gek schiet in het rond op duitse school

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
13'erke

Re: gek schiet in het rond op duitse school

Bericht door 13'erke »

treinbruno schreef:nu heb ik gehoord dat de vader voor onopzettelijke MOORD aangeklaagd kan worden :shock:
die heeft er toch niks mee te maken, hij liet gewoon zijn wapen toevallig niet in de kluis achter en dan ben je direct een moordenaar :?

als iemand een luchtgeweer op de kermis steelt, en daarmee wat in het rond gaat schieten en er zijn dood... is de foorkramer dan schuldig ofzo voor onopzettelijke MOORD :roll:
In het eerste geval ja, in het tweede geval neen.
art 1384 van het Burgerlijk Wetboek : Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt heeft door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft. De hierboven geregelde aansprakelijkheid houdt op, indien de ouders bewijzen dat zij de daad welke tot de aansprakelijkheid aanleiding geeft, niet hebben kunnen beletten.
Zijnde hier dus dat de vader aansprakelijk is voor de schade veroorzaakt door zijn minderjarig kind. Tenzij men kan aantonen dat de vader dit niet heeft kunnen voorkomen.

Of dit artikel ook geheel in Duitsland opgaat, weet ik niet.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

treinbruno schreef:nu heb ik gehoord dat de vader voor onopzettelijke MOORD aangeklaagd kan worden :shock:
die heeft er toch niks mee te maken, hij liet gewoon zijn wapen toevallig niet in de kluis achter en dan ben je direct een moordenaar :?

als iemand een luchtgeweer op de kermis steelt, en daarmee wat in het rond gaat schieten en er zijn dood... is de foorkramer dan schuldig ofzo voor onopzettelijke MOORD :roll:
Hoe kan moord nu onopzettelijk zijn? De definitie van moord is immers: een ander opzettelijk en met voorbedachte rade van het leven beroven. "onopzettelijke moord" is dus net zoiets als "een vierkante cirkel", "een rond vierkant", enz.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Trammist

Bericht door Trammist »

treinbruno schreef: als iemand een luchtgeweer op de kermis steelt, en daarmee wat in het rond gaat schieten en er zijn dood... is de foorkramer dan schuldig ofzo voor onopzettelijke MOORD :roll:
Dan spreek je over onopzettelijke DOODSLAG. Dat is meestal ook het geval bij bvb. verkeersongevallen met dodelijk(e) slachtoffer(s).
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

"onopzettelijke doodslag" kan ook niet, want doodslag is ook per definitie opzettelijk, met dit verschil dat het niet met voorbedachte rade is, zoals bij moord. Als iemand onbedoeld sterft door de fout van een ander noemen ze dat "onopzettelijke doding", of "dood door schuld".
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie