IC stop Waregem

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
ronny

IC stop Waregem

Bericht door ronny »

"Volgens de huidige vooruitzichten krijgt Waregem een bijkomende treinstop doordat de IC-trein Antwerpen-Rijsel vanaf 13 december 2009 ook zal halt houden in Waregem.
Concreet is het dossier voor een bijkomende IC-stop in Waregem zover gevorderd dat alleen nog wordt gewacht op de bevestiging van de regionale overheid in Noord-Frankrijk om de halte Waregem in te schrijven in de dienstregeling voor de IC verbinding Antwerpen-Rijsel.
Er is nog enkel één politieke besluitvorming nodig om de voorgenomen nieuwe IC-regeling te formaliseren. Gewacht wordt op de daarvoor nodige regionale beheersovereenkomst in de regio Rijsel, waar een onbelangrijke stopplaats moet worden opgedoekt."
Is dit akkoord nu nodig omdat de IC-C niet aan een andere verbinding gekoppeld kan worden wegens te weinig MS96 die in Noord-Frankrijk kunnen rijden ?
groentje

Re: IC stop Waregem

Bericht door groentje »

De diensregeling is nogal krapjes, de aansluitingen nog veel meer, en dat in beide eindpunten Antwerpen en Rijsel, met de huidige stops. Tenzij er dus een aantal van de kleinere stops vantussen gaan, genre Croix-L'Allumette en Croix-Wasquehal, kan je maar beter gewoon in Waregem doorvlammen.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

is deinze trouwens niet logischer als waregem?

probleem is inderdaad de aansluitingen: in rijsel is er 5 mintuen aansluiting voor de TGV naar parijs, en in antwerpen is er 5 minuten aansluiting voor de benelux naar amsterdam

ze moeten dan inderdaad een halte afschaffen...
tourcoing en roubaix zijn de belangrijkste haltes, maar in roubaix is er aansluiting met de metro van lille, en croix l'amulete wordt ook maar een paar keer per dag bedient.
croix wasqual is dan weer minder belangrijk maar moeilijker bereikbaar met het andere OV
een mogelijkheid die er ook is is de TGV uit parijs naar tourcoing doortrekken, want normaal staat die toch een uur stil in lille, maar dat moet de SNCF natuurlijk willen :)
(s'avonds en s'morgens doen ze dit allesinds al)
Afbeelding
calabria

Bericht door calabria »

treinbruno schreef:is deinze trouwens niet logischer als waregem?
Deinze 3 treinen (ook de IR De Panne-Landen passeert daar) per uur geven in elke richting en Waregem maar 1, ik denk dan pas echt kwaad zouden worden in Waregem. Deinze en Waregem elk 2 treinen per uur naar Gent, dat is een stuk evenwichtiger. De IC laten stoppen in Waregem lijkt me een goed idee, de trein is toch meestal halfleeg tussen Gent en Kortrijk (buiten de spits).
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

calabria schreef:de trein is toch meestal halfleeg tussen Gent en Kortrijk (buiten de spits).
Buiten de spits zijn de meeste treinen halfleeg me dunkt. :mrgreen:
groentje

Bericht door groentje »

Yup. Waregem verdient echt wel meer treinen, maar persoonlijk vind ik het geen IC-stop waard. Een 2e IR zou volgens mij interessanter geweest zijn, ook voor Waregem (er is behoorlijk wat verkeer tussen Waregem, Harelbeke en Deinze). Of een stoptrein, na heropening van een aantal van de gesloten stations langs de lijn *droomt verder*
Patrick

Bericht door Patrick »

*zucht* Als ze dàt in Deinze gaan horen, dan vraagt de plaatselijke politiek ook dààr een IC-stop...
calabria

Bericht door calabria »

Hogersluys schreef:
calabria schreef:de trein is toch meestal halfleeg tussen Gent en Kortrijk (buiten de spits).
Tussen Gent en Antwerpen zit deze trein toch heel wat voller dan tussen Gent en Kortrijk, het is vooral op dat verschil dat ik doel.
treinbruno

dan zouden ze de IR naar de panne al moeten splitsen in deinze en een stuk laten doorrijden naar kortrijk :)
Afbeelding
Steve

Bericht door Steve »

treinbruno schreef:dan zouden ze de IR naar de panne al moeten splitsen in deinze en een stuk laten doorrijden naar kortrijk :)
En nóg kortere samenstellingen naar De Panne sturen zeker, nee merci!
treinbruno

3 AM96/break de pannne, 1 AM96/break kortrijk is buiten de spits meer als voldoende hoor :)
Afbeelding
groentje

Bericht door groentje »

Vandaag, misschien. Maar het aantal reizigers stijgt wel elk jaar. Daarom dat men overweegt Waregem een stop te geven, dat station heeft, ondanks de magere dienstverlening, een massa reizigers.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

calabria schreef:
Hogersluys schreef:
Tussen Gent en Antwerpen zit deze trein toch heel wat voller dan tussen Gent en Kortrijk, het is vooral op dat verschil dat ik doel.
Ik wist wel dat je dat bedoelde hoor. :wink:
Plaats reactie