Steven schreef:Het remregime is ook in functie van ledig of beladen, samenstelling van de trein (homogeen of niet), daarnaast komt ook nog is het type rem aan bod (je hebt veelal blokken maar er bestaan ook al geregeld schijfremmen). Kortweg er zitten redelijk wat factoren in die zullen bepalen of een trein in P of G moeten geremd worden. Het basisprincipe is meestal wel dat als een aantal wagens enkel in G kan geremd worden de hele trein zo moet geremd worden (om reacties bij het remmen te voorkomen). ook de loc moet in princiepe op het zelfde regime geplaatst worden als de rest van de trein. De bestuurder heeft hiervoor een hendel/schakelaar ter beschikking om die keuze aan te passen.
"de ledig/beladen" kruk heeft niets te maken met het remregime P of G.
De betreffende "ledig/beladen"kruk heeft enkel te maken met de bepaling of de betreffede wagon is geladen of niet. en wat zijn weerslag zal hebben op de hoeveelheidlucht(druk) er zal gezonden worden van de remverdeler naar de remcylinder.Logisch als de wagon beladen is zal de max druk gezonden worden. Indien ledig => minder druk ,zoniet kan de wagon slippen door de slechte adhesie(minder gewicht)
Ingeval de wagon pneumatisch moet afgezonderd worden bij een remincident ,zal de stand(bv 14 of 24T op 21T) bepalen hoe de nieuwe snelheid zal moeten berekend worden voor het verdere traject(door de bestuurder).Dus we gaan een nieuwe verhouding krijgen van gewicht en remgewicht van het konvooi.
G en P werken eenkel op de vul en lossingstijden van de remcylinder.
bv bij een OERLIKON verdeler voor wagons:
lossingstijdenvan een remcylinder van max tot 0.4kg/cm² zijn begrepen tussen 45 en 60 sec. in regime G .In het regime P is dat tussen 15 en 20 sec.
Als een konvooi is samegesteld uit wagons met P zullen alle krukken op P gezet worden door de schouwer en hebben we een trein in remregime P
Is er 1 wagon met enkel G regime,zullen alle krukken (loc incluis) op G gezet worden door de schouwer en hebben we een trein in G.
Of het nu een "homogene" of "heterogen" samenstelling is doet er ook niet toe.Voor zover u spreekt van type(uitzicht) wagon.