Hst-station Brecht wacht op een trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bartjedj

Re: Hst-station Brecht wacht op een trein

Bericht door Bartjedj »

Waarom zien jullie toch zo graag complottheorieën?

- Er is een probleem met het seinsysteem ETCS.
- De Ansaldo-stellen zijn in vertraging.
- Een trein inleggen op een half-werkende lijn is niet praktisch.

Dat er nog niets rijdt, is echt niet omdat "enkele politiekers niet willen dat er iets rijdt." Waarom zouden ze dat niet willen?

BDJ
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:je kan de lijn onmogelijk gaan klaar maken voor enkel die noorderkempentreintjes om dan nadien vast te stellen dat je er met geen thalys meer over kan en waar mag gaan aanpassen, daarom voor ALLE treinen of geen enkele. Daarom dat je de treinen moet aanpassen aan de lijn en niet omgekeerd.
Nu kan ik uw redenering toch echt niet meer volgen.
Je zegt zelf dat je de treinen moet aanpassen aan de lijn.
Als men er zou in slagen om treinen in orde te krijgen voor de verbinding naar Noorderkempen, wat heeft dat dan te maken met het al dan niet klaar zijn van de Thalys of andere treinen voor de verbinding naar Amsterdam ?
Moet de NS dan ook soms wachten met de verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam tot dat men hier met alles klaar is ?
Adler

Bericht door Adler »

Bartjedj schreef:Waarom zien jullie toch zo graag complottheorieën?

- Er is een probleem met het seinsysteem ETCS.
- De Ansaldo-stellen zijn in vertraging.
- Een trein inleggen op een half-werkende lijn is niet praktisch.

Dat er nog niets rijdt, is echt niet omdat "enkele politiekers niet willen dat er iets rijdt." Waarom zouden ze dat niet willen?
Bart,
Dit topic gaat over het station Noorderkempen en waarom er nog steeds geen trein van Antwerpen naar daar rijdt.
Dat heeft niets te maken met die Ansaldo treinen die er nog steeds niet zijn.
Er is ook geen half-werkende lijn zoals je beweert. Op 23 december 2008 heeft de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen de toelating tot ingebruikname van de infrastructuur van de hogesnelheidslijn Antwerpen-Nederlandse grens (lijn 4) afgeleverd.
Hou nu toch eens op met alle problemen op een hoop te gooien.
Ik zou je ook willen aanraden om eens terug te gaan naar de jaren 90 en eens na te gaan waarom dat station Noorderkempen er gekomen is, dan zal het je misschien wat duidelijker worden waarom daar vandaag nog altijd geen trein stopt.
Steven

Bericht door Steven »

Een lijn werkt ook maar optimaal als het rollend materieel dat er over moet optimaal is, in die zin heeft bart gelijk.

Wat ik schreef is dat sommige hier al (meermaals) de suggestie gedaan hebben de lijn aan het materieel (plaats vlug wat klassieke seinen was wel de meest gekende) aan te passen om toch maar een trein te kunnen laten rijden, ipv de trein aan te passen aan de lijn. Wat een totaal omgekeerde wereld zou zijn. Ik zeg dus niet dat THALYS of HSA op de ene of de andere moet wachten, maar de suggesties die hier soms rondvliegen zouden het wel tot gevolg hebben. Je zegt zelf dat de lijn opgeleverd is, dus moet men de lijn totaal niet in orde krijgen want dat zal ze dan wel zijn, dus rest enkel het rollend materieel dat moet aangepast worden.

Wat Noorderkempen betreft is het simpel, het is niet het enigste probleem van die lijn, maar sommige willen dat er precies wel van maken.
groentje

Bericht door groentje »

Er is inderdaad weinig animo om Noorderkempen deftig te bedienen, de voorziene treinserie hield er niet voor niets al mee op rond 20h, nietwaar?
Toch zoek ik de reden van de vertraging niet zozeer bij dergelijke sabotagecomplotten. Bombardier (of wie was het?) lijkt er maar niet in te slagen een werkende ETCS-versie te installeren op hun locs, en de NMBS zit blijkbaar met handen en voeten gebonden aan die leverancier. Dat was dus een foute beslissing, waar NMBS hopelijk ook voor wordt beboet (Thalys en HSA beboeten zichzelf wel, doordat ze langer moeten wachten op extra inkomsten door de hogere snelheid), want dat is een managementfout. Dat ze dan zelf maar proberen hun centen te recupereren bij Bombardier.
Dat die Albatrossen zo'n vertraging hebben, heeft daar an sich weinig mee te maken, dat is immers volledig de verantwoordelijkheid van HSA, en dus de Nederlanders.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Dat die Albatrossen zo'n vertraging hebben, heeft daar an sich weinig mee te maken, dat is immers volledig de verantwoordelijkheid van HSA, en dus de Nederlanders.
De NMBS deed ook mee in de aanbesteding van de treinstellen... maar HSA zal wel het meeste te zeggen hebben gehad.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:Een lijn werkt ook maar optimaal als het rollend materieel dat er over moet optimaal is, in die zin heeft bart gelijk.
Optimaal? Dat durft niemand meer te verlangen. Als de lijn al minimaal functioneerde, dat ging al een gigantische vooruitgang zijn. Gaat het nu echt in uw kopke niet in dat de gemeenschap vandaag NIETS niente nada nougaballen terugkrijgt voor haar zuurverdiende centen? En ja, zeg dan maar dat ik zaag , ja, ik zaag en ik zal blijven zagen. Hier ons geld, wanneer onze trein?

Enne, gaat er nu echt niemand op mijn weddenschap in? Brecht-Noorderkempen in de NMBS-dienstregeling per 1 september 2009, ik moet het nog altijd zien, ik blijf een bakske bier inzetten, tegenvoorstellen welkom!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

alsof dit vroeger nooit is voorgekomen, zolang er al politiek is geweest zijn er al dergelijke voorvallen gebeurd. Trouwens je kan zoveel zagen dat niemand nog naar je wil luisteren ;-)
Met optimaal bedoel ik niet maximaal of minimaal, maar het het over de degelijkheid van de techniek zowel grondinstallaties als de treinen zelf. Ik spreek me dan niet uit over het aantal treinen of over hun snelheid. Dat de gemeenschap niks krijgt op deze moment weet ik ook wel, maar in dit landje zijn al grotere en veel kostelijke zaken rechtgetrokken (het flater boek is gekend en dik genoeg) die nooit of amper rendement gekend hebben, dat zie ik in dit geval niet gebeuren.

inzetten doe ik niet, het moet een inzet waard zijn he :wink:
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Uit De Morgen van vandaag:
Treintje komt zo, maar niet heus
Brecht is de snelst groeiende gemeente van Vlaanderen. In nauwelijks twee jaar tijd kwamen er duizend nieuwe bewoners bij, aangetrokken door de prachtige bouwgronden en het nieuwe station Noorderkempen. Dat moet het reizigers mogelijk maken in een recordtempo in Antwerpen of Brussel te staan. Maar ruim 2,5 jaar na voltooiing van het station rijdt er nog steeds geen trein. 'We voelen ons bekocht.'

door Janine Meijer / Foto Tim Dirven
Het is een mooi huis dat Daniël Motton (52) in augustus 2007 in Sint-Job liet bouwen. Vrijstaand, veel licht, ruim. Motton is blij met zijn keuze. Jarenlang reed hij dagelijks vanuit Lommel naar zijn werk in hartje Brussel. Door de files was hij vaak meer dan 14 uur per dag van huis. Op een gegeven moment was dat niet meer vol te houden, zegt de personeelsdirecteur van Umicore.
"We konden bouwen op een prachtig perceel in Sint-Job. Met de trein vanuit het nieuwe station Noorderkempen zou ik in minder dan een uur op mijn werk in Brussel zijn. Het leek de ideale oplossing: wonen in het groen en toch snel in de hoofdstad."
Maar dat plan pakte anders uit. Motton wacht nog altijd op de dag dat de eerste trein in station Noorderkempen stopt. "Er zit niets anders op dan elke morgen met de auto aan te schuiven in de file op de E19 tot aan station Berchem. Het is onbegrijpelijk: men investeert miljoenen in een station en laat dat vervolgens al tweeënhalf jaar verkommeren."
Motton is niet de enige die zich bedrogen voelt. Het inwonersaantal van de gemeente Brecht, waar Sint-Job deel van uitmaakt, is de laatste twee tot drie jaar explosief gegroeid. Volgens burgemeester Luc Aerts zijn er zo'n 1.000 nieuwe bewoners bij gekomen op een totaal van 27.000 inwoners.
Het nieuwe station heeft daar zeker een rol in gespeeld, aldus Aerts. "De nieuwe inwoners zijn veelal tweeverdieners die in Antwerpen of Brussel werken. Zij kiezen voor de rust van een landelijke gemeente in combinatie met een goede openbaarvervoerverbinding en de nabijheid van de snelweg."
Brecht ziet de nieuwkomers graag komen, geeft gemeentesecretaris Jef Wouters toe. "Er werden gronden verkaveld en in het centrum kwamen er heel wat nieuwe appartementen bij. Het is voor de gemeente een manier om extra inkomsten te verwerven zonder dat we de belasting moeten verhogen."
Dat alle nieuwe bewoners nu 'gevangen' zitten in een gemeente met een spooktreinstation en met een afgesloten oprit van de snelweg vinden ook de burgemeester en gemeentesecretaris een ramp. "We doen er alles aan om het station zo snel mogelijk open te krijgen. Maar elke keer opnieuw wordt de openingsdatum uitgesteld."

'Zeker in juni'

Aanvankelijk was de komst van de eerste trein in station Noorderkempen, dat ruim 750 miljoen euro heeft gekost, gepland voor juni 2006. Daarna werd de datum elk jaar minstens twee keer opgeschoven. Tot begin december 2008 stond de felbegeerde trein naar Antwerpen aangekondigd op de nieuwe dienstregeling van de NMBS, maar ook daar kwam niets van terecht.
"Het probleem is dat het veiligheidssysteem ingebouwd in de sporen van de hogesnelheidslijnen niet compatibel is met dat in de locomotieven die de NMBS voor deze verbinding wil gebruiken", zegt de woordvoerder van de NMBS. "Bombardier zal nu een nieuw systeem ontwikkelen, maar het duurt nog minstens tot 2010 voor dat klaar is."
Toch voedde de minister van Ruimtelijke Ordening vorige week opnieuw de hoop. Dirk Van Mechelen kondigde op de nieuwjaarsreceptie van Open Vld in Brecht aan dat er in juni zeker een trein zal rijden vanaf station Noorderkempen. Maar niemand die daar nog geloof aan hecht.
"Mij maken ze niets meer wijs", reageert Alain Caytan (39), die net als Motton speciaal naar Brecht verhuisde om snel met de trein in Brussel te zijn. "Van alle beloftes is er nog nooit iets in huis gekomen."
Caytan werkt als energiecoördinator voor de VDAB in Brussel. "Mijn taak is om het personeel van de VDAB zoveel mogelijk met het openbaar vervoer naar zijn werk te laten reizen. Ik kan het daarom niet maken om zelf met de auto te komen. Dus ik neem elke dag de bus van Brecht naar Antwerpen en stap dan in de trein naar Brussel. Dat duurt normaal gesproken zo'n twee uur. Maar als er een file staat op de E19 mis ik de treinaansluiting in Antwerpen en ben ik vaak tweeënhalf of soms drie uur onderweg. Terwijl het traject met de beloofde treinverbinding niet langer dan een dik uur duurt. Ik moet hier niet te lang over nadenken, want dan word ik heel erg boos."

Schadevergoeding

Student Chris Van der Borght (21) is ronduit woedend. Hij regelde als student journalistiek een stage bij de VRT in Brussel, die volgende maand begint. Met de trein zou hij makkelijk in één dag op en neer kunnen reizen vanuit Brecht. Maar nu is dat onhaalbaar. Daarom huurt hij noodgedwongen een kot in de hoofdstad. "Bij het kiezen van mijn stageplaats in mei vorig jaar ging ik ervan uit dat de trein in Brecht vanaf september zou rijden, zoals beloofd door de NMBS."
Toen duidelijk werd dat dat niet zou gebeuren, was het te laat om nog een andere stageplek te kiezen. De extra kosten die Van der Borght moet maken, wil hij verhalen op de NMBS. "Ik eis een schadevergoeding van 800 euro. Het is een schande dat de NMBS haar klanten nu al ruim tweeënhalf jaar aan het lijntje houdt."
jan_olieslagers

Steven schreef:inzetten doe ik niet, het moet een inzet waard zijn he :wink:
Pfff. Koffielut of zo?

(want het moet niet altijd ernst of gezaag zijn, inderdaad)
Steven

Bericht door Steven »

euh nu moet ik effe forfait geven zenne, koffielut = ??
jan_olieslagers

ah, euh, sorry, generatieprobleem wellicht, is "koffiejunkie" duidelijker?
geen verwiijt hoor! informatici* en boekhouders en nog wel enkele beroepsgroepen hebben straffe reputaties terzake. vermits ik u met een bakske bier niet kon verleiden dacht ik maar dat koffie misschien uw zwakke punt was ...

*zoals ik, dus...
Steven

Bericht door Steven »

ah ok euh nee dat ben ik ook ni al kan je me colafreakje noemen :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Stijn014 schreef:Uit De Morgen van vandaag:
[...]
"Het probleem is dat het veiligheidssysteem ingebouwd in de sporen van de hogesnelheidslijnen niet compatibel is met dat in de locomotieven die de NMBS voor deze verbinding wil gebruiken", zegt de woordvoerder van de NMBS. "Bombardier zal nu een nieuw systeem ontwikkelen, maar het duurt nog minstens tot 2010 voor dat klaar is."
Gaat de NMBS nu al leugens rondstrooien om Bombardier uit de wind te houden? Bombardiers ETCS-treinapparatuur is niet compatibel met de Europese standaard.

Groetjes,
Rian
dentheo

Bericht door dentheo »

Stijn014 schreef:Uit De Morgen van vandaag:
Dat alle nieuwe bewoners nu 'gevangen' zitten in een gemeente met een spooktreinstation en met een afgesloten oprit van de snelweg vinden ook de burgemeester en gemeentesecretaris een ramp. "We doen er alles aan om het station zo snel mogelijk open te krijgen. Maar elke keer opnieuw wordt de openingsdatum uitgesteld."
Inderdaad over de oprit daar zwijgen ze snel over, want dat hebben ze zelf "geregeld".
De oplossing van de NMBS stond hen niet aan, daarop heeft de NMBS aan hen het gebudgetteerde geld gegeven (goed gezien!!!) en nu blijkt hun oplossing VIER keer zoveel te kosten en sprokkelen zij overal geld (tegen 2012-2015 komt het in orde )....
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie