K V B schreef:
Wat ons eigenlijk bij de kern van de zaak brengt: Men zou gewoon eerst eens een goede dienstregeling moeten uitwerken, tot in het detail. En dan werkelijk doen zoals de SBB: Een uur in detail uitwerken en dat gewoon de hele dag herhalen.
Als het probleem dan de wisselverbindingen zijn, dan moet je kijken welke je dient te optimaliseren. Ik heb de indruk dat er nog iets te veel eerst gebouwd wordt, en dat men dan pas kijkt wat men er mee kan aanvangen, in plaats van eerst vast te leggen wat je wil, en dan daarvoor te bouwen.
Dat doen we ook: het systeem van de gekadanseerde verbindingen: elk uur hetzelfde, van 's ochtend tot 's avonds. Uiteraard vallen in de vroege ochtend en avond de verbindingen één voor een weg, waarbij langer durende verbindingen de taak dan overnemen (laatste IR rijdt als stoptrein ed...) en tijdens de spits zitten er nog wat extra's tussen (P-treinen)
De 2-minutentheorie gaat op voor 'eenvoudige lijnen' (cfr Metro). Je kan het inderdaad simpeler houden: bv. as Antwerpen-Brussel, Antwerpen-Gent, Antwerpen-Kempen, Antwerpen-Roosendaal, Gent-Mechelen-Leuven.
En dan vergeten we Turnhout-Brussel (miserie bij vervoegen L25/27), Antwerpen-Leuven (via Mechelen) en andere 'zotte' rechtstreekse verbindingen. L25N kan hier mogelijk uitkomst brengen.
De complexheid ontstaat uiteindelijk omdat iedereen een rechtstreekse trein wil van waar dan ook naar waar dan ook. En dat maakt de puzzel uiteindelijk niet simpeler. En wissels zorgen (buiten de stations) niet voor veel voordeel bij normaal verkeer (kruisingen tegenspoor). Flyovers om dergelijke kruisingen te vermijden zijn een zegen. Want door die kruisingen moet je niet enkel rekening houden met de opvolging in de eigen richting, maar ook mer ruimte (om te kruisen) in de andere richting. En dit heb je aan ELKE splitising zonder flyover. Je hebt dit weliswaar maar voor één richting, maar de symmetrie van de dienstregeling legt dit automatisch ook vast voor de andere richting.
Dat ze dus in Duffel maar een flyover leggen (voor de IC-R) + dubbelsporigheid L13 Kontich-Lier. Idem ten zuiden van Mechelen (daar ligt wel een flyover, net zoals ten noorden van Mechelen, maar wel zonder de bijkomende wisselverbindingen om tussen L27 en L25 te wisselen. Ten noorden van Mechelen kan je trouwens (richting zuiden) ook enkel maar van L27 naar L25 en niet omgekeerd (zonder te moeten kruisen!)
Ook tussen Berchem en Antwerpen liggen weliswaar veel wissels, en toch ontbreken er bepaalde verbindingen, of moet er het halve station voor gekruist worden als je 'vrij wil kiezen naar welk niveau in A.-Centraal je een trein wil zenden.
En al wat gebouwd wordt komt er op basis van studies en wensen. Infrabel legt geen infrastructuur bij omdat ze toch nog wat sporen had liggen. Helaas is er een groot tijdsverschil tussen 'we willen dit' en 'we nemen het in gebruik'. Infrastructuur aanleggen duurt lang. En tussen willen en kunnen is ook een verschil. Ik had liever ook dat 25N doorliep tot Berchem.