Uitstap Lille

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Uitstap Lille

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:ik kan een binnenlands ticket kopen voor zwitserland aan de belgische loketten (indien dit gaat over een traject langs stations die bij de nmbs in de lijst staan), als ik op de bewuste trein controle heb moet ik me dan aan belgische of zwitserse regels houden? zover ik weet zal dat wel zwitsers zijn ook al heb ik mijn ticket vooraf in brussel gekocht (heb zo in 2007 een ticket gekocht)
De door de NMBS gepubliceerde voorwaarden zijn van toepassing.
Steven schreef:voor dat zelfde verhaal van hierboven kan je uw ticket zowel in frankrijk als belgie kopen, maar de voorwaarde van vervoer zijn dus bepaald door het loket waar ik zou kopen? zover ik weet zijn de voorwaarde toch in functie van het gekozen biljet (reisformule) en niet volgens het loket waar ge uw ticket ga kopen. het kan toch niet dat voor een gelijkaardige formule van reizen er twee verschillende voorwaarden bestaan want dat is wat ik nu versta onder heel dit verhaal.
De voorwaarden worden bepaald door ticketdistributeur. Dat kun je het "loket" noemen inderdaad. De geldende voorwaarden zijn afhankelijk van wat die distributeur voor jouw ticket heeft gepubliceerd en alleen gepubliceerde voorwaarden zijn van toepassing. Bijna alle spoorwegen zijn distributeur van tickets voor andere spoorwegen. Voor tickets die door anderen kunnen worden verkocht, stelt iedere spoorwegmaatschappij een document op met de tarieven en voorwaarden, het zogenaamde TCV. Iedere spoorwegmaatschappij die ook distributeur voor andere spoorwegen wil zijn, moet zich op het TCV van die spoorwegen baseren. Dus in dit geval: de SNCF stelt prijzen en voorwaarden op voor tickets naar Frankrijk die door andere distributeurs (waaronder de NMBS) worden verkocht. De NMBS verkoopt tickets naar Frankrijk, rekening houdend met die prijzen en voorwaarden.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Uitstap Lille

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef:Verder kan ik U ook nog mee geven dat België veel achterstand heeft op Europese regelgeving
Dit is echter geen Europese regelgeving. Dit zijn afspraken die door de spoorwegen onderling gemaakt zijn, om de verkoop van internationale ticket mogelijk te maken.
nighttrain schreef:Ik blijf erbij dat een biljet gekocht zelfs buiten het grondgebied van de lokale spoorweg moet ontwaard worden volgens de terplaatse geldende regels!Dit is me gisteren bevestigd door een lokale stations beamte. Leg mij anders uit wat de persoon moet doen indien hij in een Antwerps reisagentschap zijn treinreis(h/t) naar Narbonne zal geboekt hebben. Hoe kan hij weten waar het reisagentschap zijn treinbiljet heeft gekocht en aan welke regels zich te houden.
De reiziger kan zich alleen houden aan de voorwaarden zoals die gelden voor de tickets die verkocht worden door het reisagentschap, dat waarschijnlijk agent is voor de NMBS. Het agentschap kan zich alleen baseren op de voorwaarden zoals die door de NMBS worden gepubliceerd en de reiziger kan zich *dus* alleen daaraan houden. Het is een probleem van de SNCF als die voor internationale tickets die in het buitenland worden verkocht andere voorwaarden stelt dan tickets die ze zelf verkoopt. Het is ook een zaak van rechtszekerheid voor de reiziger: er gelden alleen de door de distributeur op het moment van de verkoop gepubliceerde voorwaarden. Niet door anderen gestelde voorwaarden. De reiziger sluit een vervoersovereenkomst met 1 distributeur en kan zich dus alleen op hem baseren. Na de verkoop kunnen er geen aanvullende voorwaarden meer worden gesteld: de overeenkomst is immers al gesloten. Iets anders is juridisch niet houdbaar
nighttrain schreef:Als je als Belg in een Belgische auto reist over de Franse wegen raad ik je ook aan het gele vestje binnen handbereik te hebben en niet in de koffer zoals in België.Want zoals altijd "mais chez nous..." zal niet veel helpen bij de bekeuring.
Dat is een compleet andere situatie. Wat dat betreft is de autobestuurder een stuk slechter af: die heeft geen vervoersovereenkomst waarop hij zich kan baseren en waar dus van tevoren alles vastligt.
nighttrain schreef:Herriner je mischien nog de problemen met de Benelux vrijkaarten op het Nedelandse net want de NMBS had een ook eriets vergeten opzetten.
Daar herinner ik me niks van. Maar dat is ook iets anders: als het afgegeven ticket niet voldoet aan de afspraken tussen de spoorwegen, dan veroorzaak je als distributeur een probleem voor je klanten.

Maar zoals ik al meermaals heb proberen uit te leggen: de SNCF kan bepalen dat alle tickets in Frankrijk moeten worden afgestempeld door dat in de voorwaarden voor verkoop door anderen (TCV) op te nemen. Dat is echter niet gebeurd.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 14 nov 2008, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Uitstap Lille

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Als je je ticket bij de NMBS koopt, ben je in de eerste instantie klant van de NMBS en gelden de voorwaarden zoals gepubliceerd door de NMBS. Daarin zijn ook verwerkt de SNCF-voorwaarden voor het reizen in Frankrijk, voor zover de SNCF die aan de NMBS heeft doorgegeven. Over afstempelen staat daar echter niets in, dus dat moet niet.
Afstempelen is facultatief als ik dit mag geloven:
http://alg_voorw.b-rail.be/pdf/NL0306001000%20TGV%20SNCF%20Algemeen_01022008.pdf
Dus het kan geen kwaad om toch maar je biljet te ontwaarden in Frankrijk.
Ik had al gezegd dat het geen kwaad kan. Deze "productfiche" geldt overigens alleen voor TGV-tickets :-)

Groetjes,
Rian
Plaats reactie