Spookstation Noorderkempen in Volt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Elgar

Re: Spookstation Noorderkempen in Volt

Bericht door Elgar »

rds schreef:ok, dan weet ik genoeg. Binnen een half jaar en "niet zeker van" betekent bij de NMBS minstens een jaar. Bovendien ben ik geen zier met die Thlays want daarop moet je reserveren. Kan je 5 dagen per week reserveren of geldt een binnenlands abonnement daar niet op?
Thalys heeft helemaal niets met de bediening van Noorderkempen te maken, die gaat daar nooit stoppen.
Dat mocht menereke S'Heeren er wel bij gezegd hebben.
stefanic

Bericht door stefanic »

Er is geen antwoord gegeven oa. ook omdat Mr. S'Heeren meestal zelfs z'n zinnen niet mocht afmaken. Op 't einde toe waren ze met drie samen over S'Heeren heen aan 't roepen (Kobe, Martine EN Steven).
Maar ook terecht: S'Heeren kon daar ook niet veel vertellen omdat Reizigers Nationaal het ook niet weet. Alles ligt bij Infrabel en onze leverancier van materieel. Dat werd afgedaan als 'paraplu' maar 't is nu eenmaal zo! Reizigers Nationaal wil, zoals S'Heeren zei, niet liever dan dat er vorig jaar al een trein reed.
Er is NOOIT (!) een datum gegeven dat de trein met zekerheid zou rijden, en dat kunnen we ook vandaag nog niet doen. Als Bombardier/Infrabel/Techniek&Productie ons morgen vertelt dat de goede versie van ETCS op de locs staat EN dat alle testen op L4 goed zijn verlopen EN dat de bevoegde externe instanties de homologatiedocumenten tekenen, DAN kan NMBS melden wanneer we rijden, en helaas geen seconde vroeger, al eist de koning dat we een datum geven (Enfin, dan zeggen we 'ten laatste december 2020' :wink: ). Niemand heeft een kristallen bol waarin we kunnen zien tegen wanneer de technische vereisten zullen voldaan zijn. NMBS kan enkel aandringen zodat de andere partijen ervoor zorgen dat alle voorwaarden zo snel mogelijk vervuld worden om te rijden.
spoorwegrealist
Adler

Bericht door Adler »

stefanic schreef:Maar ook terecht: S'Heeren kon daar ook niet veel vertellen omdat Reizigers Nationaal het ook niet weet.
Waarom was Marc Descheemaecker, Luc Lallemand, Inge Vervotte en Etienne Schouppe daar dan niet ?
En ik zou ook nog Karel Vinck uitnodigen want hij is Europees coordinator voor ERTMS.
stefanic

Bericht door stefanic »

Adler schreef:
stefanic schreef:Maar ook terecht: S'Heeren kon daar ook niet veel vertellen omdat Reizigers Nationaal het ook niet weet.
Waarom was Marc Descheemaecker, Luc Lallemand, Inge Vervotte en Etienne Schouppe daar dan niet ?
En ik zou ook nog Karel Vinck uitnodigen want hij is Europees coordinator voor ERTMS.
Wel, die mensen, samen met de General Manager van Techniek en Productie, en graag ok iemand van Bombardier hadden daar inderdaad een zeer interessante discussie kunnen voeren die in ieder geval mijn hoogste attentie zou krijgen.
Ik heb er het raden naar waarom S'Heeren werd afgevaardigd...
spoorwegrealist
rds

Bericht door rds »

volgens S'Heeren is zelfs de lijn nog niet goedgekeurd als ik het goed gehoord heb. In het rapport van minister Eurlings stond toch dat de lijn werd vrijgegeven (ook Belgische gedeelte), inclusief de grensovergang? Alleen is er dan nog geen goedgekeurde trein.

Volgens mij heeft de NMBS maar iemand gestuurd die het goed kan uitleggen, maar niks van het dossier kent
Wover

Bericht door Wover »

stefanic schreef:
Adler schreef:
Wel, die mensen, samen met de General Manager van Techniek en Productie, en graag ok iemand van Bombardier hadden daar inderdaad een zeer interessante discussie kunnen voeren die in ieder geval mijn hoogste attentie zou krijgen.
Ik heb er het raden naar waarom S'Heeren werd afgevaardigd...
Omdat de VRT gewoon sensatie wil en het gedacht van jan met de pet dat "de NMBS op niks trekt" bevestigen zodat die mensen zich weer goed voelen en blijven kijken.

Een discussie tussen leveranciers van materieel dat te laat wordt geleverd en vertegenwoordigers van de NMBS en de BTTB had wellicht veel interessanter geweest...
Robin

Bericht door Robin »

een collega wist me te vertellen dat een stationchef van Essen zou moeten verhuizen naar Noorderkempen vlak na de nieuwe dienstregeling...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Robin schreef:een collega wist me te vertellen dat een stationchef van Essen zou moeten verhuizen naar Noorderkempen vlak na de nieuwe dienstregeling...
Hoeveel "duizenden" reizigers verwachten ze daar eigenlijk ?

Ze "eisen" een volwaardig station met "restaurant" (dat laatste om op de trein te "wachten " ?) :)

Toen ik aan iemand uit Brecht vertelde dat een "buffet" niet leefbaar is op een station met minder dan 10000 reizigers per dag keek hij mij verwonderd aan...
Toen ik hem daarna vertelde dat er op lijn 12 "geen" enkel station 1000 reizigers haalt was hij nog verbaasder..

Bleek achteraf dat hij niet met de trein gereisd had sinds jaren... en geen idee had van getallen.

Die drie rijtuigen van de proefritten vond ik niet zo gek.
200 zitplaatsen à 50% bezet is 1400 reizigers na 14 ritjes.

Ik denk dat de stationchef van Essen Brecht gewoon erbij moet pakken...
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:Die drie rijtuigen van de proefritten vond ik niet zo gek.
Er is niet 'zomaar' een samenstelling voor de testtrein gekozen. Dit zou ook de werkelijke samenstelling worden. Op termijn zouden I11 vervangen worden door gemoderniseerde I10.
spoorwegrealist
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Robin schreef:een collega wist me te vertellen dat een stationchef van Essen zou moeten verhuizen naar Noorderkempen vlak na de nieuwe dienstregeling...
Hoeveel "duizenden" reizigers verwachten ze daar eigenlijk ?

Ze "eisen" een volwaardig station met "restaurant" (dat laatste om op de trein te "wachten " ?) :)

Toen ik aan iemand uit Brecht vertelde dat een "buffet" niet leefbaar is op een station met minder dan 10000 reizigers per dag keek hij mij verwonderd aan...
Toen ik hem daarna vertelde dat er op lijn 12 "geen" enkel station 1000 reizigers haalt was hij nog verbaasder..

Bleek achteraf dat hij niet met de trein gereisd had sinds jaren... en geen idee had van getallen.

Die drie rijtuigen van de proefritten vond ik niet zo gek.
200 zitplaatsen à 50% bezet is 1400 reizigers na 14 ritjes.

Ik denk dat de stationchef van Essen Brecht gewoon erbij moet pakken...
Theo, het station van Heide, bij u wel bekend, heeft ook een stationschef en een volwaardig restaurant dat overigens zeer goed draait.
Waarom zou dat dan in Brecht niet kunnen?
Je kan nu nog moeilijk iets zeggen over het aantal reizigers als er nog geen trein komt.
Maar als er ooit een trein komt zal het aantal reizigers zeker meer zijn dan in Heide.
Een stationsrestaurant wordt trouwens niet uitgebaat door de NMBS en het succes ervan hangt voor een groot deel af van de inzet van de uitbaters.
Het stationsrestaurant in Heide is 7 dagen op 7 open van 's morgens tot middernacht.
Ik ben het dus niet met u eens dat zelfs een buffet niet leefbaar zou zijn.
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef: Theo, het station van Heide, bij u wel bekend, heeft ook een stationschef en een volwaardig restaurant dat overigens zeer goed draait.
Heide station heeft NOOIT een buffet gehad.....

Een privé persoon heeft het woonhuis van de stationchef gehuurd en baat daar een zeer goed draaiend restaurant uit.
Dat staat aan een plein met meerdere restaurants en cafés... de relatie met de trein is beperkt.

Ik weet niet of je daaruit moet besluiten dat de NMBS met belastinggeld "buffetten" moet gaan bouwen, in de hoop dat er iemand opduikt die het "kan" runnen.
Theo
Groeten vanop de Heide
rds

Bericht door rds »

Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel mensen de trein in Brecht zouden nemen. Ik hoor zelfs mensen die in St-Job wonen, dus dichter bij Antwerpen, die toch naar Brecht zouden rijden om de trein te kunnen nemen.

Laat ons een handtekeningenactie beginnen :mrgreen:
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Adler schreef: Theo, het station van Heide, bij u wel bekend, heeft ook een stationschef en een volwaardig restaurant dat overigens zeer goed draait.
Heide station heeft NOOIT een buffet gehad.....

Een privé persoon heeft het woonhuis van de stationchef gehuurd en baat daar een zeer goed draaiend restaurant uit.
Dat staat aan een plein met meerdere restaurants en cafés... de relatie met de trein is beperkt.

Ik weet niet of je daaruit moet besluiten dat de NMBS met belastinggeld "buffetten" moet gaan bouwen, in de hoop dat er iemand opduikt die het "kan" runnen.
Ik zie echt niet het verschil tussen Heide en Brecht, het station van Brecht ligt toch ook geen tientallen kilometers verwijderd van het centrum.

Uit het artikel:

Het station van Heide heeft nog altijd een loket en een wachtzaal, de NMBS gaf echter een deel van het gerenoveerde gebouw (anno 1897) in concessie aan een stel enthousiaste jonge mensen.
Steven

Bericht door Steven »

er is bij mijn weten geen enkel stationsbuffet aar nmbs personeel in staat. Zover ik weet zijn alle handelspanden die in de stations voorzien zijn uitgebaat door andere mensen die er al dan niet in slagen om er een succes van te maken. Dit alles heeft te maken met gekozen formule, inrichting en aanbod, concurrentie in de buurt en zo meer. Als het rechtstreeks en alleen van het aantal mensen zou afhangen dan kan je zoiets nergens inrichten volgens mij. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat elke buffet (of hoe je het ook noemen wil) enkel passagiers zou aantrekken (al zal dat in principe wel het grootste potentieel zijn.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:er is bij mijn weten geen enkel stationsbuffet aar nmbs personeel in staat. Zover ik weet zijn alle handelspanden die in de stations voorzien zijn uitgebaat door andere mensen die er al dan niet in slagen om er een succes van te maken. Dit alles heeft te maken met gekozen formule, inrichting en aanbod, concurrentie in de buurt en zo meer. Als het rechtstreeks en alleen van het aantal mensen zou afhangen dan kan je zoiets nergens inrichten volgens mij. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat elke buffet (of hoe je het ook noemen wil) enkel passagiers zou aantrekken (al zal dat in principe wel het grootste potentieel zijn.
Volledig akkoord, maar een aantrekkelijk station met bijkomende voorzieningen kan ook meer reizigers aantrekken.
Het heeft dus alleen maar voordelen, ook voor de NMBS.
Plaats reactie