De uitschuifbare voettrede schuift altijd uit bij een lossing van de deuren maar als deze na x aantal seconden geen perronrand detecteerd / aanraakt schuift deze terug in.
Nieuwe motorstellen / M7
-
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Het verhaal is met de fragmentarische antwoorden nog altijd onduidelijk.ovspotter_be schreef: ↑13 jul 2025, 13:53 Die lage deur op een M7BD opent enkel bij een perronhoogte van 76cm, is het perron lager dan zal die deur niet openen.
Klopt volgende interpretatie?
De treinbestuurder lost bij aankomst in een station de deuren. De reizigers kunnen de verschillende deuren direct openen, behalve de lage deur (76 cm) van de M7BD; daar schuift eerst de uitschuifplaat uit. Slechts als die een perron (in de praktijk 76 cm) raakt, laat het systeem toe dat de deur geopend wordt door een reiziger?
Indien niet (dus een lager perron): dan gaat de rode knop branden? Enkel het bevoegde NMBS-personeel kan dan manueel de deur openen? Die situatie lijkt een beetje op de lage deur van de M6BD, behalve dat de vloerhoogte van de M6BD-deur lager is en dat de treinbegeleider bij M6BD bij elk station nodig is.
Wordt daar, als rolstoelers gereserveerd hebben, een helling aangevoerd, om ze in en uit te laten of kunnen die daar niet naar toe reizen?
Moeten reizigers met fietsen en kinderwagens dan nog altijd afspreken met de treinbegeleider die moet onthouden waar hun uitstapstation is (in het geval dat geen hoge 76 cm-perrons heeft)?
Dat lijkt mij een manier om verwarring te zaaien, als eigenlijk bedoeld wordt dat de deur helemaal niet open gaat, ook niet voor andere reizigers met fiets of kinderwagen bijvoorbeeld.ovspotter_be schreef: ↑20 jul 2025, 14:25 Dan licht er bij de deur een rode knop op met daarop een rolstoel met een streep door.
Een duidelijke uitleg over de al dan niet hoge perrons van 76 cm zou daar beter naast die deur hangen.
Laatst gewijzigd door dovaere op 20 jul 2025, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Jouw interpretatie klopt volledig, indien er een station geen perron van 76cm heeft kan de rolstoelgebruiker nog steeds uitstappen doormiddel van een oprijplaat en assistentie van het stationspersoneel.
In theorie is de BD ook niet bedoeld voor fietsen en/of kinderwagens, deze hebben plaatsen in het BVx- en/of BDx-stuurrijtuig waar de lage deur overal geopend kan worden ongeacht de perronhoogte.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Vandaag in Gent Sint Pieters dergelijk rijtuig met uitschuifbare trede in werking gezien. Dit was de trein Knokke - Leuven van 16:41. Even van dichtbij bekeken: tussen de trede en de rand van het perron was een niveauverschil dat ik schat op een drietal centimeter. Dit was op spoor 10 met perrons op 76 cm. Ik heb er geen foto van, maar vond het vreemd dat de trede niet mooi uitgelijnd was (in de hoogte) met de rand van het perron .
-
- Berichten: 2766
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorstellen / M7
In een M6 BD staat er altijd bij ‘op verzoek’ (of zoiets). In een M7 BD staat dat niet. Dat is een essentieel verschil en een belangrijk probleem als de deur dan onverwacht toch niet opengaat, zonder enige waarschuwing vooraf. En hopelijk zal die deur na een volgende revisie van de M6-rijtuigen alsnog door reizigers zelf te bedienen zijn.desirootje schreef: ↑20 jul 2025, 14:23Hoe weet de nietsvermoedende reiziger dat de deur van een M6 Bd niet opengaat tenzij de TBG naast hun staat? Dit is een jammere gang van zaken, maar helaas niets nieuws. Mss kan men een aankondiging doen in dat rijtuig dat enkel de deuren bij de mezzanine open gaan. Liefst gaan die wel open, want anders zorg je ervoor dat veel mensen niet kunnen uitstappen op hun eindstation omdat de TBG het vergeten is. (Dat is mij a meermaals overkomen met een fiets in een M6)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat klopt niet. De NMBS heeft grote fietssymbolen op de buitenkant van de M7BD gezet, en communiceerde ook 8 fietsplaatsen in de M7BD bij de fietscapaciteit in het openbaredienstcontract:ovspotter_be schreef: ↑20 jul 2025, 20:12In theorie is de BD ook niet bedoeld voor fietsen en/of kinderwagens
https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... NMBS_0.pdf
Dan speculeer je erop dat er altijd zo'n stuurrijtuig mee zal rijden, wat niet het geval is., deze hebben plaatsen in het BVx- en/of BDx
En verder: hoe kunnen reizigers met fietsen weten dat de grote fietslogo's op de M7BD hen zodanig in de val lokken dat ze niet op tijd zullen kunnen uitstappen op hun bestemming met lage perrons?
Of bij het instappen: dan hollen ze de trein langs om bij een deur met fietslogo's te komen, en dan blijkt die zogenaamd geschikte deur daar niet open te gaan, terwijl de treinbegeleider de deur al wil sluiten? Moeten die fietsers dan snel-snel improviseren en een gewone hoge deur zoeken en daar met hun fiets instappen, niet wetend of ze illegaal bezig zijn, voor de trein vertrekt ???
