Goederenverkeer voorrang of niet ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door dentheo »

Tim schreef:
Is idd frustrerend als je weer eens achter de L-trein mag tuffen.
Vaak zetten ze je soms aan de kant terwijl de andere trein nog bijna 10 minuten weg is. Op die tijd kan je met een P100 zelf al in het volgende station staan! Maar neen, langs de kant en tegen je dan weer op snelheid bent met een zware trein zit er alweer een trein achter je en mag je opnieuw aan de kant in het volgende station. En zo gaat het spelletje verder...
Kunnen ze op dispatch eigenlijk zien of de goederentrein "goed" in de kilowatts zit en redelijk hard "mag" rijden ?
Anders kunnen ze niet goed reageren...

Of moeten ze de machinist oproepen en het "vragen" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door groentje »

Bij goederentreinen kunnen we in principe zien met welke loc er wordt gereden, en wat zijn last is (bij ongevallen moeten we ook onmiddellijk kunnen zien wat de gevaarlijke stoffen zijn). Bij reizigerstreinen kennen we alleen de theoretische samenstelling.
RIDCO

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door RIDCO »

Elke infrastructuurgebruiker moet aan de infrastructuurbeheerder de samenstelling melden van de goederentrein vóór het vertrek van de trein. In de toekenning van het rijpad zal wel de vooziene snelheid opgenomen zijn, het zou anders nogal een soep worden als de IB niet op de hoogte is van de snelheid.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Bij goederentreinen kunnen we in principe zien met welke loc er wordt gereden, en wat zijn last is (bij ongevallen moeten we ook onmiddellijk kunnen zien wat de gevaarlijke stoffen zijn). Bij reizigerstreinen kennen we alleen de theoretische samenstelling.
Hoeveel soorten goederntreinen hebben jullie in praktijk.

bv. drie snelheidsgroepen 90-100-120 ?

Hebben jullie dan ook idee van de "vinnigheid" bv. 4kW per ton is vlotter dan 2kw per ton (traxx versus 2x77 ??)
Theo
Groeten vanop de Heide
RIDCO

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door RIDCO »

De infrastructuurgebruiker levert deze informatie via een databank van de IB Infrabel.
Infrabel mag het vertrek slechts toestaan als de informatie in hun bezit is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1234
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door Tim »

dentheo schreef:
groentje schreef:Bij goederentreinen kunnen we in principe zien met welke loc er wordt gereden, en wat zijn last is (bij ongevallen moeten we ook onmiddellijk kunnen zien wat de gevaarlijke stoffen zijn). Bij reizigerstreinen kennen we alleen de theoretische samenstelling.
Hoeveel soorten goederntreinen hebben jullie in praktijk.

bv. drie snelheidsgroepen 90-100-120 ?
Dat hangt af van het remregime van de trein: G of P.

In regime G bestaan G60, G80, G90 en G100.
In regime P bestaan P100 en P120.

Voor de moment zijn G100 en P120 enkel toegelaten op de Athus-Meuse.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door dentheo »

Tim schreef:
Dat hangt af van het remregime van de trein: G of P.

In regime G bestaan G60, G80, G90 en G100.
In regime P bestaan P100 en P120.

Voor de moment zijn G100 en P120 enkel toegelaten op de Athus-Meuse.
Dus alle containertreinen op lijn 12, die 100 willen rijden, moeten hun rem op P zetten is het dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door Steven »

Het remregime is ook in functie van ledig of beladen, samenstelling van de trein (homogeen of niet), daarnaast komt ook nog is het type rem aan bod (je hebt veelal blokken maar er bestaan ook al geregeld schijfremmen). Kortweg er zitten redelijk wat factoren in die zullen bepalen of een trein in P of G moeten geremd worden. Het basisprincipe is meestal wel dat als een aantal wagens enkel in G kan geremd worden de hele trein zo moet geremd worden (om reacties bij het remmen te voorkomen). ook de loc moet in princiepe op het zelfde regime geplaatst worden als de rest van de trein. De bestuurder heeft hiervoor een hendel/schakelaar ter beschikking om die keuze aan te passen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Het remregime is ook in functie van ledig of beladen, samenstelling van de trein (homogeen of niet), daarnaast komt ook nog is het type rem aan bod (je hebt veelal blokken maar er bestaan ook al geregeld schijfremmen). Kortweg er zitten redelijk wat factoren in die zullen bepalen of een trein in P of G moeten geremd worden. Het basisprincipe is meestal wel dat als een aantal wagens enkel in G kan geremd worden de hele trein zo moet geremd worden (om reacties bij het remmen te voorkomen). ook de loc moet in princiepe op het zelfde regime geplaatst worden als de rest van de trein. De bestuurder heeft hiervoor een hendel/schakelaar ter beschikking om die keuze aan te passen.
OK logisch allemaal op zelfde remstand.

Ik kreeg ook P120 goederentreinen , zijn er dan goederentreinen die 120 rijden, welke types zijn dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door Steven »

dat is een vraag voor de mannen van de goederen zelf. Voor wat belgische treinen betreft weet ik enkel dat deze door een reeks 13 getrokken worden (logisch athus meuse), dat ze bestaan uit een homogene samenstelling. De rest is te zoeken bij het remvermogen dat zeker 110% moet bedragen (verhouding tussen effectief gewicht en remgewicht).
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Het remregime is ook in functie van ledig of beladen, samenstelling van de trein (homogeen of niet), daarnaast komt ook nog is het type rem aan bod (je hebt veelal blokken maar er bestaan ook al geregeld schijfremmen). Kortweg er zitten redelijk wat factoren in die zullen bepalen of een trein in P of G moeten geremd worden. Het basisprincipe is meestal wel dat als een aantal wagens enkel in G kan geremd worden de hele trein zo moet geremd worden (om reacties bij het remmen te voorkomen). ook de loc moet in princiepe op het zelfde regime geplaatst worden als de rest van de trein. De bestuurder heeft hiervoor een hendel/schakelaar ter beschikking om die keuze aan te passen.
"de ledig/beladen" kruk heeft niets te maken met het remregime P of G.
De betreffende "ledig/beladen"kruk heeft enkel te maken met de bepaling of de betreffede wagon is geladen of niet. en wat zijn weerslag zal hebben op de hoeveelheidlucht(druk) er zal gezonden worden van de remverdeler naar de remcylinder.Logisch als de wagon beladen is zal de max druk gezonden worden. Indien ledig => minder druk ,zoniet kan de wagon slippen door de slechte adhesie(minder gewicht)
Ingeval de wagon pneumatisch moet afgezonderd worden bij een remincident ,zal de stand(bv 14 of 24T op 21T) bepalen hoe de nieuwe snelheid zal moeten berekend worden voor het verdere traject(door de bestuurder).Dus we gaan een nieuwe verhouding krijgen van gewicht en remgewicht van het konvooi.
G en P werken eenkel op de vul en lossingstijden van de remcylinder.
bv bij een OERLIKON verdeler voor wagons:
lossingstijdenvan een remcylinder van max tot 0.4kg/cm² zijn begrepen tussen 45 en 60 sec. in regime G .In het regime P is dat tussen 15 en 20 sec.
Als een konvooi is samegesteld uit wagons met P zullen alle krukken op P gezet worden door de schouwer en hebben we een trein in remregime P
Is er 1 wagon met enkel G regime,zullen alle krukken (loc incluis) op G gezet worden door de schouwer en hebben we een trein in G.
Of het nu een "homogene" of "heterogen" samenstelling is doet er ook niet toe.Voor zover u spreekt van type(uitzicht) wagon.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door dentheo »

Tim schreef: Voor de moment zijn G100 en P120 enkel toegelaten op de Athus-Meuse.
Waarom ? Lijkt mij geen verband te hebben met de bovenleidingsspanning....
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
Tim schreef: Voor de moment zijn G100 en P120 enkel toegelaten op de Athus-Meuse.
Waarom ? Lijkt mij geen verband te hebben met de bovenleidingsspanning....
Of op de lengte van de cantons t.t.z.de afstand tussen de seinen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederenverkeer voorrang of niet ?

Bericht door Steven »

inderdaad, de athus meuse is de enige lijn waar de signalisatie is aangepast om die P120 treinen te kunnen laten rijden. Deze zones staan aangeduid met speciaal daarvoor ontworpen borden. (met de vermelding P120 en G100)
Bijlagen
HKM P120.jpg
Plaats reactie