TBbart schreef:PS. die snelheid hangt af van gewicht
ongeveer 2000 ton (voor een gemiddelde goederentrein)
De snelheid van een goederentrein hangt af van het type wagens en last.
Ik heb al treinen gehad van 800 Ton waar ik maar 80 mee mocht rijden.
En ik heb ook al een paar keer de dubbele Creutzwald gedaan ( Steenkolentransport) zomaar eventjes 4000 Ton en daar reed ik 90 mee
Wij moeten inderdaad niet meer kunnen berekenen hoe snel, maar we hebben wel nog geleerd hoe het berekend wordt. En het heeft, zoals lucian zei, te maken met de remcapaciteit van die wagens, gecombineerd met het gewicht, remton, als je dat beter kent.
achja, dat bedoelde ik ook hé, wou alleen verduidelijken dat het ook minder dan 100km/h kon zijn naargelang gewicht, last, materiaal...
subiet moeten tb's al een rekenmachientje bijhebben, maja... volgens de nmbs zit er eentje in de GSM (allesbehalva handig) maar tkost minder hé
als treinbestuurder moet je ten alle tijden uw snelheid kunnen bereken, dit op basis van gesleepte last, remmassa, toegelaten snelheid door de snelheidsindex van het materieel, zeker bij het afzonderen van remmen moet je dit kunnen
naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...
TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...
TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...
Heb toch altijd m'n rekenmachientje bij..(zo ééntje van 1EUR uit de Hema maar kwam toch goed van pas tijdens m'n 3-jaarlijkse)
snelheid hangt af van de verhouding gewicht en remkracht van alle wagons ... een trein van 7000 ton kan vb 80km/u zijn en een trein van 1000 ton kan dan wel 100km/u zijn ...
verder hangt het ook af van de type wagens die er tussen zitten en wa nog allemaal. auto wagens zijn over het algemeen 100, vele container wagens zijn ook 100 enz...
TBbart schreef:naar het schijnt zou er meer en meer een rekenmachien moeten gebruikt worden, als je voor instructeur gaat moet je zelfs al een grafische rekenmachine hebben...
is dat dan zo negatief?
ik kan me inbeelden dat een instructeur wel betere dingen te doen heeft dan ingewikkelde vergelijkingen uit zen hoofd op te lossen
Steven schreef:hehe meester en chef kan je bij ons in vlaanderen ook al is horen is een beetje afhankelijk met wie je spreekt
voorbeeld, onderchef die even iets komt vragen bij de treinbestuurder
" chef alles in orde of moet de depanneerder langskomen?"
In Nederland ben je officieel machinist maar zal men je aanspreken met 'meester'.
Bij communicatie via telerail/gsm (=gesprekken die opgenomen worden) zal het altijd 'Machinist+treinnummer' zijn.