Overwegen in groot alarm
-
Re: Overwegen in groot alarm
Jawel, voor mij alleszins duidelijk genoeg. Met dank aan de geduldige uitleggers!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ik kan u zeggen dat je bij 99% van de gewone mensen al lang hun aandacht kwijt was. Die willen al dat soort info niet, ze hebben er geen interesse in en willen vooral zo snel mogelijk hun weg kunnen verderzetten. Een trein met technische problemen is voor hen echt wel voldoende. Merk ik in het dagelijks leven meermaals, de leek zijn interesse is vrij snel weg als je te veel info geeft. Jullie reageren allemaal als spoorwegliefhebber en zijn dus zelf geen referentie voor de doorsnee weggebruiker.Paul schreef: ↑12 sep 2024, 07:58"Een defect aan een trein" is in dit geval niet voldoende als verklaring.Steven schreef: ↑11 sep 2024, 23:04 Welke extra info wil je dan horen naast het feit dat een defect aan een trein aan de oorzaak ligt? Men kan je om de oren slaan met heel wat vakjargon maar daar weet Jan met de pet echt niets meer mee. Laat staan dat die meer begrip zal hebben voor wat er gaande is.
Er stond een goederentrein defect aan de inrit van Essen. Dat daardoor de overwegen in de aankondigingszone in GA gaan en gesloten blijven, begrijp ik.
Maar dat andere overwegen, kilometers daarvandaan in Kalmthout, ook in GA gingen en urenlang gesloten bleven, daarvoor heb ik in deze discussie wel veel gissingen en mogelijkheden, maar nog niet de correcte uitleg gehoord.
Maar dat zou je als bedrijf niet mogen weerhouden om in ergens ook te verwijzen naar een uitgebreider relaas van de feiten, waarin je ook opnoemt welke maatregelen er genomen zijn om de hinder te beperken of waarom dit niet mogelijk was.Steven schreef: ↑12 sep 2024, 23:13Ik kan u zeggen dat je bij 99% van de gewone mensen al lang hun aandacht kwijt was. Die willen al dat soort info niet, ze hebben er geen interesse in en willen vooral zo snel mogelijk hun weg kunnen verderzetten. Een trein met technische problemen is voor hen echt wel voldoende. Merk ik in het dagelijks leven meermaals, de leek zijn interesse is vrij snel weg als je te veel info geeft. Jullie reageren allemaal als spoorwegliefhebber en zijn dus zelf geen referentie voor de doorsnee weggebruiker.Paul schreef: ↑12 sep 2024, 07:58"Een defect aan een trein" is in dit geval niet voldoende als verklaring.Steven schreef: ↑11 sep 2024, 23:04 Welke extra info wil je dan horen naast het feit dat een defect aan een trein aan de oorzaak ligt? Men kan je om de oren slaan met heel wat vakjargon maar daar weet Jan met de pet echt niets meer mee. Laat staan dat die meer begrip zal hebben voor wat er gaande is.
Er stond een goederentrein defect aan de inrit van Essen. Dat daardoor de overwegen in de aankondigingszone in GA gaan en gesloten blijven, begrijp ik.
Maar dat andere overwegen, kilometers daarvandaan in Kalmthout, ook in GA gingen en urenlang gesloten bleven, daarvoor heb ik in deze discussie wel veel gissingen en mogelijkheden, maar nog niet de correcte uitleg gehoord.
De standaard persberichten die meestal ook op de social media kanalen belandt, mag idd beknopt zijn, maar je hoeft je niet te beperken tot alleen dat.
Dat is leuk voor treinfanaten maar we zijn als groep te klein om er veel energie aan te besteden vrees ik
Het is hier Zwitserland niet waar men wel heel wat info verstrekt die treinfanaten leuk vinden om weten. (Dat betreft meer dan storingen uiteraard).

Het is hier Zwitserland niet waar men wel heel wat info verstrekt die treinfanaten leuk vinden om weten. (Dat betreft meer dan storingen uiteraard).
-
Het is dan ook niet aan deze groep om uitvoerige info te bieden. Ik ben reeds heel erg dankbaar voor het vele dat ik hier al heb bijgeleerd! Maar het is aan het spoorbedrijf zelf om, naast de basisinformatie voor "de brede massa", ook detailinformatie te bieden voor de (inderdaad beperkte) groep van belangstellenden. Door dat systematisch niet te doen wekt men een indruk van geheimhouding, "stinkende potjes gedekt houden" enzovoort. Die indruk kan onterecht zijn, maar de huidige tijdsgeest verwacht open en gedetailleerde communicatie. Oja, had ik al eens gezegd dat sommigen bij het spoor nog met hun kop in de 19de eeuw zitten ;) ?
Trouwens, zijn die Zwitsers dan echt zoveel bekwamer, dat het alginds blijkbaar wel kan?
Trouwens, zijn die Zwitsers dan echt zoveel bekwamer, dat het alginds blijkbaar wel kan?
Zwitsers hebben gewoon een andere kijk op openbaar vervoer. Niet alleen de bedrijven zelf maar ook de gebruikers er van. Is het daar altijd rozengeur en maneschijn? Neen zeker niet. Heel wat Zwitsers kijken naar de SBB zoals wij naar de NMBS kijken merk ik. Ook al doet de SBB het stukken beter dan de NMBS. Zo merk je dat er overal wel kritiek is op de OV bedrijven.jan_olieslagers schreef: ↑13 sep 2024, 18:49 Het is dan ook niet aan deze groep om uitvoerige info te bieden. Ik ben reeds heel erg dankbaar voor het vele dat ik hier al heb bijgeleerd! Maar het is aan het spoorbedrijf zelf om, naast de basisinformatie voor "de brede massa", ook detailinformatie te bieden voor de (inderdaad beperkte) groep van belangstellenden. Door dat systematisch niet te doen wekt men een indruk van geheimhouding, "stinkende potjes gedekt houden" enzovoort. Die indruk kan onterecht zijn, maar de huidige tijdsgeest verwacht open en gedetailleerde communicatie. Oja, had ik al eens gezegd dat sommigen bij het spoor nog met hun kop in de 19de eeuw zitten?
Het feit is dus vooral dat onze eigen overheid er al amper interesse in heeft en dat stroomt door naar onder. Dus als je echt meer info wil vrees ik dat je nog een paar decenia op je honger kan blijven zitten en dat je het altijd moet stellen met wat extra’s die hier eventueel te rapen is.
-
Hm, een paar decennia zal ik het wel niet meer uitzingen, vrees ik, ik zit immers al op tram 7... Maar ik geef u groot gelijk: het zijn de diverse overheden die het belang van het spoorverkeer niet (willen) inzien, personeel EN publieke opinie volgen dan natuurlijkerwijs.
Des te meer durf ik hopen dat het spoorbedrijf zelf zich eens een beetje assertiever gaat opstellen, bv. door uitvoeriger te informeren, ook over wat er al eens mis gaat. In de marge van zo'n berichtgeving kan dan ook zeer wel in de verf worden gezet dat de Belgische treinen het helemaal niet zo slecht doen, vergeleken met (sommige) buitenlandse en/of private collega's; zeker als men rekening houdt met de eigen aardigheden van infrastructuur, regelgeving, en politiek.
Des te meer durf ik hopen dat het spoorbedrijf zelf zich eens een beetje assertiever gaat opstellen, bv. door uitvoeriger te informeren, ook over wat er al eens mis gaat. In de marge van zo'n berichtgeving kan dan ook zeer wel in de verf worden gezet dat de Belgische treinen het helemaal niet zo slecht doen, vergeleken met (sommige) buitenlandse en/of private collega's; zeker als men rekening houdt met de eigen aardigheden van infrastructuur, regelgeving, en politiek.
Idd, zolang men geen openheid schept, ook al is het in rapporten die enkel geïnteresseerden bekijken, gaan er altijd verhalen de ronde doen in de richting van doofpot en dergelijke.
-
Grote fout op hoofdkantoor in de vorm van uitstellen, doorschuiven of negeren van deze zaak wat leed tot een enorm lange wachttijd. Is dit wat er is gebeurd nee, maar kan ik iemand kwalijk nemen die dit wel denkt, ook nee
-
Inderdaad, het hoeft niet zo te zijn dat er iets wordt weggestopt. Maar door niet het hele verhaal te vertellen kan men de indruk wekken dat men niet WIL het hele verhaal vertellen. En waarom zou men NIET het hele verhaal vertellen, met alle technische details, zelfs al heeft maar 1% van de lezers daar belangstelling voor?
Hoezo, ge zijt te laat?
Ja, mijnen auto was kapot.
Oei, da's pech. Wat mankeerde er dan aan?
Awel ik zeg het toch, mijnen auto was kapot!
Beetje stereotypisch overdreven, bijna Gaston & Leo ;) maar het idee moge duidelijk zijn.
Hoezo, ge zijt te laat?
Ja, mijnen auto was kapot.
Oei, da's pech. Wat mankeerde er dan aan?
Awel ik zeg het toch, mijnen auto was kapot!
Beetje stereotypisch overdreven, bijna Gaston & Leo ;) maar het idee moge duidelijk zijn.
Dus je verwacht dat de perswoordvoerders nog meer uitleg geven? Ik neem aan dat ze nu al op de limiet zitten van wat ze kunnen. (Hoe meer werk je ze geeft hoe meer volk er voor nodig is). Verder denk ik ook dat die mensen zelf niet altijd begrijpen wat ze moeten uitleggen, wegens te technisch diepgaand en deze mensen niet dezelfde technische opleiding genoten hebben dan de mensen die er effectief aan werken. Deze laatste mogen dan weer de pers niet te woord staan aangezien ze daar geen opleiding voor gekregen hebben. Uiteindelijk is er aan alles een beperking in budget. Ja Infrabel is een bedrijf in de publieke sector maar om dan veel geld uit te geven om maar 1% nieuwsgierigen tevreden te houden. Er zijn er die hier voor minder roepen dat er met teveel geld word gesmeten
Sorry kon het niet laten om even advocaat van de duivel te spelen.

Sorry kon het niet laten om even advocaat van de duivel te spelen.
Maar volgens mij ging het in deze draad niet over info van de perswoordvoerder aan het grote publiek, maar over de uitleg die hier op het forum zelf gegeven werd. Die was in het begin ondermaats en ging alle kanten uit. Als iemand had uitgelegd dat de achterop komende IC lange tijd (hoelang? dat is me nog altijd niet duidelijk) in Kalmthout heeft stilgestaan en dat daardoor ook overwegen in Kalmthout lange tijd (hoelang? uren?) gesloten zijn gebleven, zouden veel misverstanden vermeden zijn geweest.
Het forum kan nooit dienen om 100% nauwkeurig te zijn voor elk incident. We hebben hier niet van elke dienst iemand online in de groep en indien het wel zo zou zijn wil niet noodzakelijk iedereen zijn verhaal doen. Dat zijn echt verkeerde verwachtingen. Als geen enkele betrokkene online is in deze groep blijft het altijd een stukje gissen.Paul schreef: ↑14 sep 2024, 08:38 Maar volgens mij ging het in deze draad niet over info van de perswoordvoerder aan het grote publiek, maar over de uitleg die hier op het forum zelf gegeven werd. Die was in het begin ondermaats en ging alle kanten uit. Als iemand had uitgelegd dat de achterop komende IC lange tijd (hoelang? dat is me nog altijd niet duidelijk) in Kalmthout heeft stilgestaan en dat daardoor ook overwegen in Kalmthout lange tijd (hoelang? uren?) gesloten zijn gebleven, zouden veel misverstanden vermeden zijn geweest.