Vergeet file, vergeet stress, welkom op Bergland Expres!

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Terminus

Re: Vergeet file, vergeet stress, welkom op Bergland Expres!

Bericht door Terminus »

Joris schreef:Hallo,
En als je nog eens met de nachttrein wilt reizen, zou ik je aanraden daar ook geen 10 jaar meer mee te wachten...
Fahrt Nachtzüge!
Solange es sie noch gibt...
Groeten,
Joris De Mol
Dag Joris,

Ik zie de nachttreinen niet meteen verdwijnen. Alleen zijn degenen die rijden binnen 10 jaar misschien wel allemaal van privé-bedrijven.
Maar laat me even naïef zijn en nog vertrouwen hebben in DB en hun CityNightLines (ze moderniseren hun rijtuigen toch voor iets...?)
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Terminus schreef:
Joris schreef:Hallo,
En als je nog eens met de nachttrein wilt reizen, zou ik je aanraden daar ook geen 10 jaar meer mee te wachten...
Fahrt Nachtzüge!
Solange es sie noch gibt...
Groeten,
Joris De Mol
Dag Joris,

Ik zie de nachttreinen niet meteen verdwijnen. Alleen zijn degenen die rijden binnen 10 jaar misschien wel allemaal van privé-bedrijven.
Maar laat me even naïef zijn en nog vertrouwen hebben in DB en hun CityNightLines (ze moderniseren hun rijtuigen toch voor iets...?)
Ofwel is men reeds gestopt met het inleggen van Nachttreinen, ofwel bouwt men het Nachttrein netwerk verder af. Ik zie het niet rooskleurig in...
SNCF heeft enkel nog ligwagens, en daar krimpt hun netwerk ook. Dit jaar zijn Lille-Nice en Reims-Nice eruit gekieperd, volgend jaar volgt oa. Quimper-Genève.
CNL heeft die jaar voor een heel aantal verbindingen gesaisoniert, dwz van november tot maart rijden ze enkel nog in het weekend, en dat zouden ze nu op nog meer verbindingen gaan doen. Daarenboven zouden er enkele verbindingen kunnen geschrapt worden.
De restaurantwagens worden nog slechts luk raak ingezet heb ik de indruk...
De talgo's zouden aan de kant gaan, ofwel worden verbouwd zodat ze splitsbaar zijn. Feit: vanaf 12/12 kan je bij DB Autozug niet meer voor de CNL met Talgo boeken, enkel voor een gewone DB Autozugtrein met gewone rijtuigen.
Ik noem dit niet bepaald rooskleurig... Ik heb al horen waaien dat CNL er in 2012 zou uit liggen, nu, het blijft voorlopig een roddel denk ik, maar gezien wat ik heb opgesomd hou je dat maar beter in je achterhoofd...
En wat is er van private maatschappijen?
Er is tot nu toe bij mijn weten slechts 1 private nachttreinverbinding, en dat is Stuttgart-Berlin, 1 keer per week. Van seizoenstreinen ken ik enkel Euro Express en EETC.
Ik hoop dat we nog zo lang mogelijk kunnen blijven rijden met nachttreinen, maar ik vrees er wat voor...
Welke rijtuigen worden er overigens gemoderniseerd bij CNL? Je bedoelt toch niet dat omschilderen van de rijtuigen in de 'nieuwe CNL livrij'? Dat is echt geen garantie dat de rijtuigen in dienst blijven. Eind 2007 werden er zo enkele WLABmh 175 in die kleuren gezet, in december 2008 werden diezelffde WL samen met al de rest gewoon naar Bulgarije verzonden.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno

Bericht door treinbruno »

in servie, roemenie, scandinavie, turkije, rusland, ... zullen vast wel nog nachttreinen blijven rijden :)
Afbeelding
msts.be

Bericht door msts.be »

Joris schreef:De restaurantwagens worden nog slechts luk raak ingezet heb ik de indruk...
Juist, de enige types die nog ingezet worden zijn de WRmbz 138 (ex-ARkimbz en al langer in NachtZug-dienst) en de WRkmz 858 (ex-Jan Kiepura/ex-Touristikzug), maar deze laatsten zijn in vele gevallen storingsgevoelig en zit er in veel CNL's gewoon geen restauratierijtuig !
Joris schreef:De talgo's zouden aan de kant gaan, ofwel worden verbouwd zodat ze splitsbaar zijn. Feit: vanaf 12/12 kan je bij DB Autozug niet meer voor de CNL met Talgo boeken, enkel voor een gewone DB Autozugtrein met gewone rijtuigen.
Inderdaad, ik noem dit gewoonweg dom. OK, de Talgo's zijn met bouwjaar 1993-1995 ook niet de recentste, maar zeker wel jonger dan de couchettewagens die al ettelijke keren verbouwd en gerenoveerd zijn. En wat is er nu gebeurd met die ene Talgo-ram die "zogezegd" in nieuwe CNL-liverij is geschilderd ? Rijdt die daadwerkelijk rond of staat die ergens in Warschauer Straße afgesteld ?
Joris schreef:Ik heb al horen waaien dat CNL er in 2012 zou uit liggen, nu, het blijft voorlopig een roddel denk ik, maar gezien wat ik heb opgesomd hou je dat maar beter in je achterhoofd...
Klopt, CNL is mee één van de meest verlieslatende afdelingen van DB en daarom is DB het liever kwijt dan rijk, getuige de talrijke schrappingen in het nachttrein-verkeer.
Joris schreef:Welke rijtuigen worden er overigens gemoderniseerd bij CNL? Je bedoelt toch niet dat omschilderen van de rijtuigen in de 'nieuwe CNL livrij'? Dat is echt geen garantie dat de rijtuigen in dienst blijven. Eind 2007 werden er zo enkele WLABmh 175 in die kleuren gezet, in december 2008 werden diezelffde WL samen met al de rest gewoon naar Bulgarije verzonden.
Er was inderdaad die "einzelgänger" in de nieuwe CNL-liverij, en tot nader order is de omschilderactie zelfs stilgelegd (in het kader van - hoe kan het ook anders - besparingen.. :roll: ) ! Zelfs enkele rijtuigen met hevige lakschade in de "oude" DB NachtZug-liverij hebben een "Sparlack" gekregen: i.e. enkel de beschadigde delen zijn overkleefd/overschilderd. Een rijtuig wordt nu pas bij een IS700/HU (Hauptuntersuchung - laten we het groot onderhoud noemen) en de lak echt mat en uitgewassen is, herschilderd. Anders komt het gewoon terug op de baan met de oude lak, of de "Sparlack" versie zoals hiervoor genoemd..
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
msts.be schreef:
Joris schreef:De restaurantwagens worden nog slechts luk raak ingezet heb ik de indruk...
Juist, de enige types die nog ingezet worden zijn de WRmbz 138 (ex-ARkimbz en al langer in NachtZug-dienst) en de WRkmz 858 (ex-Jan Kiepura/ex-Touristikzug), maar deze laatsten zijn in vele gevallen storingsgevoelig en zit er in veel CNL's gewoon geen restauratierijtuig !
WRmz 131 worden ook nog ingezet.
msts.be schreef:
Joris schreef:De talgo's zouden aan de kant gaan, ofwel worden verbouwd zodat ze splitsbaar zijn. Feit: vanaf 12/12 kan je bij DB Autozug niet meer voor de CNL met Talgo boeken, enkel voor een gewone DB Autozugtrein met gewone rijtuigen.
Inderdaad, ik noem dit gewoonweg dom. OK, de Talgo's zijn met bouwjaar 1993-1995 ook niet de recentste, maar zeker wel jonger dan de couchettewagens die al ettelijke keren verbouwd en gerenoveerd zijn. En wat is er nu gebeurd met die ene Talgo-ram die "zogezegd" in nieuwe CNL-liverij is geschilderd ? Rijdt die daadwerkelijk rond of staat die ergens in Warschauer Straße afgesteld ?
Van die herschilderde Talgo weet ik niks...
De reden is niet de leeftijd van de Talgo's, wel dat ze die helemaal niet meer volkrijgen. Pogingen om er ook autowagens achter te hangen mislukten.
Het probleem is dat men de Talgo's gezien hun lengte niet kan koppelen, men zou graag Munchen-Berlin/Hamburg met splitsing in Hildesheim verkrijgen, maar dit is op heden niet mogelijk...
De Talgo's zouden bovendien een hoog kostenkaartje hebben....
msts.be schreef:
Joris schreef:Welke rijtuigen worden er overigens gemoderniseerd bij CNL? Je bedoelt toch niet dat omschilderen van de rijtuigen in de 'nieuwe CNL livrij'? Dat is echt geen garantie dat de rijtuigen in dienst blijven. Eind 2007 werden er zo enkele WLABmh 175 in die kleuren gezet, in december 2008 werden diezelffde WL samen met al de rest gewoon naar Bulgarije verzonden.
Er was inderdaad die "einzelgänger" in de nieuwe CNL-liverij, en tot nader order is de omschilderactie zelfs stilgelegd (in het kader van - hoe kan het ook anders - besparingen.. :roll: ) ! Zelfs enkele rijtuigen met hevige lakschade in de "oude" DB NachtZug-liverij hebben een "Sparlack" gekregen: i.e. enkel de beschadigde delen zijn overkleefd/overschilderd. Een rijtuig wordt nu pas bij een IS700/HU (Hauptuntersuchung - laten we het groot onderhoud noemen) en de lak echt mat en uitgewassen is, herschilderd. Anders komt het gewoon terug op de baan met de oude lak, of de "Sparlack" versie zoals hiervoor genoemd..
Dat men bespaart op die onnodige omschilderactie vind ik niet meer dan logisch. Volgens mij zou men bij de hele DB groep ferm kunnen besparen op omstickeren en schilderen, want, zoals die van naam veranderen...
Al vermoed ik dat men eerst zwaar heeft doorgeschilderd om al het blauwe eruit te krijgen, en men dan pas heeft gestopt. Dat blauwe gedoe van CNL was een doren in hun oog. Jammer, het was nogtans een mooie schildering, en echt passend voor de nachttreinen.
Buiten het herschilderen wordt volgens mij ook de CNL vloerbekleding vervangen (niet altijd even fijn).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Terminus

Bericht door Terminus »

Wat maakt die CNL's zo verlieslatend?
Terminus

Bericht door Terminus »

En iets nieuws (geïnspireerd op de Treski?): www.wintershuttle.nl
treinbruno

achja, het is hollands
zal eerder een vervanger voor de bergland zijn, die niet door belgie zal rijden door :evil: infrabel :evil:
Afbeelding
treinbruno

Klachten
U dient eventuele klachten en opmerkingen, voor zover relevant, direct ter plaatse kenbaar te maken bij het personeel. Eventuele klachten dient u voorts achteraf binnen uiterlijk 1 maand schriftelijk en voldoende gemotiveerd bij Wintershuttle in te dienen. Klachten welke aannemelijkerwijs direct ter plaatse opgelost hadden kunnen worden, zullen achteraf niet in behandeling worden genomen.

Op het vervoer met de Wintershuttle zijn de CIV voorwaarden van toepassing.
DAT WORDT LEUK ALS ZE VERTRAGING HEBBEN :lol:
CIV:
13 Aansprakelijkheid wanneer de dienstregeling niet wordt nageleefd
13.1 In het geval van een geannuleerde verbinding, vertraging of gebrek aan
aansluiting bij een internationale verbinding, betaalt de vervoerder de redelijke
kosten voor de overnachting van de reiziger, voor een taxi en voor het
verwittigen van de personen die de reiziger opwachten:
• als de reiziger zijn reis diezelfde dag niet kan voortzetten of,
• als de reis redelijkerwijs niet voortgezet kan worden omwille van bepaalde
omstandigheden.

13.5 In plaats van een vergoeding te vragen, mag de reiziger
• ervan afzien zijn reis voort te zetten en terugbetaling verlangen van het
biljet waarvan het traject niet werd afgelegd of
• ervan afzien zijn reis voort te zetten, terugkeren naar het station van
vertrek door de eerste geschikte trein te nemen van een deelnemende
vervoerder en de volledige terugbetaling te vragen van de vervoerprijs of
• zijn reis voortzetten met een trein van een deelnemende vervoerder, en
op de plaats van bestemming aankomen met zo min mogelijk vertraging.

puntje 13.2 geldt jammer genoeg niet op speciale treinen (dat een reiziger 20% kan terugvragen bij +2u vertraging)
wordt leuk als ze vertraging hebben 8)
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Het lijstje van nachttreinen die mogelijk in december verdwijnen:
CNL Amsterdam/Dortmund-Milano
CNL Amsterdam/Dortmund-Wien
EN 'Orient Express' Wien-Strassbourg
EN Budapest/Wien-Frankfurt
EN Wien-Berlin (de autowagen gaat er zeker uit)
EN Wien-Bregenz
EN Zürich-Barcelona
De CNL-Talgo's gaan eruit, en worden vervangen door klassieke nachttreinen, die deels samenrijden, en gesplitsd worden.
De nieuwe private nachttrein Stuttgart-Berlin is na een maand afgeschaft wegens een probleem met de investeerder...
Tot zover hopelijk het slechte nieuws...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno

welke rijden dan wel nog met OEBB EN nachttreinmateriaal naar west europa :?
alleen de wien-hamburg, de wiener walzer, de zurichsee en de allegro's zeker :?
en buiten dat hebben ze nog wel een paar treinen naar oost en zuidoost europa, maar ze zullen veel nachttreinmaterieel op overschot hebben :P
Afbeelding
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Er zou een nieuwe EN Wien-Köln komen ter vervanging van de CNL, met ÖBB materieel.
Verder zijn er ook nog de EN naar Zwitserland die met ÖBB wagens rijden.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie