IC stop Waregem
IC stop Waregem
"Volgens de huidige vooruitzichten krijgt Waregem een bijkomende treinstop doordat de IC-trein Antwerpen-Rijsel vanaf 13 december 2009 ook zal halt houden in Waregem.
Concreet is het dossier voor een bijkomende IC-stop in Waregem zover gevorderd dat alleen nog wordt gewacht op de bevestiging van de regionale overheid in Noord-Frankrijk om de halte Waregem in te schrijven in de dienstregeling voor de IC verbinding Antwerpen-Rijsel.
Er is nog enkel één politieke besluitvorming nodig om de voorgenomen nieuwe IC-regeling te formaliseren. Gewacht wordt op de daarvoor nodige regionale beheersovereenkomst in de regio Rijsel, waar een onbelangrijke stopplaats moet worden opgedoekt."
Is dit akkoord nu nodig omdat de IC-C niet aan een andere verbinding gekoppeld kan worden wegens te weinig MS96 die in Noord-Frankrijk kunnen rijden ?
Concreet is het dossier voor een bijkomende IC-stop in Waregem zover gevorderd dat alleen nog wordt gewacht op de bevestiging van de regionale overheid in Noord-Frankrijk om de halte Waregem in te schrijven in de dienstregeling voor de IC verbinding Antwerpen-Rijsel.
Er is nog enkel één politieke besluitvorming nodig om de voorgenomen nieuwe IC-regeling te formaliseren. Gewacht wordt op de daarvoor nodige regionale beheersovereenkomst in de regio Rijsel, waar een onbelangrijke stopplaats moet worden opgedoekt."
Is dit akkoord nu nodig omdat de IC-C niet aan een andere verbinding gekoppeld kan worden wegens te weinig MS96 die in Noord-Frankrijk kunnen rijden ?
Re: IC stop Waregem
De diensregeling is nogal krapjes, de aansluitingen nog veel meer, en dat in beide eindpunten Antwerpen en Rijsel, met de huidige stops. Tenzij er dus een aantal van de kleinere stops vantussen gaan, genre Croix-L'Allumette en Croix-Wasquehal, kan je maar beter gewoon in Waregem doorvlammen.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: IC stop Waregem
is deinze trouwens niet logischer als waregem?
probleem is inderdaad de aansluitingen: in rijsel is er 5 mintuen aansluiting voor de TGV naar parijs, en in antwerpen is er 5 minuten aansluiting voor de benelux naar amsterdam
ze moeten dan inderdaad een halte afschaffen...
tourcoing en roubaix zijn de belangrijkste haltes, maar in roubaix is er aansluiting met de metro van lille, en croix l'amulete wordt ook maar een paar keer per dag bedient.
croix wasqual is dan weer minder belangrijk maar moeilijker bereikbaar met het andere OV
een mogelijkheid die er ook is is de TGV uit parijs naar tourcoing doortrekken, want normaal staat die toch een uur stil in lille, maar dat moet de SNCF natuurlijk willen
(s'avonds en s'morgens doen ze dit allesinds al)
probleem is inderdaad de aansluitingen: in rijsel is er 5 mintuen aansluiting voor de TGV naar parijs, en in antwerpen is er 5 minuten aansluiting voor de benelux naar amsterdam
ze moeten dan inderdaad een halte afschaffen...
tourcoing en roubaix zijn de belangrijkste haltes, maar in roubaix is er aansluiting met de metro van lille, en croix l'amulete wordt ook maar een paar keer per dag bedient.
croix wasqual is dan weer minder belangrijk maar moeilijker bereikbaar met het andere OV
een mogelijkheid die er ook is is de TGV uit parijs naar tourcoing doortrekken, want normaal staat die toch een uur stil in lille, maar dat moet de SNCF natuurlijk willen

(s'avonds en s'morgens doen ze dit allesinds al)

Re: IC stop Waregem
Deinze 3 treinen (ook de IR De Panne-Landen passeert daar) per uur geven in elke richting en Waregem maar 1, ik denk dan pas echt kwaad zouden worden in Waregem. Deinze en Waregem elk 2 treinen per uur naar Gent, dat is een stuk evenwichtiger. De IC laten stoppen in Waregem lijkt me een goed idee, de trein is toch meestal halfleeg tussen Gent en Kortrijk (buiten de spits).treinbruno schreef:is deinze trouwens niet logischer als waregem?
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: IC stop Waregem
Buiten de spits zijn de meeste treinen halfleeg me dunkt.calabria schreef:de trein is toch meestal halfleeg tussen Gent en Kortrijk (buiten de spits).

Re: IC stop Waregem
Yup. Waregem verdient echt wel meer treinen, maar persoonlijk vind ik het geen IC-stop waard. Een 2e IR zou volgens mij interessanter geweest zijn, ook voor Waregem (er is behoorlijk wat verkeer tussen Waregem, Harelbeke en Deinze). Of een stoptrein, na heropening van een aantal van de gesloten stations langs de lijn *droomt verder*
Re: IC stop Waregem
*zucht* Als ze dàt in Deinze gaan horen, dan vraagt de plaatselijke politiek ook dààr een IC-stop...
Re: IC stop Waregem
Tussen Gent en Antwerpen zit deze trein toch heel wat voller dan tussen Gent en Kortrijk, het is vooral op dat verschil dat ik doel.Hogersluys schreef:Buiten de spits zijn de meeste treinen halfleeg me dunkt.calabria schreef:de trein is toch meestal halfleeg tussen Gent en Kortrijk (buiten de spits).
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: IC stop Waregem
dan zouden ze de IR naar de panne al moeten splitsen in deinze en een stuk laten doorrijden naar kortrijk 


Re: IC stop Waregem
En nóg kortere samenstellingen naar De Panne sturen zeker, nee merci!treinbruno schreef:dan zouden ze de IR naar de panne al moeten splitsen in deinze en een stuk laten doorrijden naar kortrijk
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: IC stop Waregem
3 AM96/break de pannne, 1 AM96/break kortrijk is buiten de spits meer als voldoende hoor 


Re: IC stop Waregem
Vandaag, misschien. Maar het aantal reizigers stijgt wel elk jaar. Daarom dat men overweegt Waregem een stop te geven, dat station heeft, ondanks de magere dienstverlening, een massa reizigers.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: IC stop Waregem
Ik wist wel dat je dat bedoelde hoor.calabria schreef:Tussen Gent en Antwerpen zit deze trein toch heel wat voller dan tussen Gent en Kortrijk, het is vooral op dat verschil dat ik doel.Hogersluys schreef:Buiten de spits zijn de meeste treinen halfleeg me dunkt.calabria schreef:de trein is toch meestal halfleeg tussen Gent en Kortrijk (buiten de spits).
