Modellen?

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Snaaip

Modellen?

Bericht door Snaaip »

Halle, ik ben hier nieuw. Ik hou mij niet veel bezig met treinen. Maar vaak ben ik te nieuwsgierig. Zoals nu.

Ik heb drie treinen/trammen. De eerste foto is een Locomotief die in Poelkapelle aankomt na zijn vertrek uit Langermark (Spoorlijn 63 Ieper - Torhout). De foto dateert uit 1912. Ik zou graag weten welk model de Locomotief is. Iemand een ideetje?
Afbeelding En mijn tweede foto is een tram. De stoomtram komt aan in Elverdinge vanuit Diksmuide.
Afbeelding En wellicht hetzelfde model die doorheen Poelkapelle rijd rond 1915 (Tijdens de Duitse bezetting, Eerste Wereldoorlog). Afbeelding Foto drie is een model die gebruikt werd tijdens de graafwerken van het Kanaal Ieper-Komen. Het kanaal mislukte toen de werken instorten, zoals de brug en tunnels, bij Hollebeke. Hollebeke heeft enorm veel zandlagen op klei zodat alles toen instortte. Wie Hollebeke kent, dit is nu de hedendaagse Palingbeek. Op de foto, zien we dus een tein bij Hollebeke.
Afbeelding Afbeelding Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik laat het zeker niet bij deze bezoek! Ik kan jullie hulp zeker gebruiken. :wink:

Groet.
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

En hier nog eentje, ook wellicht hetzelfde model stoomtram.... Foto werd genomen in Bikschote voor 14-18.
Afbeelding
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

Niemand die ze kent?
rail s

Re: Modellen?

Bericht door rail s »

Snaaip schreef:Halle, ik ben hier nieuw. Ik hou mij niet veel bezig met treinen. Maar vaak ben ik te nieuwsgierig. Zoals nu.
(...)
Foto drie is een model die gebruikt werd tijdens de graafwerken van het Kanaal Ieper-Komen. Het kanaal mislukte toen de werken instorten, zoals de brug en tunnels, bij Hollebeke. Hollebeke heeft enorm veel zandlagen op klei zodat alles toen instortte. Wie Hollebeke kent, dit is nu de hedendaagse Palingbeek. Op de foto, zien we dus een tein bij Hollebeke.
Afbeelding Afbeelding Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik laat het zeker niet bij deze bezoek! Ik kan jullie hulp zeker gebruiken. :wink:

Groet.
Ik denk dat het tijdelijk industrie spoor is, het zogenaamde Decauville-spoor.
http://users.telenet.be/trekkings/L163Ageschiedenis.htm schreef:Op de werven zorgden decauvillesporen voor de afvoer van het vrijgekomen rotspuin. Decauvillesporen konden snel worden aangelegd en waren speciaal ontwikkeld voor dit soort werk. In tegenstelling tot klassieke sporen bestonden
Werken bij één van de tunnels. Door dynamiet in rotssleuven
en -nissen te plaatsen werd leisteen weggeblazen. (foto Lenzen) >deze sporen en dwarsliggers uit één stalen geheel van telkens een paar meter smalspoor. Die delen konden vlot in elkaar worden gevezen en één eenheid kon gedragen worden door een arbeider, zodat aanleg en verplaatsing van de sporen makkelijk kon gebeuren. Het afgevoerde rotspuin diende dan weer elders op de lijn om taluds aan te leggen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decauville
http://fr.wikipedia.org/wiki/Decauville

Verder werden dit concept ook verkocht door Orenstein & Koppel (O&K)

http://de.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
http://en.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel
http://fr.wikipedia.org/wiki/Orenstein_%26_Koppel

denk ik...
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

Ik zie een foto met dit staan op het Wiki die jij gaf.

"Restaurierte Feldbahnlokomotive O&K 3902 Mallet des Frankfurter Feldbahnmuseums"


Mss deze?
rail s

Re: Modellen?

Bericht door rail s »

Ik denk het niet het rijwerk, de schoorsteen enz komt niet overeen.
Deze lijkt er meer op: Afbeelding fabrikant/built by: Maffei
bouwjaar/built in: 1910
vermogen/power (Pk/Hp): 150
type/type: Bt
fabrieksnr./factory no.: 2933
watervoorraad (ton): -
kolenvoorraad (ton): -
gewicht/weight (ton): -
lengte/length: -
stoomverdeling/valve gear: -
Ø drijfwielen/Ø wheel size: -
spoorwijdte/gauge: 900 mm
Heeft dienst gedaan bij: "Ponts, Tunnels et Terras ( B )"
bron: http://www.smalspoormuseum.nl/Materieel/Stoomlocs.html
Iets in die zin.
Verder, de trams hebben allemaal dezelfde NMVB-carroserie. Het kunnen verschillenden types zijn want er waren in België alleen toch wel een 10-tal constructeurs van stoomtrams, moeilijk uit te zoeken: modellen, hoofdopzichters, enz ... werden makkelijk uitgewisseld en overgekocht.
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

Het kan best zijn. De werken vonden plaats tussen 1868 en 1912.
rail s

Re: Modellen?

Bericht door rail s »

Op basis van deze foto's kan, denk ik, niemand zeggen over welke reeks het gaat, laat staan welke lok...
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

Ik ga wat speuren naar betere foto's.
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

Afbeelding Ik heb hem gevonden in Wikicommons. Er staat vermeld dat dit een NMBS-SNCB M6 BDx 65038 is. Klopt dit?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Modellen?

Bericht door Bibke »

Snaaip schreef:Afbeelding Ik heb hem gevonden in Wikicommons. Er staat vermeld dat dit een NMBS-SNCB M6 BDx 65038 is. Klopt dit?
Neen, het is 65025. Staat op de zijkant.
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

Maar het model zelf is dus een NMBS-SNCB M6 en het is dus een BDx 65025?
Dietrich

Re: Modellen?

Bericht door Dietrich »

Euhm ik volg dat hier niet helemaal maar dat is dus een M6 Bx, die nr is gewoon een "volgnummer" voor de rijtuigen en maakt verder geen enkel verschil.
Snaaip

Re: Modellen?

Bericht door Snaaip »

Nu nbegrijp ik het. Qua nummer wist ik het, maar die Bx was iets onduidelijk. Waarvoor staat Bx?
Dietrich

Re: Modellen?

Bericht door Dietrich »

B = 2de klas en x = stuurstand. BDx gebruikt men hier soms ook als benaming, maar de D (bagageafdeling) is niet correct (er is geen).
Plaats reactie