De trein werd, na 5' voor een rood sein gestaan te hebben, op spoor 8 geleid, het traagspoor ri. Antwerpen. Het volk werd verzocht over te stappen op de BNL-dienst van het volgende uur, die door de vertraging van de Traxx al op spoor 4 stond te wachten.
Daarna moest de Traxx E 186 119 worden omgelopen. Een omloping in Mechelen is zeer zeldzaam, dus even blijven kijken

Doordat het stationspersoneel nog geen Traxx kent, moest de nederlandse instructeur de rangeerder instrueren.
De RIC-sleutel die door de TB aan de rangeerder gegeven moet worden bestaat niet meer. In plaats daarvan wordt een contactsleutel overhandigd.
Wanneer de stroomkabels van de loc naar de wagons wordt ontkoppeld, gaat aan beide kanten van de ram de sluitseinen knipperen. Dit is in Nederland het teken voor een losse ram wagons, zonder loc. Het wisselen van de panto's kan door de bestuurder eenvoudig gebeuren: hij selecteert gewoon de panto op het PC-scherm. Om van panto te wisselen, hoeft de machine niet platgezet te worden. De TB zet de tweede panto omhoog, en haalt daarna de eerste panto neer.
Nadat de machine los was, moest het sein in kleine beweging openkomen. De stationschef vroeg dit aan de blokpost, en daar werd bevestigd dat de trein ging omlopen over spoor 9. De loc vertrekt, en na enige tijd komt de loc door op spoor ... 7.

Tijdens het terug tegen de ram zetten van de loc passeerde op spoor 4 nog de 2551 met een 13 op sleep. Twee generaties in één station

Ook werd ineens omgeroepen 'De IC-trein naar Lier-Turnhout komt aan op het spoor 8'. Veel mensen trokken al grote ogen, sommige passagiers werden al bang, maar enkele minuten later kwam dan 'Rechtzetting: IC-trein Lier-Turnhout op spoor 7.'

Verder heb ik van de stationschef nog het volgende gehoord: Zowel NS als NMBS willen van de rangeringen in het eindstation af. In Nederland is het plan om de trein leeg te halen in Schiphol en dan langs een lus rond Amsterdam de trein in de juiste richting Amsterdam te laten binnenrijden.
In België willen ze de trein in Mechelen leegmaken, en langs het ringspoor in de juiste richting Brussel-Zuid laten binnenrijden. Hierdoor zou zowel het drukke stuk Schiphol-Amsterdam als het even drukke stuk Mechelen-Brussel wegvallen. Wordt vervolgd...
BDJ