Er is geen antwoord gegeven oa. ook omdat Mr. S'Heeren meestal zelfs z'n zinnen niet mocht afmaken. Op 't einde toe waren ze met drie samen over S'Heeren heen aan 't roepen (Kobe, Martine EN Steven).
Maar ook terecht: S'Heeren kon daar ook niet veel vertellen omdat Reizigers Nationaal het ook niet weet. Alles ligt bij Infrabel en onze leverancier van materieel. Dat werd afgedaan als 'paraplu' maar 't is nu eenmaal zo! Reizigers Nationaal wil, zoals S'Heeren zei, niet liever dan dat er vorig jaar al een trein reed.
Er is NOOIT (!) een datum gegeven dat de trein met zekerheid zou rijden, en dat kunnen we ook vandaag nog niet doen. Als Bombardier/Infrabel/Techniek&Productie ons morgen vertelt dat de goede versie van ETCS op de locs staat EN dat alle testen op L4 goed zijn verlopen EN dat de bevoegde externe instanties de homologatiedocumenten tekenen, DAN kan NMBS melden wanneer we rijden, en helaas geen seconde vroeger, al eist de koning dat we een datum geven (Enfin, dan zeggen we 'ten laatste december 2020'

). Niemand heeft een kristallen bol waarin we kunnen zien tegen wanneer de technische vereisten zullen voldaan zijn. NMBS kan enkel aandringen zodat de andere partijen ervoor zorgen dat alle voorwaarden zo snel mogelijk vervuld worden om te rijden.