Wat voor rijtuigen zijn dit?
Wat voor rijtuigen zijn dit?
Kwam op http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html dee foto tegen en nu vroeg ik me af wat voor rijtuigen dit zijn. Lijken mij M4's te zijn. Hoe geraakten die dan in Nederland?
trein is trouwens : NS 1857
IC 1969 (Den Haag Centraal-Venlo)
Dordrecht, 25-08-2001.
trein is trouwens : NS 1857
IC 1969 (Den Haag Centraal-Venlo)
Dordrecht, 25-08-2001.
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Hallo,
Kan je de exacte link geven aub? Ze werken bij Railfaneurope namelijk met frames, zodat je de link van de juiste bladzijde onder het frame moet geven, en niet die an het frame zelf...
Bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Kan je de exacte link geven aub? Ze werken bij Railfaneurope namelijk met frames, zodat je de link van de juiste bladzijde onder het frame moet geven, en niet die an het frame zelf...
Bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Welke van de op dit moment 250044 foto's van die site bedoel je?Stijn014 schreef:Kwam op http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html dee foto tegen en nu vroeg ik me af wat voor rijtuigen dit zijn. Lijken mij M4's te zijn. Hoe geraakten die dan in Nederland?
trein is trouwens : NS 1857
IC 1969 (Den Haag Centraal-Venlo)
Dordrecht, 25-08-2001.
M4 rijtuigen zijn een tijd gehuurd geweest door NS Reizigers. Eerder is dat ook met M2 het geval geweest.
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Blijkbaar deze foto: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/ele ... 1857-1.jpg
Lijken mij K4-rijtuigen, maar ik ben geen expert.
Lijken mij K4-rijtuigen, maar ik ben geen expert.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Ehm, laat ik dan maar even de bewering dat M4 in Nederland ingezet is geweest nuanceren: de 4 was me bijgebleven en omdat de topic starter het over M4 had dacht ik dat het antwoord over M4 zou gaan.
Ik (ex-zelfbenoemd expert ...) denk dat je gelijk hebt: K4!
_________________
desnoods rem ik mezelf af
Ik (ex-zelfbenoemd expert ...) denk dat je gelijk hebt: K4!
_________________
desnoods rem ik mezelf af
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Hallo,
Dit zijn oude INT rijtuigen van de SNCF, die ze met oa. de komst van de TGV over hadden, en de NMBS had een tekort aan rijtuigen. Om dit tijdelijk tekort op te vangen hebben ze dan maar beslist om die USI en UIC-Y rijtuigen over te kopen van de SNCF. Een tijdje later had de NMBS de tot K4 omgedoopte rijtuigen ook niet meer nodig, en toen zaten onze noorderburen op hun beurt met een tekort, zodat beslist werd om de overtollige rijtuigen te verhuren aan de NS. Tegen 2004, dacht ik, was het huurcontract van de NS afgelopen, en was het tekort daar verholpen, zodat deze rijtuigen terug kwamen naar België. Hier hebben ze dan nog een paar jaar de laatste M2 rijtuigen vervangen, tot ze zelf definitief afgevoerd en gesloopt zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Korte schets:Stijn014 schreef:Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Dit zijn oude INT rijtuigen van de SNCF, die ze met oa. de komst van de TGV over hadden, en de NMBS had een tekort aan rijtuigen. Om dit tijdelijk tekort op te vangen hebben ze dan maar beslist om die USI en UIC-Y rijtuigen over te kopen van de SNCF. Een tijdje later had de NMBS de tot K4 omgedoopte rijtuigen ook niet meer nodig, en toen zaten onze noorderburen op hun beurt met een tekort, zodat beslist werd om de overtollige rijtuigen te verhuren aan de NS. Tegen 2004, dacht ik, was het huurcontract van de NS afgelopen, en was het tekort daar verholpen, zodat deze rijtuigen terug kwamen naar België. Hier hebben ze dan nog een paar jaar de laatste M2 rijtuigen vervangen, tot ze zelf definitief afgevoerd en gesloopt zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
En vandaag zitten de NMBS met een materiaaltekort...Joris schreef:Hallo,Korte schets:Stijn014 schreef:Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Dit zijn oude INT rijtuigen van de SNCF, die ze met oa. de komst van de TGV over hadden, en de NMBS had een tekort aan rijtuigen. Om dit tijdelijk tekort op te vangen hebben ze dan maar beslist om die USI en UIC-Y rijtuigen over te kopen van de SNCF. Een tijdje later had de NMBS de tot K4 omgedoopte rijtuigen ook niet meer nodig, en toen zaten onze noorderburen op hun beurt met een tekort, zodat beslist werd om de overtollige rijtuigen te verhuren aan de NS. Tegen 2004, dacht ik, was het huurcontract van de NS afgelopen, en was het tekort daar verholpen, zodat deze rijtuigen terug kwamen naar België. Hier hebben ze dan nog een paar jaar de laatste M2 rijtuigen vervangen, tot ze zelf definitief afgevoerd en gesloopt zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
neen met reizigers teveelrail s schreef: En vandaag zitten de NMBS met een materiaaltekort...

als ze daar nog eens zouden van af geraken... misschien nog eens een paar stakingskes, het eindejaar komt kortbij

Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
De NS heeft die rijtuigen een tijdje gehuurt omdat er een materieel te kort was. NS heeft daartoe ICK rijtuigen uit Duitsland gehuurd om dat op te vangen.Stijn014 schreef:Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Zie hier nog een foto: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/ele ... 1748-5.jpg
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
gaan ze die ICK's en ICL's nog ooit weer aan duitsland geven?Sander14 schreef:De NS heeft die rijtuigen een tijdje gehuurt omdat er een materieel te kort was. NS heeft daartoe ICK rijtuigen uit Duitsland GEHUURD om dat op te vangen.Stijn014 schreef:Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Zie hier nog een foto: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/ele ... 1748-5.jpg

Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
ICK zijn gekocht geweest, die gaan dus niet meer terug. ICK zijn omgebouwde Bm235-rijtuigen, ICL zijn Duitse Aimz en Bimz (=InterRegio-rijtuigen, diegenen die vroeger in de tweetonig-blauwe en witte liverij reden) die voor 10 jaar gehuurd zijn van de DB. Ze hebben sinds een tijd ook Nederlandse UIC-nummers gekregen ipv de Duitse originele nummers..
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
ICK = InterCityrijtuig voor de Korte termijn, maar die korte termijn is bij de NS wel wat langer. ICL = InterCityrijtuig Lease, geleend dus. Die ICK gaan met de komst van de nieuwe V-IRM dubbeldekkers buiten dienst. Wat er daarna mee gebeurt is nog niet bekend, de ICL blijven nog wel even in Nederland.
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Ah die leuke rijtuigen! Die werden ook heel veel ingezet op wat wij de 'schrootlijn' noemen. Waar alle oude troep terecht kwam. De treinserie 3600 tussen Zwolle en Roosendaal.
Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?
Ja in het weekend is dat pas een schrootlijn, met al die V-IRM!deadlock schreef:Ah die leuke rijtuigen! Die werden ook heel veel ingezet op wat wij de 'schrootlijn' noemen. Waar alle oude troep terecht kwam. De treinserie 3600 tussen Zwolle en Roosendaal.
