Dagje spotten 10.07.09

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Pieter..

Dagje spotten 10.07.09

Bericht door Pieter.. »

Hallo,

We zijn weer is gaan spotten van Mechelen met benelux (45 min. vertraging rit voor onze benelux :? ) tot Brussel-zuid en van Brussel-zuid naar Gent met een |11 en daar zijn we met een klassiekje naar Hansbeke gegaan voor te filmen :wink: We hebben foto's en veel filmpjes gemaakt .. Filmpjes :
http://www.youtube.com/user/Traintjeh
http://www.youtube.com/user/TrainzDr3ver

Foto's :
Leuven
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Brussel-zuid
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gent-Sint-Pieters
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Hansbeke
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Zo dat waren de foto's de filmpjes vind je op de youtube accounten boven aan de pagina :wink:

Groetjes Pieter :wink:
melle

Re: Dagje spotten 10.07.09

Bericht door melle »

Hej Pieter,

Leuk dat je wat foto's post.
Maar aan al die overbelichte dingen heb ik niet zo veel. Ik zou zeggen: blijf oefenen, lees desnoods wat tutorials over hoe je dit kan vermijden e.d.

Ik zou ook al beginnen met niet elke foto die je hebt er op te smijten. Neem nu bijvoorbeeld die Thalys ergens in de witte verte, daar heeft niemand boodschap aan. :wink:

Mvg,

Melle
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

melle schreef:Hej Pieter,

Leuk dat je wat foto's post.
Maar aan al die overbelichte dingen heb ik niet zo veel. Ik zou zeggen: blijf oefenen, lees desnoods wat tutorials over hoe je dit kan vermijden e.d.

Ik zou ook al beginnen met niet elke foto die je hebt er op te smijten. Neem nu bijvoorbeeld die Thalys ergens in de witte verte, daar heeft niemand boodschap aan. :wink:

Mvg,

Melle
die witte verte kwam door de flits :P
verder zou ik zo zeggen ... ga opzoek naar spotplaatsen langs de lijn, ga vooral op dagen waarop de zon meest uitzit en fotografeer met de zon mee :wink:

blijven oefenen, je komt er wel !

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Er zijn inderdaad een paar foto's bij waar ik niks in zie, en ook niemand anders denk ik. Maar de hypergestroomlijnde HLE van de voorlaatste foto maakt heel veel goed! NMBS-ingenieurs vragen zich vermoedelijk vruchteloos af wanneer ze een dergelijk model besteld hebben! Die trapezium-deur alleen is al een meesterwerk van ontwerpkunst!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Trammist

Bericht door Trammist »

jan_olieslagers schreef:Er zijn inderdaad een paar foto's bij waar ik niks in zie, en ook niemand anders denk ik. Maar de hypergestroomlijnde HLE van de voorlaatste foto maakt heel veel goed! NMBS-ingenieurs vragen zich vermoedelijk vruchteloos af wanneer ze een dergelijk model besteld hebben! Die trapezium-deur alleen is al een meesterwerk van ontwerpkunst!
Ik dacht eerder aan een photosoepke !
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Trammist schreef:
jan_olieslagers schreef:Er zijn inderdaad een paar foto's bij waar ik niks in zie, en ook niemand anders denk ik. Maar de hypergestroomlijnde HLE van de voorlaatste foto maakt heel veel goed! NMBS-ingenieurs vragen zich vermoedelijk vruchteloos af wanneer ze een dergelijk model besteld hebben! Die trapezium-deur alleen is al een meesterwerk van ontwerpkunst!
Ik dacht eerder aan een photosoepke !
Geen photosoepke, hij heeft mij die vlak nadat hij de foto getrokken hadnog laten zien :)
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

dat is zeker geen photoshoepke :P
dat komt omdat de lens scherpgesteld had op die electriciteitspaal ... maar omdat het redelijk klaar was en de camera een redelijk hoge sluitersnelheid hanteerde (door dat het zo klaar was) is er ipv een heel wazige trein een vervormde trein.

en nog een tip, loop richting gent 300m langs het spoor (eerst die baan volgen natuurlijk) en dan kom je op een open grasberm ... loop nog iewat door want int begin van die grasberm staan veel bomen die ervoor zorgen dat de zon niet door kan

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Poldevrek

Bericht door Poldevrek »

TrainzDr3ver schreef: Geen photosoepke, hij heeft mij die vlak nadat hij de foto getrokken hadnog laten zien :)
Dit effect heb je bij alle (GSM) camera's die geen traditionele sluiter hebben (zoals het "gordijn" bij reflexcamera's).
Bij zo'n sluiterloze camera wordt het beeld lijn per lijn "ingelezen". Tussen het inlezen van twee opeenvolgende horizontale lijnen zit er een vertraging. Als het onderwerp ondertussen beweegt krijg je vervorming. De verschuiving is groter naargelang het onderwerp sneller beweegt. Voorwerpen die niet bewegen t.o.v. de camera worden dus niet vervormd.

Als je de foto in horizontale stroken zou knippen, en dan elke onderliggende strook een beetje naar links legt, dan krijg je terug een gewone loc. De (stilstaande) omgeving lijkt dan natuurlijk nergens op.

Tip: dit geeft bijzonder mooie effecten bij draaiende onderwerpen, zoals de rotor van een helicopter.

Paul
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

HLE 2302 schreef:
en nog een tip, loop richting gent 300m langs het spoor (eerst die baan volgen natuurlijk) en dan kom je op een open grasberm ... loop nog iewat door want int begin van die grasberm staan veel bomen die ervoor zorgen dat de zon niet door kan

greetz 2302
Dat hebben we gedaan en uiteindelijk zijn we weggejaagd door de politie :P
Ik zei dan dat er toch redelijk vaak treinspotters stonden en daar waren ze blijkbaar nooit van op de hoogte gebracht, dan zeiden ze dat we maar op hert station moesten gaan staan :roll:
Plaats reactie