Dewi schreef: ↑24 sep 2025, 18:59Mijn punt was dat reisonderbreking niet meer compatibel is met een systeem met dal- en spitsuren, want dan begint de discussie van wanneer je nu feitelijk je reis begonnen bent. Ik zie anders niet in waarom men er nu plots tegen zou zijn dat je halfweg een koffie zou gaan drinken,
je legt tenslotte dezelfde aantal spoorkilometers af.
Daar gaat het dus om hé, dat je voor hetzelfde aantal afgelegde spoorkilometers een stuk meer zou moeten betalen alleen maar omdat je in de halte waar je moest overstappen langer dan strikt nodig gewacht hebt om de trein te nemen die je verder naar je eindbestemming brengt.

Nu kan je wel nog zeggen dat die regel er is om vals spelen met spits- en daluren te vermijden. Maar: ik ga nog wel eens met twee anderen van Gent naar Walibi of Aqualibi en terug. In het terugkeren nemen wij dan vaak een trein van Bierges-Walibi naar Leuven, om daar dan nog een heel aantal uren in cafés en op restaurant te zitten. Pas later op de avond nemen wij dan een trein van Leuven naar Gent. Gewoonlijk maken wij die uitstap op een zaterdag of een feestdag. Op zaterdagen, zondagen en feestdagen is er geen sprake van spits- en daluren, neem ik toch aan? Zou ons reisgedrag met de nieuwe tickets en voorwaarden een probleem vormen?

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.