Reglementering werktijden treinbestuurders
Reglementering werktijden treinbestuurders
Ik ben al een hele tijd op zoek naar wetgeving wat betreft het aantal uren dat een treinbestuurder mag rijden per dienst, hoeveel uren hij daarvoor, daarna in de auto mag zitten... Indien een treinbestuurder zich hier niet aan houdt en er gebeurt iets loopt hij het risico om burgerlijk aansprakelijk te worden gesteld. Helaas is hier niets over te vinden. Weet iemand hier meer over?
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Da's heel simpel: max 9u met de trein, max 11u met autoritten inbegrepen.
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Ben je daar zeker van? Waar kun je dit officiëel terugvinden? En die 2 uur autorit, zit daar de tijd van je thuis tot aan je depot in, dus moet je binnen de 11 uur terug thuis zijn?
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Wettelijk gezien mag je maximum 13 uur van huis zijn en maximum 11 uur presteren voor uw bedrijf.
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
voor een nmbs treinbestuurder is de werkduur vastgelegd tussen de 6 en 9 uur. In die duurtijd ben je natuurlijk niet elke minuut aan het rijden (want dan kunnen ze ons afvoeren als robot of zo
)

Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Normaalgezien zou je eens kunnen gaan kijken op de webstek van de federale overheid. En daar kan je normaalgezien terecht voor Alle arbeidswetgeving.
Bij het ministerie van verkeer zou je de zogenaamde bundel 541 moeten kunnen bekijken. (echter zelf nog niet opgezocht)
Bij het ministerie van verkeer zou je de zogenaamde bundel 541 moeten kunnen bekijken. (echter zelf nog niet opgezocht)
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Bestaat er dan geen specifiekere regelgeving, zoals bij buschauffeurs, die een bepaalde rusttijd voorschrijft per tijdsinterval?Da's heel simpel: max 9u met de trein
Groeten,
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Neen rij en rusttijden zoals bij het wegverkeer kennen we niet. De langste rit die ik maak tijdens een dienst is van Eupen naar Oostende en dat is 3u05.
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
bij het grensoverschrijdend verkeer van goederentreinen is het 10u dienst "met 1 uur pauze"
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Waar staat dat?Bibke schreef:Wettelijk gezien mag je maximum 13 uur van huis zijn en maximum 11 uur presteren voor uw bedrijf.
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
Dat staat er nergens zoals u het stelt, hoor.Bibke schreef:Arbeidswet van 16 maart 1971
Re: Reglementering werktijden treinbestuurders
NMBS :
Binnenland = Max 9u diensttijd. (min. interval = 14u maar kan bij uitzondering naar 12 gebracht worden)
Int. diensten : Max 10u (9u diensttijd + 1u betaalde pauze)
(interval = 14u, bij uitslaap 8u)
*Thalys-bestuurders doen ook diensten van 11U net zoals bv de tb's van depot Bertrix. Dit mag normaal gezien niet maar omdat men deze diensten 'op vrijwillige basis' doet is er geen probleem...
Binnenland = Max 9u diensttijd. (min. interval = 14u maar kan bij uitzondering naar 12 gebracht worden)
Int. diensten : Max 10u (9u diensttijd + 1u betaalde pauze)
(interval = 14u, bij uitslaap 8u)
*Thalys-bestuurders doen ook diensten van 11U net zoals bv de tb's van depot Bertrix. Dit mag normaal gezien niet maar omdat men deze diensten 'op vrijwillige basis' doet is er geen probleem...
