Pfff wat een dag...

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Fles

Pfff wat een dag...

Bericht door Fles »

Keurig min of meer op tijd gereden vanaf Utrecht (vertrek 11:38) naar Maastricht en Luik. In Luik bleek een spoorboekje ineens het Godsvermogen van ELF euro te kosten (In NL 5,50, en ondanks wat broodnodige verbeteringen is de NL versie nog steeds VEEL beter). Dus ik neem die vette IC die 200 km/h rijdt over de Neubaustrecke Ans - Leuven :P

Tenminste.... als hij de helling bij Ans op kan komen dus :x Hoppatee, +31. Nou ja, ik had eerder deze week al eens +172 meegemaakt, dus allez.

Leuk gezellig in Brussel-Nationaal-Luchthaven even over de resten van het slagveld geklauterd naar het oude station aldaar, met veel dank aan een mede-forumlid :idea: Was heel gezellig. Maar ja, ik moest ook nog terug naar huis, dus hoe doe je dat? De IR van 17:37 naar Leuven. +11 :) okee, geeft niet. in Leuven de IC gepakt terug naar Luik zoals het plan toch al was. In Luik het klassiekske naar Maastricht, die helaas luid tyfonerend iedere overweg stapvoets passeerde, ondanks dat alle overweginstallaties volledig in functie waren :evil: Gevolg: +12 in Maastricht, waar ik maar 6 minuten overstap gehad zou hebben, enfin, +30 dus. Lekker :?

Dan in Eindhoven denkt NS dat ze het wel met 1 treinstel kunnen trekken naar Amsterdam, dus iedereen wordt uit de achterste in de voorste gejaagd. Ook fijn. Dan blijkt de plee kapot volgens een conducteur, evenals de plee in het naburige rijtuig. Even later is een medereiziger naar een conducteur gaan zoeken, heeft die (een andere) gevonden, en deze conducteur zegt "mwoa, een kleine, dat kan nog wel even." En ook ik krijg toestemming. Dus ik kom bijna naar buiten, komt conducteur nr 1 toestanden maken. "Ik heb toch gezegd dat die plee kapot was, wat doe je daar dan??!!" Ik zeg "Ja hoor eens, ik heb toestemming van je collega etc" Hij: "Waar is die collega dan?? Want ik heb nog niemand gezien :evil: Dus hoe je daar binnen komt...."

WTF je weet toch wel van elkaar wie er op die trein zit of wat? :shock:

Na ja toen waren we in Utrecht en moest ik er toch uit. Maar wat een gezeik zeg. Ik word zowat half beschuldigd van het hebben en gebruiken van een sleutel terwijl die sjappies niet eens van elkaar weten wie er aan boord is.

Samenvatting:

NMBS ga dood met je geklooi op die helling bij Ans
Prorail ga dood met die onnodige overwegneuzelarij
NS zorg eens dat je conducteurs van elkaars bestaan op de hoogte zijn, en dat je spiksplinternieuwe treinstellen niet binnen 6 weken met allerlei defecten rondrijden. Om dan vervolgens je reizigers de zwarte piet toe te gaan spelen :evil:

Dat was het. Dank voor uw aandacht.
Steven

Re: Pfff wat een dag...

Bericht door Steven »

Ter info in het Belgische spoorboekje zit achteraan een waardebon om gratis het volgende spoorboekje (juni) af te halen.
Het hellend vlak tot Ans veroorzaakt op zichzelf weinig of geen problemen, waarschijnlijk had de loc zijn vol vermogen niet, maar dat staat dan los van dat hellende vlak. Dat hellend vlak speelt in functie van vermogen hooguit 2 op 100 keer een probleem voor mij om vlot boven te geraken.
De NS gaat zijn treinbegeleiders geen handjes gaan geven (in België ook niet trouwens) omdat ze zouden doen wat ze moeten doen, voor het vertrek elkaar opzoeken (de persoon die als controle meegaat is in België verplicht de treinbegeleider op te zoeken die baas is, niet omgekeerd want hij kan dat niet rieken).
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

en als laatste over die overwegen, die zullen dan wel gestoord zijn

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Niet noodzakelijk, kan ook een storing in het seinsysteem zijn waardoor de automatische seinen dichtvallen. Omdat er dan geen zekerheid is over het functioneren van de OW's, wordt teruggevallen op het meest veilige scenario, en dat is er van uit gaan dat alle OW's defect zijn.

BDJ
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Bartjedj schreef:Niet noodzakelijk, kan ook een storing in het seinsysteem zijn waardoor de automatische seinen dichtvallen. Omdat er dan geen zekerheid is over het functioneren van de OW's, wordt teruggevallen op het meest veilige scenario, en dat is er van uit gaan dat alle OW's defect zijn.

BDJ
als een sein gestoord is sluit de overweg normaal ook automatisch :wink:

greetz 2302
Steven

Bericht door Steven »

Neen dat is niet waar, een sein kan gestoord zijn maar daarom de overweg niet, als de rode lamp defect is dooft het sein (vorige sein twee gele) maar dit wil niet zeggen da daarom ook de overweg defect zal zijn. Het is zelfs zo dat bepaalde seinen perfect open kunnen staan ondanks de overweg gestoord is (controle van de OW op afstand, bestuurder krijgt op afstand info over gestoorde overweg, L60 is zo een geval). Een sein valt wel rood als de overweg die er achter ligt gestoord is en door hetzelfde sein ook gecontroleerd moet worden.
Je hebt dus seinen die een overweg controleren en je hebt er dus andere, die overwegen controleren ze van op een seinhuis.
Dit is zowel voor bediende seinen dan als de niet bediende seinen (niet beheerd sein volgens de meest recente terminologie, voorheen permissief sein).
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Neen dat is niet waar, een sein kan gestoord zijn maar daarom de overweg niet, als de rode lamp defect is dooft het sein (vorige sein twee gele) maar dit wil niet zeggen da daarom ook de overweg defect zal zijn. Het is zelfs zo dat bepaalde seinen perfect open kunnen staan ondanks de overweg gestoord is (controle van de OW op afstand, bestuurder krijgt op afstand info over gestoorde overweg, L60 is zo een geval). Een sein valt wel rood als de overweg die er achter ligt gestoord is en door hetzelfde sein ook gecontroleerd moet worden.
Je hebt dus seinen die een overweg controleren en je hebt er dus andere, die overwegen controleren ze van op een seinhuis.
Dit is zowel voor bediende seinen dan als de niet bediende seinen (niet beheerd sein volgens de meest recente terminologie, voorheen permissief sein).
aaah, ok, op lijn 89 worden de overwegen gedekt door een niet beheerd zijn, bij storing valt het sein daar dicht, dat sein zie ik vanuit mijn kamer :mrgreen:

bedankt voor de info !

greetz 2302
Steven

Bericht door Steven »

dat noemen we dan niet beheerde seinen die overwegen controleren, visueel kan je dat aan het sein zelf ook zien.
de niet beheerde seinen die geen overwegen controleren hebben een kroontje op de mast (de schietschijf :D ), de niet beheerde seinen die wel overwegen afdekken hebben een kastje met wit vlak en twee rode horizontale strepen op. (voor zover de zon zijn werk niet gedaan heeft op sommige van die kastjes).
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ook de schietschijven zijn niet erg zonvast, hoor :wink:
Ook niet vuilvast trouwens :lol:
Afbeelding BDJ
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad, dit schijfje is enkel zichtbaar voor de mensen met heel goede ogen. (kijk midden in de driehoek)
Plaats reactie