jan_olieslagers schreef:Nu zitten we alweer vèr off-topic he mannen... Toch maar even doorgaan:
Zuigermotoren uit auto's worden wel eens aangepast voor gebruik in lichte vliegtuigen. Een van de problemen daarbij is de minder goede smering die kerosine geeft, de injectiepompen worden meestal gesmeerd door de brandstof die ze rondpompen en dat lukt met kerosine niet zo goed. Over turbine-motoren kan ik niks zeggen, daartoe ontbreekt me zowel de kennis als het budget om ermee te vliegen...
Dat geeft niet,off or on the topic het belangrijkste is dat we bijleren en info uitwisselen. Ann den toog zeg je toch ook niet "U bent off topic "ik ga hernaast een pint drinken met anderen!!!
Thanks voor de info
jan_olieslagers schreef:Nu zitten we alweer vèr off-topic he mannen... Toch maar even doorgaan:
Zuigermotoren uit auto's worden wel eens aangepast voor gebruik in lichte vliegtuigen. Een van de problemen daarbij is de minder goede smering die kerosine geeft, de injectiepompen worden meestal gesmeerd door de brandstof die ze rondpompen en dat lukt met kerosine niet zo goed. Over turbine-motoren kan ik niks zeggen, daartoe ontbreekt me zowel de kennis als het budget om ermee te vliegen...
Dat geeft niet,off or on the topic het belangrijkste is dat we bijleren en info uitwisselen. Ann den toog zeg je toch ook niet "U bent off topic "ik ga hernaast een pint drinken met anderen!!!
Thanks voor de info
Een van de zuinigste vliegtuimotors ooit was een tweetakt Junkers diesel, met twee tegenoverliggende zuigers per cylinder. Na de oorlog kwam het ontwerp bij Napier terecht, die het gebruikte als basis voor de "Deltic", de motor van de gelijknamige beroemde Britse loc.
jan_olieslagers schreef:Nu zitten we alweer vèr off-topic he mannen... Toch maar even doorgaan:
Zuigermotoren uit auto's worden wel eens aangepast voor gebruik in lichte vliegtuigen. Een van de problemen daarbij is de minder goede smering die kerosine geeft, de injectiepompen worden meestal gesmeerd door de brandstof die ze rondpompen en dat lukt met kerosine niet zo goed. Over turbine-motoren kan ik niks zeggen, daartoe ontbreekt me zowel de kennis als het budget om ermee te vliegen...
Dat geeft niet,off or on the topic het belangrijkste is dat we bijleren en info uitwisselen. Ann den toog zeg je toch ook niet "U bent off topic "ik ga hernaast een pint drinken met anderen!!!
Thanks voor de info
Een van de zuinigste vliegtuimotors ooit was een tweetakt Junkers diesel, met twee tegenoverliggende zuigers per cylinder. Na de oorlog kwam het ontwerp bij Napier terecht, die het gebruikte als basis voor de "Deltic", de motor van de gelijknamige beroemde Britse loc.
En daarmee zijn we weer on topic...
Nu lees ik dat die motoren, eenmaal in Britse handen,zouden worden gebruikt voor snelle torpedo boten en andere schepen alvorens aangeweng worden voor de Deltic en baby deltic.Dus ter lucht te land en ter zee...
Goed gespeeld KVB, en een boeiend verhaal is dat! Slechts een kleine correctie: reeds voor de oorlog bouwde Napier Jumo diesels in licensie. De Deltic dateert weliswaar van na WW2, inderdaad. Fascinerend overigens de animatietekening van de Deltic op wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Deltic )
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.