonderingen. Een interessant is de RBS lijn van Bern naar Solothurn. Het zuidelijke deel was ooit een tramlijn, en dus wordt er rechts gereden, op het noordelijke deel rijden de treinen links...

En dan zijn er in Zwitserland ook nog een paar plekjes waar je links rijdende spoorvoortuigen op de weg kan tegenkomen. Zie bijv. hier:
http://www.railfaneurope.net/pix/ch/nar ... etikon.jpg
Plaats reactie