HLR 77
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18 mar 2024, 04:25
HLR 77
Waar kan ik een recentelijke lijst vinden waarop te zien is bij welke firma(Infrabel, Lineas, NMBS) de HLR 77 in dienst is?
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18 mar 2024, 04:25
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 09 sep 2024, 23:50
Re: HLR 77
Probeer eens bij nmbsgen@btinternet.com. De naam is Iain Dobson en je kunt je inschrijven voor een wekelijkse nieuwsbrief. Hij weet meer over de spoorwegen in de Benelux dan wie dan ook, denk ik, nee, ben ik wel zeker.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
- Locatie: Tingley - West Yorkshire
Re: HLR 77
As Vic says send me an e-mail and I can send you a copy of my information spreadsheet and a rather eccentric newsletter [both in Engish]. At the end of the day, information is for sharing but I am surprised at just how poor some of the home grown information sources are. You are very photography based but this does not keep the fleet lists and other sources up to date. Also posts on Facebook and other social media does not leave any historical record.
It would appear that I can post a pdf copy of my spreadsheet information - enjoy
It would appear that I can post a pdf copy of my spreadsheet information - enjoy
- Bijlagen
-
- Current List 514 30 12 24 WPS.pdf
- (662.59 KiB) 133 keer gedownload
-
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: HLR 77
Mooi overzicht. Iemand enig idee waaraan die reeks 62 het eeuwige leven te danken heeft? Die locs zijn ondertussen 60 jaar oud en er rijden kennelijk nog steeds een zestigtal stuks rond die ook bijna allemaal ETCS kregen.Iain Dobson schreef: ↑01 jan 2025, 21:30It would appear that I can post a pdf copy of my spreadsheet information - enjoy
In de nadagen van M2 leek het erop dat ze samen met M2 uit dienst zouden verdwijnen. Reeks 77 had toen al de goederendienst overgenomen en werd al snel geschikt gemaakt om per drie gekoppeld te rijden. En de laatste planmatig inzet van M2 was uiteindelijk al met een reeks 77 ervoor.
Die reeks 62 is al bij al geen uitzonderlijke loc. Net iets te weinig vermogen. Wellicht niet bijzonder zuinig. Voldoet aan geen enkele uitstootnorm. En blijft bij stilstand vaak lang stationair draaien omdat-ie naar het schijnt lastig start (en al helemaal eens de motor opgewarmd is).
Zit het hem misschien in relatief goedkoop in onderhoud die tweetakt diesel?
Re: HLR 77
De 62 heeft zijn lange leven vooral te danken aan de huidige technologieswitch. Over 20 jaar rijden alle werktreinen op batterijen (of een andere groene energiedrager). Nu investeren in een groot park diesellocs is dus geld weggooien, je moet immers naar een nuluitstoot gaan. Maar die technologie staat nu nog maar in de kinderschoenen en was 10 jaar geleden helemaal onbestaande. Het was dan een logische keuze om het bestaande park maximaal te verlengen om de periode tot 2030 te overbruggen en dan naar bimode treinen te gaan.jknockaert schreef: ↑03 jan 2025, 18:00Mooi overzicht. Iemand enig idee waaraan die reeks 62 het eeuwige leven te danken heeft? Die locs zijn ondertussen 60 jaar oud en er rijden kennelijk nog steeds een zestigtal stuks rond die ook bijna allemaal ETCS kregen.Iain Dobson schreef: ↑01 jan 2025, 21:30It would appear that I can post a pdf copy of my spreadsheet information - enjoy
In de nadagen van M2 leek het erop dat ze samen met M2 uit dienst zouden verdwijnen. Reeks 77 had toen al de goederendienst overgenomen en werd al snel geschikt gemaakt om per drie gekoppeld te rijden. En de laatste planmatig inzet van M2 was uiteindelijk al met een reeks 77 ervoor.
Die reeks 62 is al bij al geen uitzonderlijke loc. Net iets te weinig vermogen. Wellicht niet bijzonder zuinig. Voldoet aan geen enkele uitstootnorm. En blijft bij stilstand vaak lang stationair draaien omdat-ie naar het schijnt lastig start (en al helemaal eens de motor opgewarmd is).
Zit het hem misschien in relatief goedkoop in onderhoud die tweetakt diesel?
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: HLR 77
Ik heb weinig zicht op zulke grote tweetakters, maar heel algemeen begrijp ik dat een tweetaktmotor juist delicater en veeleisender is inzake onderhoud dan een viertakter. Het lange leven van de 62'ers zal inderdaad wel meer te maken hebben met het wachten op een geschikt "groen" alternatief. Al lijkt het me dat 77'ers, eventueel per twee gekoppeld, dezelfde klussen ook wel zouden kunnen klaren.Zit het hem misschien in relatief goedkoop in onderhoud die tweetakt diesel?
@Mr. Dobson: many thanks for your input, much appreciated!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: HLR 77
Redelik juiste benadering,maar je mag 1 ding niet vergeten en daarvoor waarschuwen sommige mensen (economisten ,ingenieurs), namelijk het feit dat we de verbrandingsmotor niet volledig mogen bannen. Want dit type van motoren zal in de toekomst nodig zijn en gebruikt worden voor waterstofmotoren (zoals BMW Hydrogen). je hebt verschillende types van "waterstofmotoren", bv met brandstofcel of vebrandingsmotor.Shrek schreef: ↑03 jan 2025, 18:13De 62 heeft zijn lange leven vooral te danken aan de huidige technologieswitch. Over 20 jaar rijden alle werktreinen op batterijen (of een andere groene energiedrager). Nu investeren in een groot park diesellocs is dus geld weggooien, je moet immers naar een nuluitstoot gaan. Maar die technologie staat nu nog maar in de kinderschoenen en was 10 jaar geleden helemaal onbestaande. Het was dan een logische keuze om het bestaande park maximaal te verlengen om de periode tot 2030 te overbruggen en dan naar bimode treinen te gaan.jknockaert schreef: ↑03 jan 2025, 18:00Mooi overzicht. Iemand enig idee waaraan die reeks 62 het eeuwige leven te danken heeft? Die locs zijn ondertussen 60 jaar oud en er rijden kennelijk nog steeds een zestigtal stuks rond die ook bijna allemaal ETCS kregen.Iain Dobson schreef: ↑01 jan 2025, 21:30It would appear that I can post a pdf copy of my spreadsheet information - enjoy
In de nadagen van M2 leek het erop dat ze samen met M2 uit dienst zouden verdwijnen. Reeks 77 had toen al de goederendienst overgenomen en werd al snel geschikt gemaakt om per drie gekoppeld te rijden. En de laatste planmatig inzet van M2 was uiteindelijk al met een reeks 77 ervoor.
Die reeks 62 is al bij al geen uitzonderlijke loc. Net iets te weinig vermogen. Wellicht niet bijzonder zuinig. Voldoet aan geen enkele uitstootnorm. En blijft bij stilstand vaak lang stationair draaien omdat-ie naar het schijnt lastig start (en al helemaal eens de motor opgewarmd is).
Zit het hem misschien in relatief goedkoop in onderhoud die tweetakt diesel?
Dus Europa gaat de ontwikkeling van verbrandinsmotoren stoppen of vertragen ,daar ze investeren ((te)veeel geld) in de elektrische voertuigen. Doch China gaat verder in het ontwikkelen vanr de verbrandingsmotor met het oog op het gebruik van waterstof als energiemiddel in de toekomst,als er problemen komen met de bevoorrading van de stoffen nodig om batterijen te produceren.
Re: HLR 77
Het is maar wie je aan het woord laat, want velen zijn intussen al enige tijd overtuigd dat voor wegverkeer en spoorwegen zowel de verbrandingsmotor als de brandstofcel op waterstof het niet zullen halen. Zelfs voor de binnenvaart is electrificatie geen utopie meer.nighttrain schreef: ↑04 jan 2025, 10:26Redelik juiste benadering,maar je mag 1 ding niet vergeten en daarvoor waarschuwen sommige mensen (economisten ,ingenieurs), namelijk het feit dat we de verbrandingsmotor niet volledig mogen bannen. Want dit type van motoren zal in de toekomst nodig zijn en gebruikt worden voor waterstofmotoren (zoals BMW Hydrogen). je hebt verschillende types van "waterstofmotoren", bv met brandstofcel of vebrandingsmotor.Shrek schreef: ↑03 jan 2025, 18:13De 62 heeft zijn lange leven vooral te danken aan de huidige technologieswitch. Over 20 jaar rijden alle werktreinen op batterijen (of een andere groene energiedrager). Nu investeren in een groot park diesellocs is dus geld weggooien, je moet immers naar een nuluitstoot gaan. Maar die technologie staat nu nog maar in de kinderschoenen en was 10 jaar geleden helemaal onbestaande. Het was dan een logische keuze om het bestaande park maximaal te verlengen om de periode tot 2030 te overbruggen en dan naar bimode treinen te gaan.jknockaert schreef: ↑03 jan 2025, 18:00 Mooi overzicht. Iemand enig idee waaraan die reeks 62 het eeuwige leven te danken heeft? Die locs zijn ondertussen 60 jaar oud en er rijden kennelijk nog steeds een zestigtal stuks rond die ook bijna allemaal ETCS kregen.
In de nadagen van M2 leek het erop dat ze samen met M2 uit dienst zouden verdwijnen. Reeks 77 had toen al de goederendienst overgenomen en werd al snel geschikt gemaakt om per drie gekoppeld te rijden. En de laatste planmatig inzet van M2 was uiteindelijk al met een reeks 77 ervoor.
Die reeks 62 is al bij al geen uitzonderlijke loc. Net iets te weinig vermogen. Wellicht niet bijzonder zuinig. Voldoet aan geen enkele uitstootnorm. En blijft bij stilstand vaak lang stationair draaien omdat-ie naar het schijnt lastig start (en al helemaal eens de motor opgewarmd is).
Zit het hem misschien in relatief goedkoop in onderhoud die tweetakt diesel?
Dus Europa gaat de ontwikkeling van verbrandinsmotoren stoppen of vertragen ,daar ze investeren ((te)veeel geld) in de elektrische voertuigen. Doch China gaat verder in het ontwikkelen vanr de verbrandingsmotor met het oog op het gebruik van waterstof als energiemiddel in de toekomst,als er problemen komen met de bevoorrading van de stoffen nodig om batterijen te produceren.
Enkel de bedrijven die een business model hebben in het verkopen van brandstofmolecules (de huidige fossiele branstofproducenten/leveranciers) en de fabrikanten van verbrandingsmotoren doen heel erg hard hun best om ons van het tegendeel te overtuigen.
Wat dan nog rest zijn de grote zeeschepen en vliegtuigen waarvoor er nog geen valabel alternatief is dan met e-fuels of iets dergelijks te werken.
Kort samengevat: klassieke 2- en 4-takt motoren met vermogens tot pakweg enkele megawatts zien hun einde met rasse schreden naderen en het is dan ook verstandig om daar vooral niet in te investeren.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: HLR 77
Ik wou enkel zeggen dat de huidige "verbrandingsmotor" (het technisch concept ttz met zuigers/kleppen enz)zal gebruikt worden met waterstof als "brandstof" en niet met fossiele brandstof. En vanuit dit oogpunt doet China veel onderzoek en Europa stoot dat onderzoek af. Daarom staan de Duitsers op de rem om binnen x aantal jaren te voorkomen dat er geen type "brandstof motoren" geen producenten meer zullen zijn om die te gebruiken met waterstof!Mischien zou ik beter "thermische motoren "gebruiken als woordkeuze.pietje schreef: ↑04 jan 2025, 12:06Het is maar wie je aan het woord laat, want velen zijn intussen al enige tijd overtuigd dat voor wegverkeer en spoorwegen zowel de verbrandingsmotor als de brandstofcel op waterstof het niet zullen halen. Zelfs voor de binnenvaart is electrificatie geen utopie meer.nighttrain schreef: ↑04 jan 2025, 10:26Redelik juiste benadering,maar je mag 1 ding niet vergeten en daarvoor waarschuwen sommige mensen (economisten ,ingenieurs), namelijk het feit dat we de verbrandingsmotor niet volledig mogen bannen. Want dit type van motoren zal in de toekomst nodig zijn en gebruikt worden voor waterstofmotoren (zoals BMW Hydrogen). je hebt verschillende types van "waterstofmotoren", bv met brandstofcel of vebrandingsmotor.Shrek schreef: ↑03 jan 2025, 18:13
De 62 heeft zijn lange leven vooral te danken aan de huidige technologieswitch. Over 20 jaar rijden alle werktreinen op batterijen (of een andere groene energiedrager). Nu investeren in een groot park diesellocs is dus geld weggooien, je moet immers naar een nuluitstoot gaan. Maar die technologie staat nu nog maar in de kinderschoenen en was 10 jaar geleden helemaal onbestaande. Het was dan een logische keuze om het bestaande park maximaal te verlengen om de periode tot 2030 te overbruggen en dan naar bimode treinen te gaan.
Dus Europa gaat de ontwikkeling van verbrandinsmotoren stoppen of vertragen ,daar ze investeren ((te)veeel geld) in de elektrische voertuigen. Doch China gaat verder in het ontwikkelen vanr de verbrandingsmotor met het oog op het gebruik van waterstof als energiemiddel in de toekomst,als er problemen komen met de bevoorrading van de stoffen nodig om batterijen te produceren.
Enkel de bedrijven die een business model hebben in het verkopen van brandstofmolecules (de huidige fossiele branstofproducenten/leveranciers) en de fabrikanten van verbrandingsmotoren doen heel erg hard hun best om ons van het tegendeel te overtuigen.
Wat dan nog rest zijn de grote zeeschepen en vliegtuigen waarvoor er nog geen valabel alternatief is dan met e-fuels of iets dergelijks te werken.
Kort samengevat: klassieke 2- en 4-takt motoren met vermogens tot pakweg enkele megawatts zien hun einde met rasse schreden naderen en het is dan ook verstandig om daar vooral niet in te investeren.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: HLR 77
Hier ga ik helemaal mee met @nighttrain. We mogen niet al onze eieren in 1 mandje leggen, integendeel we moeten zoveel mogelijk opties open houden, want niemand weet wat de toekomst gaat brengen. Alleen strengere normen, dat staat wel vast, maar hoe die best gerealiseerd worden is onzeker, de technologie is in snelle evolutie, en het politieke en publieke denken evenzeer. Vandaag lijkt iedereen akkoord dat "elektrisch" de toekomst is, maar niemand staat stil bij de zware milieukost van de productie van lichtpanelen en lithiumbatterijen. Nog gezwegen van het belachelijk lage rendement van die lichtpanelen, maximum 30% of zo, staat me voor.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: HLR 77
Maar wel met het verschil dat de energie die we in de zonnepanelen steken gratis is voor iedereen. Daar waar er bij andere omzettingen wel eigen kosten zijn, of het nu waterstof, steenkool, kernenergie, olie is. Het nadeel aan dat gratis deel is dat we niet kunnen kiezen wanneer het beschikbaar is. We groeien als mens. Steeds nieuwere technieken, dat we onze lucht (die we toch nodig hebben) al steeds minder gaan vervuilen is al een eerste stap voor mens en dier. Dat ook treinen steeds milieuvriendelijker moeten zijn lijkt mij niet meer dan logisch.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: HLR 77
Sorry Steven, vergeet dat maar gauw. Ja, als eenmaal de investering gebeurd is dan kost het verder niks meer, op het eerste zicht. Maar de investering is stevig, in geld maar nog meer in milieukost. En niets belet de overheid om taks/belasting te gaan heffen op die panelen, vroeg af laat zal dat wel moeten want de accijnzen op petroleum gaan alsmaar minder opbrengen.Maar wel met het verschil dat de energie die we in de zonnepanelen steken gratis is voor iedereen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.