Ik heb het artikel van de GvA opgezocht, en zij maken identiek dezelfde fouten als bovenvermelde en nog andere kranten.nahoj schreef:Maar ik trok je kritiek op de NMBS toch niet in twijfel? Ik voegde enkel mijn kritiek op de pers toe. Eigenlijk treed ik je bij dat geen hond het rapport lijkt te lezen.Adler schreef: De NMBS moet geen commentaar geven over wat in de pers wordt geschreven maar over het rapport zelf en of zij inderdaad binnen de 3 maand met een actieplan gaan komen zoals gevraagd wordt. Maar uit hun reactie kan ik niets anders afleiden dat zij dit rapport met alle aanbevelingen volledig zullen negeren alsof het niet bestaat. Blijkbaar hebben zij hun controle op de FOD Mobiliteit verloren nu dit niet meer grotendeels bestaat uit gedetacheerden van de NMBS.
En wat ik in de GvA heb gelezen over het rapport waren de 3 meest belangrijke punten van de besluiten, wat was daar dan mis mee ?
Je kan van een krant toch niet verwachten dat zij die 186 pagina's gaan publiceren.
Ik zal morgen eens het artikel van GvA opzoeken.
De FET, Standaard en Morgen, elk toch wel gerespecteerde en van elkaar onafhankelijke kranten, publiceerden alvast enkele kemels (en dan nog stuk voor stuk identieke kemels...).
Deze beschrijving van Memor is complete nonsens. Bij Memor is er geen rood lampje, en er gebeurt niks als de bestuurder door het rood rijdt. Het volstaat bijlage 7.7.3 te lezen (minder dan een halve bladzijde) om Memor te begrijpen (hoewel die paragraaf ook onvolledig is; men spreekt van een blauwe lamp, die mij alvast onbekend is (maar je kan niet alles weten), en niet van de algemeen toegepaste gong, bij passage van een groen sein).GvA schreef: Het MEMOR-systeem, waarbij een rood lichtje begint te branden in de locomotief als de bestuurder door het rood rijdt, was niet aanwezig. Dat is nochtans verplicht.
De aanwezigheid van Memor is ook helemaal niet verplicht op het moment van het ongeval.
Dat het sein minder fel schijnt is geen mening van het OO, het is een conclusie van de labo-meting van Infrabel.GvA schreef: Uit metingen op de dag van het ongeval blijkt ook dat de spanning op het rode noodsein te laag was. Volgens het Onderzoeksorgaan schijnt het licht daardoor minder fel en is het dus minder zichtbaar. Heeft de treinbestuurder het sein wel voldoende kunnen zien?
Het krantenartikel wekt de indruk dat het 'minder zichtbaar' zijn in belangrijke mate bijdraagt tot het ongeval, iets wat ik nog niet kon opmaken uit het rapport zelf (maar ik heb het nog niet in detail uitgelezen).
A propos, het rapport zelf bevat volgens mij ook enkele fouten, onzorgvuldigheden en tekortkomingen. Maar ik ga het eerst verder in detail lezen, voor ik voorbarige zaken neerschrijf.