Wat voor rijtuigen zijn dit?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stijn014

Wat voor rijtuigen zijn dit?

Bericht door Stijn014 »

Kwam op http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html dee foto tegen en nu vroeg ik me af wat voor rijtuigen dit zijn. Lijken mij M4's te zijn. Hoe geraakten die dan in Nederland?

trein is trouwens : NS 1857
IC 1969 (Den Haag Centraal-Venlo)
Dordrecht, 25-08-2001.
Joris
Contacteer:

Re: Wat voor rijtuigen zijn dit?

Bericht door Joris »

Hallo,
Kan je de exacte link geven aub? Ze werken bij Railfaneurope namelijk met frames, zodat je de link van de juiste bladzijde onder het frame moet geven, en niet die an het frame zelf...
Bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Stijn014 schreef:Kwam op http://www.railfaneurope.net/pix_frameset.html dee foto tegen en nu vroeg ik me af wat voor rijtuigen dit zijn. Lijken mij M4's te zijn. Hoe geraakten die dan in Nederland?

trein is trouwens : NS 1857
IC 1969 (Den Haag Centraal-Venlo)
Dordrecht, 25-08-2001.
Welke van de op dit moment 250044 foto's van die site bedoel je?
M4 rijtuigen zijn een tijd gehuurd geweest door NS Reizigers. Eerder is dat ook met M2 het geval geweest.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Blijkbaar deze foto: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/ele ... 1857-1.jpg

Lijken mij K4-rijtuigen, maar ik ben geen expert.
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Ehm, laat ik dan maar even de bewering dat M4 in Nederland ingezet is geweest nuanceren: de 4 was me bijgebleven en omdat de topic starter het over M4 had dacht ik dat het antwoord over M4 zou gaan.
Ik (ex-zelfbenoemd expert ...) denk dat je gelijk hebt: K4!

Bericht door Stijn014 »

Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Stijn014 schreef:Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Korte schets:
Dit zijn oude INT rijtuigen van de SNCF, die ze met oa. de komst van de TGV over hadden, en de NMBS had een tekort aan rijtuigen. Om dit tijdelijk tekort op te vangen hebben ze dan maar beslist om die USI en UIC-Y rijtuigen over te kopen van de SNCF. Een tijdje later had de NMBS de tot K4 omgedoopte rijtuigen ook niet meer nodig, en toen zaten onze noorderburen op hun beurt met een tekort, zodat beslist werd om de overtollige rijtuigen te verhuren aan de NS. Tegen 2004, dacht ik, was het huurcontract van de NS afgelopen, en was het tekort daar verholpen, zodat deze rijtuigen terug kwamen naar België. Hier hebben ze dan nog een paar jaar de laatste M2 rijtuigen vervangen, tot ze zelf definitief afgevoerd en gesloopt zijn.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rail s

Bericht door rail s »

Joris schreef:Hallo,
Stijn014 schreef:Sorry had inderdaad vergeten de link naar het juiste frame te geven. Gaat inderdaaad over die fotos. Hoe zijn die K4 rijtuigen dan in Nederland in binnenlandse dienst gekomen?
Korte schets:
Dit zijn oude INT rijtuigen van de SNCF, die ze met oa. de komst van de TGV over hadden, en de NMBS had een tekort aan rijtuigen. Om dit tijdelijk tekort op te vangen hebben ze dan maar beslist om die USI en UIC-Y rijtuigen over te kopen van de SNCF. Een tijdje later had de NMBS de tot K4 omgedoopte rijtuigen ook niet meer nodig, en toen zaten onze noorderburen op hun beurt met een tekort, zodat beslist werd om de overtollige rijtuigen te verhuren aan de NS. Tegen 2004, dacht ik, was het huurcontract van de NS afgelopen, en was het tekort daar verholpen, zodat deze rijtuigen terug kwamen naar België. Hier hebben ze dan nog een paar jaar de laatste M2 rijtuigen vervangen, tot ze zelf definitief afgevoerd en gesloopt zijn.
Groeten,
Joris De Mol
En vandaag zitten de NMBS met een materiaaltekort...
pietje

Bericht door pietje »

rail s schreef: En vandaag zitten de NMBS met een materiaaltekort...
neen met reizigers teveel :wink:
als ze daar nog eens zouden van af geraken... misschien nog eens een paar stakingskes, het eindejaar komt kortbij :twisted:
Sander14

Bericht door Sander14 »

De NS heeft die rijtuigen een tijdje gehuurt omdat er een materieel te kort was. NS heeft daartoe ICK rijtuigen uit Duitsland gehuurd om dat op te vangen.
Zie hier nog een foto: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/ele ... 1748-5.jpg
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Sander14 schreef:
De NS heeft die rijtuigen een tijdje gehuurt omdat er een materieel te kort was. NS heeft daartoe ICK rijtuigen uit Duitsland GEHUURD om dat op te vangen.
Zie hier nog een foto: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/ele ... 1748-5.jpg
gaan ze die ICK's en ICL's nog ooit weer aan duitsland geven?
Afbeelding
msts.be

Bericht door msts.be »

ICK zijn gekocht geweest, die gaan dus niet meer terug. ICK zijn omgebouwde Bm235-rijtuigen, ICL zijn Duitse Aimz en Bimz (=InterRegio-rijtuigen, diegenen die vroeger in de tweetonig-blauwe en witte liverij reden) die voor 10 jaar gehuurd zijn van de DB. Ze hebben sinds een tijd ook Nederlandse UIC-nummers gekregen ipv de Duitse originele nummers..
Sander14

Bericht door Sander14 »

ICK = InterCityrijtuig voor de Korte termijn, maar die korte termijn is bij de NS wel wat langer. ICL = InterCityrijtuig Lease, geleend dus. Die ICK gaan met de komst van de nieuwe V-IRM dubbeldekkers buiten dienst. Wat er daarna mee gebeurt is nog niet bekend, de ICL blijven nog wel even in Nederland.
deadlock

Bericht door deadlock »

Ah die leuke rijtuigen! Die werden ook heel veel ingezet op wat wij de 'schrootlijn' noemen. Waar alle oude troep terecht kwam. De treinserie 3600 tussen Zwolle en Roosendaal.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

deadlock schreef:Ah die leuke rijtuigen! Die werden ook heel veel ingezet op wat wij de 'schrootlijn' noemen. Waar alle oude troep terecht kwam. De treinserie 3600 tussen Zwolle en Roosendaal.
Ja in het weekend is dat pas een schrootlijn, met al die V-IRM! :twisted:
Plaats reactie