Vandaag heb ik de route România1 gereden, deze omvat een groot deel van Roemenië, maar het is een fictieve route. Laat ik het zo zeggen: Madurodam-Roemenië.
Enfin!
Ik heb het stuk Sighisoara - Bucuresti via Brasov gereden:
Op een kaartje lijkt het een heel groot stuk, in realiteit is het dat ook en de normale Intercity is ruim 5 uur onderweg, maar op de România1 duurt dat slechts een uur.
Op het station van Sighisoara staat de trein klaar. Bestaande uit IC en EC rijtuigen van de CFR.
Het vertrekuur heeft geslagen en langzaam gooien we de boel open richting de 160 km/h.
En al snel komen we aan te Brasov.
Het koersbord staat goed.
"Opeens" is er een stukje bovenleiding.
Al snel na Brasov rijzen de bergen op en is het een adembenemend zicht.
Halteren in Predeal.
*Kan maar niet genoeg krijgen van de rijtuigen.*
Ook voor de passagiers is het een prachtig uitzicht!
en voor de machinist ook.
Langzaam wordt het landschap weer minder spectaculair.
Plots is er 3 km geklooit met 3D ballast. Tja ach...
Zonnebloempjes!
M'n trein raast door Bucuresti-Triaj.
Aangekomen op het eindpunt: Bucuresti-Nord.Eindoordeel: De route is "wel aardig". Jammer dat op een groot deel de bovenleiding mist en dat er hier en daar wel wat aangeklooit is met bovenleidingen en railzen. Maar het landschap is hetgeen wat hem dan toch wel weer erg mooi maakt!
Per Intercity van 2e grootste italiaanse stad, Milano, naar Livorno aan de tyrheense kust.
Om jullie toch eens een ander beeld te geven, ditmaal een E402A locomotief!
Langzaam trekken we op en rijden we Milano uit...
Al naar een half uurtje zijn we in Piacenza aangekomen!
...maar blijkbaar is het er niet zo druk...
Dus snellen we verder naar Parma!
Aan 200 km/h!
Na Parma gepasseerd te hebben staan we al weer snel in Modena.
En weer verder snellen richting Bologna!
Na enkele minuten stop in Bologna, rijden we zachtjes het station weer uit...
En aan 180 km/h zitten we al redelijk snel in l'Appennino!
Ik houdt echt van dit stuk om te rijden.
Na een tunnel van 20 (u leest het goed, 20!) kilometer snellen we door Vernio.
Maar voor ik het door heb, staan we al weer in Prato, het begin van Toscane.
Zachtjes rollen we Firenze Santa Maria Novella binnen...
In de vettura pilota moeten we nu verder rijden...
Langzaam rijden we Firenze Santa Maria Novella uit.
Ahh... Bella Toscana!
Blijkbaar moeten we toch oppassen voor losliggend/vallend gesteente.
En bijna komen we aan in Empoli.
Aangekomen in Empoli stappen behoorlijk wat mensen uit, waarschijnlijk op weg naar hun buitenhuisje in de Chianti-regio. (Voor de wijn-kenners onder ons.
Vervolgens mogen we weer verder rijden richting de Tyrheense zee.
Omdat het landschap nu weer vlakker word, mogen we aan 160 km/h door Toscana vlammen!
Binnenrijden in Pisa...
Aangekomen in Pisa Centrale.
En dan het laatste stukje, aan 160 km/h vlammen naar Livorno.
Nog geen 10 minuten later komen de eerste livornese stations al.
Aangekomen op het eindpunt, Livorno Centrale!
Een kleine sfeer impressie.
De route die we vandaag gaan rijden.
Ondertussen staat Eurocity Tiepolo voorzien van Br101 als trekkracht klaar op het beginpunt: München HBF.
De tractiehendel gaat open en we rijden richting de Alpen.
Na enige tijd wordt het enkelspoor.
Grote bergen vormen zich en voor de treinbestuurder is het een magnifiek uitzich!
De eerste uitzonderlijke stop op de rit is bereikt: Garmisch-Partenkirchen.
Al snel hebben we de eerste grens passeerd: Wilkommen in Österreich!
Langzaam dalen we af naar Innsbruck.
Station Innsbruck is bereikt. Er moet hier kopgemaakt worden en onze Br101 wordt weer op de Eurocity Michelangelo terug naar München gestuurd.
Voor het stuk Innsbruck-Brennero hebben we een sterke Taurus erop gezet! Ondertussen is het ook beginnen sneeuwen...
10 minuten later rijden we de Brennerpass op.
Steinach-am-Brenner
Ziehier een plaatsje op de Brenner dat bekend is bij menig treinspotter: Sankt-Jodok!
We steken de Brenner Autobahn over.
I benvenuti in Italia!
Omdat het zo koud is en sneeuwt, hebben de passagiers blijkbaar vandaag geen zin om te gaan roken.
Een kwartier later is het gestopt met sneeuwen en kunnen we met onze italiaanse E405 loc verder Italia in.
Met een snelheid van 110 km/h gaat het nu allemaal wat sneller.
Aankomst in Fortezza.
Naar mate we verder komen, lijkt de sneeuw steeds minder te worden.
Stazione di Bolzano.
E poi Trento!
De sneeuw lijkt gewoon te verdwijnen!
En even later komen we aan in Verona Porta Nuova! Op het andere perron staat de Eurocity Paganini al weer aan gegeven.
Na een korte stop knallen we weer verder richting Venezia! Voorbij Verona is de sneeuw gelukkig weg.
Stazione di Vicenza.
Na Padova is er altijd zo'n heerlijk stuk waar je heel hard door kan rijden.
Na Mestre rijden we over de verbindingsbrug van het vaste italiaanse land, naar het eiland van Venzia.
Na 7,5 uur rijden komen we dan aan op ons eindpunt: Venezia Santa Lucia!
Primeur van Belgian-TSM; de Siemens HLE18, puik werk mannen!
Intercity Plus naar Triëste rijd zojuist door de stadsmuren van Roma.
Regionalzug rijdt van Brennero naar Innsbruck.
Interpici van de slovaakse grens naar Budapest.
Intercity voorzien van HLE18 Siemens rijdt de gewone lijn op richting Brussel.
Intercity naar Haarlem verlaat Maastricht.
Regionale Veloce van Bardonecchia naar Torino.
NS heeft een extra trein te vervoeren.
Beneluxtrein tussen Sint Katelijne Waver en Mechelen.
Even een sprong naar de jaren '90 in de Borinage.
Een klassiekje op de Au départ de St. Ghislain.
Een kaartje van de route.
Met een locomotief van Joegoslavische makelij gaat het eerste deel prima lukken!
In volle vaart naar Craiova.
Craiova.
Filiasi
De locomotief, wat beter bekeken.
Op enkelspoor in een rustig slakkengangetje richting het Parcul National Domogled-Valea Cernei.
Aan de overkant van het water zien we Servië.
Heuvels...
Station van Timisoara.
Na enige uren al weer de laatste roemeense stad; Arad!
Eenmaal over de Hongaarse grens, wat zien we als eerste? Een Trabant!
Op het station van Lököshaza vind de locwissel plaats.
Onze Roemeense locomotief is aan de zijkant gezet...
...en word vervangen door deze Hongaarse MÁV 43 locomotief.
Lököshaza-Békéscsaba is enkelsporig..
Even later kan de tractiehendel dan echt open!
Gyoma
De E60 Budapest-Oradea loopt ook een deel langs de lijn.
Szolnok met vijf minuten vertraging, het een na laatste stopstation van deze trein. De laatste 100 kilometer wordt in een ruk afgelegd.
Doortocht in Köbánya.
De verbrede bundels kondigen Budapest Nyugati Pályaudvár al aan...
Het eindpunt van de ruim 850 kilometer lange treinrit; Budapest Nyugáti Pályaudvár!