Steven schreef:zover ik weet is de basisregel nog steeds van toepassing. Alle scheepvaart heeft voorrang op spoorverkeer en spoorverkeer heeft voorrang op wegverkeer ik denk niet dat van die regel al veel is afgeweken. Het is wel zo dat op basis van die regel zoals paul zegt effectieve tijden voorzien worden. Het is nu eenmaal eenvoudig voor de scheepvaart en treinverkeer dat deze laatste in principe met vaste tijden werkt.
Is dat in België zo? Ik weet dat het in Nederland anders is, en dan spreek ik uit ervaring (Heb al een paar keer voor een spoorwegbrug liggen wachten tot ie van de NS open mocht...)
Is wat ze mij altijd vermeld hebben op de verschillende centrales waar ze te maken hebben met scheepvaarbruggen. Hoever die info nog juist is weet ik niet.
Steven schreef:Alle scheepvaart heeft voorrang op spoorverkeer en spoorverkeer heeft voorrang op wegverkeer.
Zo heb ik het ook altijd gehoord jawel, maar ik zit dan ook niet in de branche. Wel meen ik me te herinneren dat er problemen waren toen spoorlijn 52 werd verlengd van Boom tot Puurs: bij NMBS kon men er niet mee lachen dat de dienstregeling overhoop stond als er al eens een grote boot passeerde op de vaart in Ruisbroek.
't Staat me voor dat er toen speciale afspraken zijn gemaakt, zonder me ieets concreets te herinneren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven schreef:zover ik weet is de basisregel nog steeds van toepassing. Alle scheepvaart heeft voorrang op spoorverkeer en spoorverkeer heeft voorrang op wegverkeer ik denk niet dat van die regel al veel is afgeweken. Het is wel zo dat op basis van die regel zoals paul zegt effectieve tijden voorzien worden. Het is nu eenmaal eenvoudig voor de scheepvaart en treinverkeer dat deze laatste in principe met vaste tijden werkt.
Is dat in België zo? Ik weet dat het in Nederland anders is, en dan spreek ik uit ervaring (Heb al een paar keer voor een spoorwegbrug liggen wachten tot ie van de NS open mocht...)
Ik denk dat het in België hetzelfde is als in Nederland. De (normale) dienstregeling van de treinen heeft voorrang op de doorvaart van de schepen. Ik rijd meerdere keren per week met de trein over de brug van Willebroek en ik zie vaak een schip wachten in het kanaal tot de trein voorbij is en de brug kan opengaan.
Misschien heeft de scheepvaart wel in deze zin 'voorrang', dat NV Zeekanaal bepaalde eisen kan stellen over hoelang en hoe vaak per dag de brug moet kunnen opengaan voor de scheepvaart, en dat de NMBS daarmee rekening moet houden bij het opstellen van de dienstregeling. Maar eens de 'tijdvensters' voor de scheepvaart vastgesteld, moet de scheepvaart zich daaraan houden - tenzij in geval van heirkracht neem ik aan.
De geplande doorritten zijn ook makkelijk in te plannen voor de scheepvaart, de brugwachter bezit dat schema, het is in het geval dat zaken niet lopen zoals voorzien dat er een basisregel moet zijn. Een boot doen stoppen is nog steeds lastiger dan een trein doen stilhouden.
Ik ben vorige week op bezoek geweest in Willebroek , en sinds enkele jaren (dacht 2) wordt wel degelijk de brug van Willebroek bediend door den o/chef . Er staan 6 schermen waarop de brug zelf gefilmd wordt en er zo op afstand kan gekeken worden . Voor de communicatie tussen schepen en blok wordt er gebruik gemaakt van een marifoon.