treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Paul »

Steven schreef:Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
Toch wel, Steven, de overstappen in Brugge (4 minuten) en Kortrijk (3 minuten) die Calabria als voorbeeld gaf, worden wel degelijk door de online planner weergegeven.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door AlexNL »

Volgens NS is een overstap van 2 minuten in Deventer prima haalbaar, als je vanuit het zuiden komt en naar Berlijn wilt... toch heb ik maar een trein eerder gepakt om er zo 32 minuten eerder te zijn. Niet optimaal, maar beter dan net +3 hebben en daardoor de IC Berlijn missen... [/offtopic]

Hoe is 't met de TBG, weet iemand dat? Dat lijkt me toch iets belangrijker dan wat nou wel en niet als aansluiting geldt.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door K V B »

celtjan schreef: Op bepaalde netten van Europa, komt er in de knooppunstations pas 10min. vóór het vertrek, de aankondiging van vanop welk spoor de trein zal vertrekken.
Daarbovenop dien je je biljet vooraf te laten valideren of controleren vóór je het perron opstapt.
En daarbij wordt je de toegang naar het perron verboden vanaf 1min. vóór het vertrek van de trein.

Het systeem werk perfect. Ware niet dat men daarvoor nog meer extra personeel dient te voorzien.
Ik vind de netten waar dergelijke procedures gelden niet bepaald een voorbeeld voor "best practice". Je vind dit dan ook niet terug in Duitsland, Zwitserland of Nederland.

Hou het simpel: Maak dat je ten laatste ca. 2 min vóór het vertek aanwezig bent op het perron.
Hou het simpel voor de reizigers: Zolang de deuren te openen zijn mag je instappen. Zijn de deuren vergrendelt mag je niet meer instappen. Is simpel, en voor iedereen te begrijpen. Bij de SBB betekent dat gewoon: Zolang de ledjes rond de deuropeningsknop nog groen zijn kan je de deur openen in instappen.
Op enkele verbindingen na dien je dan max, een uurtje te wachten op aansluiting.
Een heel uur moeten wachten op een aansluiting is in een klein land als België onaanvaardbaar.
dcr
Berichten: 265
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door dcr »

celtjan schreef:Procedures, d'r zijn pro's & contra's.

Op bepaalde netten van Europa, komt er in de knooppunstations pas 10min. vóór het vertrek, de aankondiging van vanop welk spoor de trein zal vertrekken.
Daarbovenop dien je je biljet vooraf te laten valideren of controleren vóór je het perron opstapt.
En daarbij wordt je de toegang naar het perron verboden vanaf 1min. vóór het vertrek van de trein.

Het systeem werk perfect. Ware niet dat men daarvoor nog meer extra personeel dient te voorzien.
Dit systeem leidt soms tot absurde situaties zoals ik zelf heb meegemaakt in PARIS-NORD.

De Thalys werd pas zeven minuten op voorhand aangekondigd,
er werd ineens bijvermeld dat de eerste rijtuigen op het vermelde spoor niet vertrokken,
en de reizigers met koffers en al dus eerst een kleine km moesten lopen (want we hadden niet veel tijd meer).

Toen we vertrokken klonk er een alarm, en stonden we snel terug stil.
"Wegens een alarm veroorzaakt door een reiziger, zullen we een vertraging van 15 minuten oplopen" Uiteraard was dit alarm veroorzaakt door een reiziger die snel zijn koffer in de trein moest krijgen en plaatsen in de voorziene ruimtes, dit terwijl er nog een massa volk hetzelfde wou doen :)

Hopelijk krijgen we in Belgie zo geen toestanden
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door K V B »

dcr schreef:
Dit systeem leidt soms tot absurde situaties zoals ik zelf heb meegemaakt in PARIS-NORD.
De meest absurde situatie in Paris Nord is wel het gat van anderhalf uur in de Thalys dienst 's middags...

De SNCF is een goed voorbeeld van hoe een spoorweg niet uit te baten. Ik probeer op dit moment (via de sncf website) tickets voor Geneve - Toulouse te boeken, tot nu toe tevergeefd. De SCNF site blijft volhouden dat er "geen treinen zijn die aan mijn wensen beantwoorden", wat ik ook probeer...
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
dcr schreef:
Dit systeem leidt soms tot absurde situaties zoals ik zelf heb meegemaakt in PARIS-NORD.
De meest absurde situatie in Paris Nord is wel het gat van anderhalf uur in de Thalys dienst 's middags...

De SNCF is een goed voorbeeld van hoe een spoorweg niet uit te baten. Ik probeer op dit moment (via de sncf website) tickets voor Geneve - Toulouse te boeken, tot nu toe tevergeefd. De SCNF site blijft volhouden dat er "geen treinen zijn die aan mijn wensen beantwoorden", wat ik ook probeer...
getest via http://www.voyages-sncf.com/billet-trai ... ts?hid=O3W en geen probleem
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Molenbruch Y. »

Steven schreef:
Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
Toch wel, Steven, de overstappen in Brugge (4 minuten) en Kortrijk (3 minuten) die Calabria als voorbeeld gaf, worden wel degelijk door de online planner weergegeven.
Dag,

Zijn zulke overstaps, als ze in de planner worden weergegeven, dan ook altijd 'gegarandeerde' bewegingen, m.a.w. wachten die aansluitende treinen altijd enkele minuten in geval van vertraging? Of laat men sommigen toch gewoon op tijd vertrekken en voert men als reden aan dat het toch geen 'normale' aansluitingen zijn?

Ik geef nog een voorbeeld: als je een reis van Bilzen naar Oostende opzoekt op weekdagen tijdens de zomervakantie, raadt men je in Hasselt de overstap van IR c 2929 op ICT 6803 aan (4 minuten tijd). Daar de IR c geregeld ietwat te laat is, loop je (zonder bijkomende wachttijd) een groot risico je overstap niet te halen, zelfs al is het gevolg dat er dan geen kat op die ICT zit... Helaas kan je zo'n dingen niet op voorhand checken, aangezien ICT-treinen blijkbaar niet op de 'wachttijd bij aansluitingen'-affiches in de stations verschijnen.

Groeten,
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Asterix »

Paul schreef:
Steven schreef:Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
Toch wel, Steven, de overstappen in Brugge (4 minuten) en Kortrijk (3 minuten) die Calabria als voorbeeld gaf, worden wel degelijk door de online planner weergegeven.

Paul
Idem dito voor aansluiting IR 2707 uit Leuven met overstap te Mechelen op Benelux 9205 naar Antwerpen (4 min). Is ook altijd lopen, hoor....
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door rvdborgt »

Molenbruch Y. schreef:
Inderdaad de online planner zal normaal nooit een overstap van vier minuten weergeven.
Toch wel, Steven, de overstappen in Brugge (4 minuten) en Kortrijk (3 minuten) die Calabria als voorbeeld gaf, worden wel degelijk door de online planner weergegeven.
Zijn zulke overstaps, als ze in de planner worden weergegeven, dan ook altijd 'gegarandeerde' bewegingen, m.a.w. wachten die aansluitende treinen altijd enkele minuten in geval van vertraging? Of laat men sommigen toch gewoon op tijd vertrekken en voert men als reden aan dat het toch geen 'normale' aansluitingen zijn?
Dergelijke aansluitingen zijn gewone aansluitingen. Dat wil overigens niet zeggen dat er altijd wachttijden zijn in geval van (kleine) vertraging (dat is ook niet zo bij aansluitingen van 5 min. of meer), maar het kan wel, zoals bv. in Aarschot of Berchem (in beide stations is de minimumoverstaptijd 4 minuten).

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Steve »

Nog een voorbeeld van niet altijd weergegeven maar wel verzekerde aansluiting: Lichtervelde, tussen de IR-i en de L Brugge-Kortrijk. Op sommige momenten is er minder dan 5 minuten en wordt het dus niet weergegeven in ARI, maar de aansluiting wordt wel systematisch verzekerd (en ze gaan daar ver in)...
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Molenbruch Y. »

maar de aansluiting wordt wel systematisch verzekerd (en ze gaan daar ver in)...
Dag,

En zolang je op die manier geen sneeuwbaleffect van vertragingen veroorzaakt, hoort het zo ook!

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door overweg13 »

Dag

Het zorgt niet echt voor een sneeuwbaleffect. En het is een typisch voorbeeld van wikken en wegen, waarbij niet altijd alle partijen voldoening gegeven kan worden. Als de L-trein in Lichtervelde wacht op een van beide IR's (want het is een mooi knooppunt!), dan kunnen de reizigers in Torhout en Zedelgem wel hun aansluiting met de IC naar Brussel vergeten in Brugge. Natuurlijk is de wachttijd daar kleiner, toch als je niet verder dan Leuven moet, maar het legt meteen ook een ander gevoelig punt bloot: creëren van goede aansluitingen is uiteraard een goede zaak, maar als die onbetrouwbaar zijn dan heeft de reiziger er ook niets meer aan...
Met vriendelijke groet

overweg13
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Patrick »

DS Online meldt dat de TBG vervolgd zal worden wegens "onterecht gebruik van geweld".
Het parket van Dinant zal in mei de doorverwijzing vragen naar de correctionele rechtbank van de treinbegeleider die op 23 mei 2009 een reiziger niet meer op de trein wou laten nadat hij het vertreksignaal geactiveerd had. Dat schrijft Le Soir woensdag.
De treinreiziger zal zich moeten verantwoorden voor het negeren van het bevel van de TBG en het proberen opstappen op een rijdende trein.
RIDCO

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door RIDCO »

Misschien weet de bureaucratie niet dat deze types van mat. niet meer in gebruik zijn.
Presario

Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein

Bericht door Presario »

Weeral een verhaal dat je alleen in België hoort. Onbegrijpelijk!
Plaats reactie