Hallo,
Terminus schreef:Joris schreef:Hallo,
En als je nog eens met de nachttrein wilt reizen, zou ik je aanraden daar ook geen 10 jaar meer mee te wachten...
Fahrt Nachtzüge!
Solange es sie noch gibt...
Groeten,
Joris De Mol
Dag Joris,
Ik zie de nachttreinen niet meteen verdwijnen. Alleen zijn degenen die rijden binnen 10 jaar misschien wel allemaal van privé-bedrijven.
Maar laat me even naïef zijn en nog vertrouwen hebben in DB en hun CityNightLines (ze moderniseren hun rijtuigen toch voor iets...?)
Ofwel is men reeds gestopt met het inleggen van Nachttreinen, ofwel bouwt men het Nachttrein netwerk verder af. Ik zie het niet rooskleurig in...
SNCF heeft enkel nog ligwagens, en daar krimpt hun netwerk ook. Dit jaar zijn Lille-Nice en Reims-Nice eruit gekieperd, volgend jaar volgt oa. Quimper-Genève.
CNL heeft die jaar voor een heel aantal verbindingen gesaisoniert, dwz van november tot maart rijden ze enkel nog in het weekend, en dat zouden ze nu op nog meer verbindingen gaan doen. Daarenboven
zouden er enkele verbindingen kunnen geschrapt worden.
De restaurantwagens worden nog slechts luk raak ingezet heb ik de indruk...
De talgo's zouden aan de kant gaan, ofwel worden verbouwd zodat ze splitsbaar zijn. Feit: vanaf 12/12 kan je bij DB Autozug niet meer voor de CNL met Talgo boeken, enkel voor een gewone DB Autozugtrein met gewone rijtuigen.
Ik noem dit niet bepaald rooskleurig... Ik heb al horen waaien dat CNL er in 2012 zou uit liggen, nu, het blijft voorlopig een roddel denk ik, maar gezien wat ik heb opgesomd hou je dat maar beter in je achterhoofd...
En wat is er van private maatschappijen?
Er is tot nu toe bij mijn weten slechts 1 private nachttreinverbinding, en dat is Stuttgart-Berlin, 1 keer per week. Van seizoenstreinen ken ik enkel Euro Express en EETC.
Ik hoop dat we nog zo lang mogelijk kunnen blijven rijden met nachttreinen, maar ik vrees er wat voor...
Welke rijtuigen worden er overigens gemoderniseerd bij CNL? Je bedoelt toch niet dat omschilderen van de rijtuigen in de 'nieuwe CNL livrij'? Dat is echt geen garantie dat de rijtuigen in dienst blijven. Eind 2007 werden er zo enkele WLABmh 175 in die kleuren gezet, in december 2008 werden diezelffde WL samen met al de rest gewoon naar Bulgarije verzonden.
Groeten,
Joris De Mol