jan_olieslagers schreef: ↑02 aug 2025, 17:26
NMBM zou de wetgeving dit moeten beschouwen als zware fout vanwege de autobestuurder, zodat de verzekeraar er de handen kan aftrekken, net als van aanrijdingen die men veroorzaakt "onder invloed". Nuja, in eerste instantie zal; de verzekeraar altijd (moeten) uitbetalen, maar in geval van zware fout kan het uitgekeerde bedrag terugverhaald worden op de bestuurder. Als er zo een paar gevallen geweest zijn zal de waarschuwing gauw genoeg rondgaan op de truckerstamtam.
Niet mee akkoord: rijden onder invloed is uiteindelijk een bewuste keuze die je maakt, ook al is je denkvermogen op dat moment vertroebeld.
Samen met opzettelijk veroorzaakte ongevallen zijn dat zowat de enige ongevallen waarvoor je persoonlijk opdraait en niet je verzekering.
Maar een aanrijding op een overweg lijkt mij nooit een bewuste keuze of een opzettelijke aanrijding, eerder een (zware) onolettendheid, die in dit geval enkel materiële schade oplevert.
Met de logica die je hier stelt, gaan we gewoon richting een systeem waar je als je een verkeersovertreding begaat die aan de basis ligt van een ongeval, je niet op de verzekering moet rekenen om de tegenpartij schadeloost te stellen.
Kunnen we beter ineens autoverzekeringen afschaffen, want dat is zowat het enige dat ze op dit moment verplicht zijn om te doen.
Knipex schreef: ↑02 aug 2025, 16:57
Dit gebeurde aan de Schoorhavenweg in Verrebroek. Daar gebeurt regelmatig een aanrijding.
Maar als het daar regelmatig gebeurt, lijkt het mij eerder een zaak van schuldig verzuim van de beheerders van die weg+overweg dat men na zoveel ongevallen niet in staat is om adequate maatregelen te nemen. Ik besef ook dat er in dit land nog altijd zeer veel overwegen zijn en dat dit in de Antwerpse haven erg moeilijk is, maar we kunnen dit toch ook niet zomaar aanvaarden?
Zou een oplossing meer kosten dan wat de verzekeraars de laatste decennia hebben moeten uitkeren aan schadevergoedingen?