Dienstregeling 2012

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Commendatore
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Commendatore »

De verbinding tussen Zwolle (in Nederland) en Lille lijkt er in elk geval enorm op achteruit te zijn gegaan: kon ik vroeger rond half twaalf in Lille zijn, nu is dat pas om 12.50. Daarnaast is er minimaal een uur bovenop de reistijd gekomen, zowel heen als terug, en is mijn laatste reismogelijkheid ook nog eens een uur vroeger. Raar ook dat er een gat van twee uur in de dienstregeling zit, en dat er dus vanuit Kortrijk/Antwerpen geen trein is die rond 11.50 in Lille aankomt, want dan was de schade nog enigszins te overzien geweest.

EDIT: de lijnfolder en, op een ietwat onduidelijke manier, railtime.be geven trouwens wel een vroegere reismogelijkheid waarbij ik om 11.50 in Lille kan zijn. Misschien toch een foutje of onhandigheidje in de reisplanners? EDIT3: volgens de nationale planner rijdt hij ook gewoon, volgens de internationale (zowel die van de NMBS als Bahn.de) echter niet.

EDIT2: met wat gepuzzel heb ik zelfs een route (over Brussel/Tournai) kunnen achterhalen waarmee ik er rond de tijd van mijn oude eerste reismogelijkheid kan zijn, namelijk 11.35. Wel raar dat Bahn.de en de internationale planner van de NMBS deze route niet laten zien.
Laatst gewijzigd door Commendatore op 11 dec 2011, 23:46, 11 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door dentheo »

260689 schreef: Stoptrein naar Essen/Roosendaal en IR naar Noorderkempen tesamen op spoor 24
f
Tuurlijk lukt dit, er kunnen 2 gekoppelde Thalys stellen aan het perron.[/quote]

Niet op Zondag ? Volgens Railtime Roosendaal op spoor 21....
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3775
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door 260689 »

dentheo schreef:
260689 schreef: Stoptrein naar Essen/Roosendaal en IR naar Noorderkempen tesamen op spoor 24
Tuurlijk lukt dit, er kunnen 2 gekoppelde Thalys stellen aan het perron.
Niet op Zondag ? Volgens Railtime Roosendaal op spoor 21....
Perrons 21, 22, 23 en 24 zijn allemaal evenlang ;-).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13082
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Er zijn nu een aantal IC's/IR's die met 2 locs of 2 locs en 2 M6 stuurrijtuigen
Kan men niet gewoon voor treinen zoals die van Tongeren - Blankenberge/Knokke 1 loc, 10 rijtuigen inclusief stuurrijtuig, en in Brugge dan de mensen naar ofwel Knokke of wel Blankenberge laten overstappen op 4 AM96 of 4 AM80, of binnen X aantal maanden op 4 AM08. Dan spaar je X aantal M6 stuurrijtuigen uit en die kunnen dan naar de IR LLN - Binche en nog andere IC's/IR's met M6 zonder stuurrijtuig.
Toch niet !
Nu kan men in hasselt een stam M6-rijtuigen afkoppelen en die gebruiken op een tegentrein vroeger. Wanneer de hele samenstelling (10 rijtuigen) tot in Tongeren zou moeten rijden heb je er 5 meer nodig om de dienstregeling te rijden. Daarnaast ook nog die 10 rijtuigen naar Knokke wat totaal overbodig is. Geen reden dus om nog extra motorstellen daarheen te sturen. De motorstellen zijn elders harder nodig :wink:
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Joris »

Hallo,
En waarom zou je op LLN-Binche per sé stuurrijtuigen nodig hebben?
Zowel die IR als de Knokke/Blankenberge zijn bij mijn weten treinen met een dienstregeling voor motorstellen. Ik dacht dat het op dat moment lastig is om met 1 loc en 10 rijtuigen dezelfde dienstregeling aan te houden, zélfs al is dat een 27 of 18.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Molenbruch Y. »

Er zijn nu een aantal IC's/IR's die met 2 locs of 2 locs en 2 M6 stuurrijtuigen
Kan men niet gewoon voor treinen zoals die van Tongeren - Blankenberge/Knokke 1 loc, 10 rijtuigen inclusief stuurrijtuig, en in Brugge dan de mensen naar ofwel Knokke of wel Blankenberge laten overstappen [...]
Toch niet !
Nu kan men in hasselt een stam M6-rijtuigen afkoppelen en die gebruiken op een tegentrein vroeger. Wanneer de hele samenstelling (10 rijtuigen) tot in Tongeren zou moeten rijden heb je er 5 meer nodig om de dienstregeling te rijden.
In de praktijk gebeurt dat proces van onmiddellijke herbenuttiging eigenlijk slechts 2x per dag, meer bepaald enkel met de treinen 1509/1534 en 1510/1535. Bovendien blijkt de marge vaak erg krap: het treindeel naar Tongeren vertrekt in Hasselt om x.57, terwijl de trein uit Tongeren al om x.03 binnenkomt. Bij het minste ontkoppelingsprobleem loopt dat mis.

Voor andere ritten zorgt het feit dat op die verbinding AM 96 en M6 gemengd rijden er bijvoorbeeld voor dat het geen nut heeft om in Hasselt een treindeel af te koppelen, omdat het materieel uiteindelijk (een uur later) toch weer aan dezelfde stam gekoppeld zou worden. Er wordt dus weldegelijk bij diverse ritten, zoals 1506/1532 of 1513/1539, met 10 M6 van/naar Tongeren gereden.

Wel wordt dan weer bijvoorbeeld een M6-stam van trein 1507 in Hasselt afgekoppeld, waarna deze in onderhoud gaat en pas weer met de 1538 terug richting kust rijdt.

Groeten,
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door dentheo »

260689 schreef:
dentheo schreef:
260689 schreef: Stoptrein naar Essen/Roosendaal en IR naar Noorderkempen tesamen op spoor 24
Tuurlijk lukt dit, er kunnen 2 gekoppelde Thalys stellen aan het perron.
Niet op Zondag ? Volgens Railtime Roosendaal op spoor 21....
Perrons 21, 22, 23 en 24 zijn allemaal evenlang ;-).
En in de week even lang als 'sz ondags neem ik aan ? :lol: :lol: :lol:
Hebben ze op zondag meer plaats in de kelder ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Kristofke »

In het weekend rijdt de IRn maar met één break ipv tijdens de week met een stam M5m (en af en toe een combinatie van enkele sprinters, en 's avonds één klassiekje).

De IC c rijdt tijdens de dag met verschillende samenstellingen van 8 m6'n tot een 800, klassiekjes, en enkele MS96. Tijdens de week is dat zo goed als altijd een stam m6 met uitzonderlijk eens een 800 's ochtends en 's avonds.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Stijn91 »

Weet er iemand waar de samenstelling van 27 + 5 M6 die Brussel-Noord - De Panne doet in het weekdn waar deze vandaag komen.

Nieuwe dienstregeling, ik heb het gemerkt, vertragingen en afgeschafte treinen waren niet op 1 hand te tellen.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Molenbruch Y. »

Weet er iemand waar de samenstelling van 27 + 5 M6 die Brussel-Noord - De Panne doet in het weekdn waar deze vandaag komen.
Die samenstelling rijdt ook op weekdagen op de IR i-verbinding. 's Ochtends als deel van ofwel de 3605, ofwel de 3606. 's Avonds op de 3638 of 3639. In Gent-Sint-Pieters wordt telkens een treindeel uit/naar Kortrijk aan-/afgekoppeld.

Groeten,
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5460
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Steve »

Molenbruch Y. schreef:
Weet er iemand waar de samenstelling van 27 + 5 M6 die Brussel-Noord - De Panne doet in het weekdn waar deze vandaag komen.
Die samenstelling rijdt ook op weekdagen op de IR i-verbinding. 's Ochtends als deel van ofwel de 3605, ofwel de 3606. 's Avonds op de 3638 of 3639. In Gent-Sint-Pieters wordt telkens een treindeel uit/naar Kortrijk aan-/afgekoppeld.

Groeten,
Is de stam met 8 M6'en, afkomstig van de IC-K, nog steeds actief op de IR-i in het weekend? Met een 18 of steeds met een 27 (geen idee of de gasten van De Panne de 18 al kennen)?
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door Stef »

Nieuwigheid in Antwerpen-Centraal: de IC C blijft daar een dikke 40 minuten staan op spoor 1. Dat zal idd de stiptheid grondig verbeteren! Echter de andere IC's naar Gent (IC G en IC P) zijn nog meer IR geworden (IC P zelfs stoptrein tussen Lokeren en Gent).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wbrm
Berichten: 423
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door wbrm »

Hoe durven ze die nog een IC noemen... :evil:
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door ferry »

Hoi

Wil nog wel eens zien hoe het gaat verlopen

'31 Thalys naar A'dam vanaf spoor 22
'35 IR naar Noorderkempen
'40 L trein naar Essen-Roosendaal

Bij minste vertraging van Thalys ligt geheel op zijn kop
Omgekeerd van zodra L trein (door Benelux) vertraging heeft moet IR vanuit Noorderkempen afremmen.
Het was blijkbaar te gemakkelijk om de IR naar Kortrijk/Geraardsbergen van spoor 21 te verhuizen naar de sporen +1


f
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Dienstregeling 2012

Bericht door ferry »

Hoi

In reklame worden NMBS produkten aangeprezen
ondermeer lijnfolders en IC/IR boekje
De lijnfolders zijn in Antwerpen niet te krijgen(zijn ze nog aan het drukken!)
Het IC/IR boekje kost thans 1 Euro! Wellicht gaan weinig mensen dit kopen zodat men het volgend jaar kan afschaffen wegens gebrek aan belangstelling!


f
Plaats reactie