Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Geplaatst: 22 okt 2024, 11:09
Gokje: geen eerder rijpad beschikbaar this Brusselse NZV, waarbij het geen zin heeft eerder te vertrekken in Antwerpen.
Gokje: geen eerder rijpad beschikbaar this Brusselse NZV, waarbij het geen zin heeft eerder te vertrekken in Antwerpen.
Dat is in beide rijrichtingen het geval. De -2 zal dus 1x per uur volledig internationaal zijn aldaar. Dit is enkel het geval van maandag tot en met vrijdag. IN het weekend heeft de ICNG een rijpad dat 10 min sneller is, hierdoor vertrekt hij later in Brussel Zuid en er dus ook iets vroeger aankomen dan tijdens de week. Heeft dus alles te maken met beschikbaarheid van rijpaden, meer uitleg kan ik er niet voor vinden.K V B schreef: ↑22 okt 2024, 08:33 Volgens de dienstregeling die je nu kan raadplegen haalt the Eurostar the Eurocity Direct in op Antwerpen Centraal:
Eurocity Direct: aankomst x:26, vertrek x:37
Eurostar: aankomst x:30, vertrek x:33.
Waarom laat men de Eurocity Direct zo lang stilstaan in Antwerpen? Men zou die toch rustig al om x:29 kunnen doen vertrekken, en voor de Eurostar uit laten rijden. Op Antwerpen - Brussel rijden beide treinen toch even snel.
Dat vindt de IC 20xx richting Charleroi, die voor de internationale treinen uitrijdt met vertrekuur x:25 en aanvullend nog in Berchem (en Mechelen) moet stoppen, niet zo tofK V B schreef: ↑22 okt 2024, 08:33 Volgens de dienstregeling die je nu kan raadplegen haalt the Eurostar the Eurocity Direct in op Antwerpen Centraal:
Eurocity Direct: aankomst x:26, vertrek x:37
Eurostar: aankomst x:30, vertrek x:33.
Waarom laat men de Eurocity Direct zo lang stilstaan in Antwerpen? Men zou die toch rustig al om x:29 kunnen doen vertrekken, en voor de Eurostar uit laten rijden. Op Antwerpen - Brussel rijden beide treinen toch even snel.
Waarom niet? Het is de volgende trein van dezelfde vervoerders. Hij is een beetje sneller maar dat alleen is niet bepalend.K V B schreef: ↑22 okt 2024, 08:42 Volgens de Europese regels moet men je een alternatief binnen het uur aanbieden. Dus als je bij voorbeeld de EC Rotterdam - Antwerpen geboekt hebt met vertrek 7:09 en die wordt afgschaft, of je mist hem door een vertraging, dan denk ik niet dat je er recht op hebt om de EcD van 7:41 te nemen, als de EC van 8:09 wel rijdt.
Als je in Duitsland een IC mist door een vertraging mag je daar ook niet zomaar de eerstvolgende trein nemen als dat een ICE is bijvoorbeeld. Men had voor de EcD waarschijnlijk beter, zoals in Duitsland, de ECE categorie gebruikt.rvdborgt schreef: ↑23 okt 2024, 01:03Waarom niet? Het is de volgende trein van dezelfde vervoerders. Hij is een beetje sneller maar dat alleen is niet bepalend.K V B schreef: ↑22 okt 2024, 08:42 Volgens de Europese regels moet men je een alternatief binnen het uur aanbieden. Dus als je bij voorbeeld de EC Rotterdam - Antwerpen geboekt hebt met vertrek 7:09 en die wordt afgschaft, of je mist hem door een vertraging, dan denk ik niet dat je er recht op hebt om de EcD van 7:41 te nemen, als de EC van 8:09 wel rijdt.
Dan steekt de EcD hem toch gewoon voorbij in Berchem? (Of Mechelen?).DDietzen schreef: ↑22 okt 2024, 19:43Dat vindt de IC 20xx richting Charleroi, die voor de internationale treinen uitrijdt met vertrekuur x:25 en aanvullend nog in Berchem (en Mechelen) moet stoppen, niet zo tofK V B schreef: ↑22 okt 2024, 08:33 Volgens de dienstregeling die je nu kan raadplegen haalt the Eurostar the Eurocity Direct in op Antwerpen Centraal:
Eurocity Direct: aankomst x:26, vertrek x:37
Eurostar: aankomst x:30, vertrek x:33.
Waarom laat men de Eurocity Direct zo lang stilstaan in Antwerpen? Men zou die toch rustig al om x:29 kunnen doen vertrekken, en voor de Eurostar uit laten rijden. Op Antwerpen - Brussel rijden beide treinen toch even snel.![]()
Dat mag tegenwoordig blijkbaar wel in Duitsland. Regel is dat wanneer het ernaar uitziet dan je met minstens 20 minuten vertraging zult aankomen met de geboekte trein, je om het even welke andere trein (van dezelfde vervoerder) mag nemen om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken.K V B schreef: ↑23 okt 2024, 05:59Als je in Duitsland een IC mist door een vertraging mag je daar ook niet zomaar de eerstvolgende trein nemen als dat een ICE is bijvoorbeeld. Men had voor de EcD waarschijnlijk beter, zoals in Duitsland, de ECE categorie gebruikt.rvdborgt schreef: ↑23 okt 2024, 01:03Waarom niet? Het is de volgende trein van dezelfde vervoerders. Hij is een beetje sneller maar dat alleen is niet bepalend.K V B schreef: ↑22 okt 2024, 08:42 Volgens de Europese regels moet men je een alternatief binnen het uur aanbieden. Dus als je bij voorbeeld de EC Rotterdam - Antwerpen geboekt hebt met vertrek 7:09 en die wordt afgschaft, of je mist hem door een vertraging, dan denk ik niet dat je er recht op hebt om de EcD van 7:41 te nemen, als de EC van 8:09 wel rijdt.
Zo simpel is het echt niet, hoor. Wanneer de ECD de IC zou inhalen garandeert dat dus niet dat deze verderop richting Brussel wel een gunstig rijpad bekomt. Daarbovenop vertraag je de IC die wederom zijn gunstig rijpad verliest, wat zeker ook problemen kan geven verder richting Charleroi.K V B schreef: ↑23 okt 2024, 06:01Dan steekt de EcD hem toch gewoon voorbij in Berchem? (Of Mechelen?).DDietzen schreef: ↑22 okt 2024, 19:43Dat vindt de IC 20xx richting Charleroi, die voor de internationale treinen uitrijdt met vertrekuur x:25 en aanvullend nog in Berchem (en Mechelen) moet stoppen, niet zo tofK V B schreef: ↑22 okt 2024, 08:33 Volgens de dienstregeling die je nu kan raadplegen haalt the Eurostar the Eurocity Direct in op Antwerpen Centraal:
Eurocity Direct: aankomst x:26, vertrek x:37
Eurostar: aankomst x:30, vertrek x:33.
Waarom laat men de Eurocity Direct zo lang stilstaan in Antwerpen? Men zou die toch rustig al om x:29 kunnen doen vertrekken, en voor de Eurostar uit laten rijden. Op Antwerpen - Brussel rijden beide treinen toch even snel.![]()
Je mag ook gebruikmaken van treinen van een andere vervoerder, als het maar een concessievervoerder (NationalExpress, Eurobahn, Transdev, Vias, Arverio, etc.) is en geen Open Access-vervoerder als Flixtrain.trainlovertje schreef: ↑23 okt 2024, 07:13Dat mag tegenwoordig blijkbaar wel in Duitsland. Regel is dat wanneer het ernaar uitziet dan je met minstens 20 minuten vertraging zult aankomen met de geboekte trein, je om het even welke andere trein (van dezelfde vervoerder) mag nemen om zo snel mogelijk op je bestemming te geraken.
Tijd voor een telefoontje naar SMAtrainlovertje schreef: ↑23 okt 2024, 07:17Zo simpel is het echt niet, hoor. Wanneer de ECD de IC zou inhalen garandeert dat dus niet dat deze verderop richting Brussel wel een gunstig rijpad bekomt. Daarbovenop vertraag je de IC die wederom zijn gunstig rijpad verliest, wat zeker ook problemen kan geven verder richting Charleroi.
Welke datum heb je aangeduid?K V B schreef: ↑23 okt 2024, 15:53 Dat de EcD en de Eurostar zo dicht bij elkaar liggen zorgt er voor dat je hem blijkbaar niet eens kan boeken. Is het de bedoeling dat nieman er mee reist?
Bijvoorbeeld: Aalter - Rotterdam: Ik krijg enkel Eurostar en EC als mogelijk oplossingen. De EcD die 5 minuten na de Eurostar uit Antwerpen vertrekt wordt je niet aangeboden. Hoe krijg ik die te zien zodat ik er een kaartje voor kan kopen?
De treinplanner toen je inderdaad de snelste verbinding. Maar de EcD is goedkoper, en niet zo veel langzamer, dus die wil ik ook te zien krijgen.Steven schreef: ↑23 okt 2024, 16:54Welke datum heb je aangeduid?K V B schreef: ↑23 okt 2024, 15:53 Dat de EcD en de Eurostar zo dicht bij elkaar liggen zorgt er voor dat je hem blijkbaar niet eens kan boeken. Is het de bedoeling dat nieman er mee reist?
Bijvoorbeeld: Aalter - Rotterdam: Ik krijg enkel Eurostar en EC als mogelijk oplossingen. De EcD die 5 minuten na de Eurostar uit Antwerpen vertrekt wordt je niet aangeboden. Hoe krijg ik die te zien zodat ik er een kaartje voor kan kopen?
Aanvulling.
Ik heb een paar pogingen gedaan, zowel bij NS als NMBS, bij NS is het simpel, hij wil Aalter nog niet aanvaarden vanaf 16/12 vanuit Brussel Noord kreeg ik hem wel te zien. (Bewust geen station gekozen waar hij stopt als eerste vertrek).
Bij B-Europe begint hij suggesties via Brussel te geven en kom je bij Eurostar uit omdat dat tijdens de week de snelste oplossing is. Geef je hetzelfde traject op een zaterdag of zondag in dan kom je de ECD tegen.
Dat is een heel logisch gevolg van een tunnel en spoorlijnen die eivol zitten. Dan heb je het meeste rijpaden als je gelijkaardige treinen achter elkaar zet.Elgar schreef: ↑22 okt 2024, 17:52 Het is ook zeer opmerkelijk en jammer dat het vertrek van de 3 verschillende treinen in Brussel-Zuid naar Nederland (EC, ECD en ES) in een tijdspanne van 9 minuten gebeurt.
FBMZ: EC om x:44, ECD om x:49 en ES om x:53.
In Antwerpen-Centraal gebeuren de vertrekken in een tijdspanne van 8 minuten, maar in de omgekeerde volgorde!
FN: ES om x:30, ECD om x:35 en EC om x:38.