Op mijn ervaringen met gemeenteraden her en der. Voeling met de bevolking is één ding, iets van een bepaalde materie veel kennen is een ander. Er zijn schepenen die op de juiste post terechtkomen (veel vaker in steden), en er zijn schepenen die met een post bedankt worden voor bewezen diensten...Zo een laagdunkende houding over de gemeenteraden is op niets gebaseerd.
Imho eerder aan de competentie en daaruit voortvloeiende onwil van de mensen rond de tafel.maar eerder met de verrotte sfeer tussen Franstaligen en Vlamingen/Brusselaars die wordt uitgespeeld in dit symbooldossier.
Toch wel. Een aantal internationale verdragen moeten worden heronderhandeld. Vlaanderen zal niet zomaar meteen automatisch lid zijn van een de internationale instellingen waar België lid van is. Hierin zal men botsen op machten die het petje van Vlaamsnationalisten ver te boven gaat, staten als Frankrijk en Spanje zullen - vooral achter de schermen - hun volle gewicht in de schaal werpen, simpelweg omdat België Tsjechoslovakije niet is. Het is een illusie te denken dat de splitsing van die staat en de splitsing van België met elkaar te vergelijken zijn. In 1993 stond CZ buiten zowat alles waar België al decennialang middenin staat. Als toetje is het duidelijk dat bijna alle Belgische federale wetgeving vrijwel klakkeloos zal moeten worden overgenomen op Vlaams niveau. We hebben op dit moment een aantal decreten die handelen over onze deelstaatbevoegdheden, maar dat staat nog zeer ver van een volledige nationale wetgeving. Ik zeg u maar: men draait u een gesimplifieerd rad voor ogen, in een populistisch discours dat inspeelt op stemgerechtigden die er slechts een fractie van snappen.Daarenboven zou je mij eens mogen uitleggen welke staatkundige of gerechtelijke problemen er zouden kunnen rijzen die niet kunnen worden opgelost. Op zo een zaken wordt nooit dieper ingegaan door Belgicisten.
Tot slot nodig ik je uit om één van de laatste columns van Luc Huyse in De Morgen eens te lezen. Eén van de belangrijkste dingen die Vlaamsnationalisten koppig blijven ontwijken is het feit dat uiteindelijk slechts een kleine (maar zeer vocale) minderheid blijft staan roepen om onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Het gaat in peilingen steevast om een percentage dat rond de 10 à 15% draait. De rest, 85-90%, ziet best nog wel wat in België, zij het in een beter georganiseerde vorm.
En wat TB's en TBG's betreft zullen mensen die mij kennen weten dat ik alle respect heb voor die mensen, zeker voor zij die hun werk naar behoren en graag doen

Ik zinnespeelde op je vergelijking met Luxemburg, waarbij ik dacht dat je bedoelde dat Vlaanderen niet minder politieke slagkracht zou hebben dan België. En daar heb je het fout.Uiteraard heeft Frankrijk als grote economische speler meer te zeggen maar het is toch wel bijzonder lachwekkend te denken dat mét of zonder Wallonië enig verschil zal uitmaken![]()
Daarover zijn we het eens, maar dat past even goed onder mijn argument "competente werknemers". Er zijn genoeg voorbeelden van zeer competente vakbondsmensen, maar alweer, binnen de NMBS zijn er even goed tegenvoorbeelden.En ik die dacht dat het de ongezonde macht van de vakbonden was. Die vakbonden die elke hervorming afblokken....
mvg
JJN