De officiële communicatie staat hier: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... poorgebied
Een journaliste die het verschil tussen "lijn" en "verbinding" niet kent heeft daar dit van gemaakt: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/600 ... en-brussel
Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Om dan even eerlijk te zijn, als je een nieuwe trein tussen Eindhoven en Brussel wil moet je haast wel een nieuwe spoorlijn aanleggen.
Breda, Tilburg, Antwerpen -2, Antwerpen-Brussel, de NZV, het zit allemaal vol vol vol. Weten deze heren eigenlijk over wat ze bezig zijn.
Bon, een Nederlandse minister van infrastructuur en openbaar vervoer dat positief spreekt over de Ijzeren Rijn, ik ben benieuwd.
Nuja, de afspraak is dus dat ze 'minstens' 1 keer per jaar gaan samenzitten.
Breda, Tilburg, Antwerpen -2, Antwerpen-Brussel, de NZV, het zit allemaal vol vol vol. Weten deze heren eigenlijk over wat ze bezig zijn.
Bon, een Nederlandse minister van infrastructuur en openbaar vervoer dat positief spreekt over de Ijzeren Rijn, ik ben benieuwd.
Nuja, de afspraak is dus dat ze 'minstens' 1 keer per jaar gaan samenzitten.
Je hoeft alleen maar de EC door te trekken naar Eindhoven, dan heb je je direkte verbinding met Brussel. In het kader daarvan zou ik NS pushen om meer ICNG-B aan te schaffen. Niet dat I11 slecht is, maar eenheid van materieel en I11 zal ook geen 20 jaar meer meegaan. Laat de NMBS maar met I11 naar Parijs en Keulen rijden.
Hoe hij een treinverbinding van ASML naar Brussel ziet dat weet ik niet. Een HSL langs de E34? Eindhoven en Veldhoven zijn al groot genoeg voor een tramnetje. Lijn 1 van Veldhoven naar Nuenen, lijn 2 van Geldrop naar Best en lijn 3 van Valkenswaard naar Son en Breugel.
Hoe hij een treinverbinding van ASML naar Brussel ziet dat weet ik niet. Een HSL langs de E34? Eindhoven en Veldhoven zijn al groot genoeg voor een tramnetje. Lijn 1 van Veldhoven naar Nuenen, lijn 2 van Geldrop naar Best en lijn 3 van Valkenswaard naar Son en Breugel.
Als ik een treinverbinding zoek van ASML naar brussel Zuid is het snelste resultaat 2h50 en geen 3h30, de traagste die ik zomaar even kon vinden was 3h10. Verder zal alles afhangen van wat ze juist willen. Een rechtstreekse verbinding? Een nieuwe lijn? (Waar zou die moeten komen dan?).
Wat de verbindingen naar Duitsland betreft zijn de ICNG-D nog steeds in test zover ik weet.
Extra ICNG bestellen om naar België te rijden? Is dat mogelijk met het contract dat ze hebben is dan de vraag.anders zal het een nieuwe aanbesteding worden.
Wat de verbindingen naar Duitsland betreft zijn de ICNG-D nog steeds in test zover ik weet.
Extra ICNG bestellen om naar België te rijden? Is dat mogelijk met het contract dat ze hebben is dan de vraag.anders zal het een nieuwe aanbesteding worden.
Er schijnt een optie voor 150 extra stellen te zijn. NS is al helemaal voorgesorteerd op DDNG, dus ik denk ook niet dat het daar van komt.
Zouden we niet beter hopen op een nieuwe bestelling dubbeldekkers voor Amsterdam-Brussel? Dan kunnen de huidige stellen elders ingezet worden.Steven schreef: ↑19 feb 2026, 15:56 Als ik een treinverbinding zoek van ASML naar brussel Zuid is het snelste resultaat 2h50 en geen 3h30, de traagste die ik zomaar even kon vinden was 3h10. Verder zal alles afhangen van wat ze juist willen. Een rechtstreekse verbinding? Een nieuwe lijn? (Waar zou die moeten komen dan?).
Eurostar heeft de TGV M besteld. Die bestaan toch uit dubbeldeksrijtuigen? Of is het eerder bedoeld voor de ECD en/of de EC Brussel-Nederland...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Eurostar is eurostar en dat is een afzonderlijk bedrijf, die hebben niets te maken met de EC of ECD.