Dit was 2130.Shrek schreef:Dat was de 2131, die werd toen tijdelijk 1901. Intussen is hij gewoon weer 2131Knipex schreef:Ik kan mij herinneren dat een 5-tal jaar gelden 2701 was omgebouwd op 3f motoren/omrichter. Dit was geen success en is bij dit 1 exemplaar gebleven. Weet niet als hij later terug op DC is omgebouwd.
technische defecten van type 21-27
Re: technische defecten van type 21-27

Re: technische defecten van type 21-27
DC = Direct Current.
AC = Accelerating Current; = wisselstroom/spanning
AC = Accelerating Current; = wisselstroom/spanning
Re: technische defecten van type 21-27
hmm, volgens mij AC = Alternating CurrentBibke schreef:DC = Direct Current.
AC = Accelerating Current; = wisselstroom/spanning
DC is idd Direct Current

Re: technische defecten van type 21-27
Hoe werkt eigenlijk een DC motor? en is het vermogen in verhouding ongeveer het zelfde AC<=>DCKnipex schreef:dentheo schreef: Nu de motoren bij 21-27 zijn DC, en hebben dus een collector van koolstof. Het koolstof slijt af en veroorzaakt koolstofophoping in de motor. Koolstof is stroomgeleidbaar en er is dus een kans op doorslag in de motor. Daarom worden DC motoren soms preventief gereinigd. Nog oudere DC-motoren hadden een luchtkoeling waarbij via een blazer buitenlucht in de motor werd gepompt. Dit veroorzaakt stofvervuiling en ook extra corrosie op het koper dat sneller oxideerd door de buitenlucht.
Re: technische defecten van type 21-27
DC = direct current (gelijkstroom)Marianne schreef:Ben een leek op motorengebied![]()
Maar kan de uitleg hier ongeveer wel volgen. Alleen wat is een DC motor?
Groeten,
Marianne
AC = alternating current (wisselstroom)
Re: technische defecten van type 21-27
Mercikes voor de verbeteringpietje schreef:hmm, volgens mij AC = Alternating CurrentBibke schreef:DC = Direct Current.
AC = Accelerating Current; = wisselstroom/spanning
DC is idd Direct Current

Re: technische defecten van type 21-27
Jullie bedankt voor het antwoord.
De werking van zo'n motor is zeker gebaseerd op spoelen en magnetische velden om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom en een acceptabel voltage.
Groeten,
Marianne
De werking van zo'n motor is zeker gebaseerd op spoelen en magnetische velden om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom en een acceptabel voltage.
Groeten,
Marianne



-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: technische defecten van type 21-27
ga anders eens kijken op wiki de uitleg is zeer bevattelijkMarianne schreef:Jullie bedankt voor het antwoord.
De werking van zo'n motor is zeker gebaseerd op spoelen en magnetische velden om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom en een acceptabel voltage.
Groeten,
Marianne
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkstroommotor en http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasige ... rone_motor
Re: technische defecten van type 21-27
Wielen,draaistellen en overbrenging; Dat gebeurd zowiso op fréquente tijdstippen hoor. Of het nu van een 13 , 11 ,12, 21 ,23of 27,etc is. Zijn allemaal onderdelen die te reviseren of te vervangen zijn hé(wielen worden vervangen indien -wielprofiel niet meer te herdraaien is of op hun max sleet zitten dacht ik) .pietje schreef:Tja, maar vroeg of laat hebben de "kritische" mechanische delen het ook gehad: de wielen, de draaistellen, de transmissie,...Knipex schreef:Bij vermogens electronica, electrische motoren is er geen vermogensafbouw in de tijd.Beesty schreef:Om misschien iets verder door te gaan op dit onderwerp.. Duikt er na de jaren dienst ook een duidelijk merkbaar vermogenverlies op bij E-locs? (zoals je bij je auto zou voorhebben..)
Wat ik wel vermoed is dat voor de aanstuurelectronica, vermoedelijk analoog, na 30j geen spare parts meer te verkrijgen zijn. Men zou dan kunnen beslissen om een revamp te maken van de electronica enkel, met behoud van al de mechanische delen (kast, motoren, thyristoren)
Dan wordt een revisie wel erg duur, en na de revisie zit je dan nog met een oude kast enz.
De thyristoren horen toch ook bij de vermogen electronica, en zijn trouwens ook aan slijtage onderhevig.
Re: technische defecten van type 21-27
Alle tractiemotoren (gelijkstroom en wisselstroom) worden preventief in revisie gestuurd, waarbij ze kunnen herwikkeld worden. Bij de wisselstroom asynchrone (kooianker)motoren gebeurt dit echter na meer kilometers dan bij gelijkstroommotoren.Knipex schreef:De 3 faze motoren (13 - 28 - 29, ... ook enkele stellen) worden volledig ingepakt. Ze zijn dan onderhoudsvrij, buiten de lagersmering. Ik weet niet hoe de koeling van de motoren bij type28 gebeurt, maar dit zou demin-water koeling kunnen zijn. Of met luchtkoeling op de buitenkoelvinnen.dentheo schreef:Voor zover ik weet gebeurt dat enkel nadat een motor stuk was.. doorgeslagen wikkeling, ingebrande kollektor etc. niet preventief.
De motoren zijn meestal voorzien van temperatuur sensors die een alarm geven bij hoge temperatuur.
Nu de motoren bij 21-27 zijn DC, en hebben dus een collector van koolstof. Het koolstof slijt af en veroorzaakt koolstofophoping in de motor. Koolstof is stroomgeleidbaar en er is dus een kans op doorslag in de motor. Daarom worden DC motoren soms preventief gereinigd. Nog oudere DC-motoren hadden een luchtkoeling waarbij via een blazer buitenlucht in de motor werd gepompt. Dit veroorzaakt stofvervuiling en ook extra corrosie op het koper dat sneller oxideerd door de buitenlucht.
Ik kan mij herinneren dat een 5-tal jaar gelden 2701 was omgebouwd op 3f motoren/omrichter. Dit was geen success en is bij dit 1 exemplaar gebleven. Weet niet als hij later terug op DC is omgebouwd.
Re: technische defecten van type 21-27
Alle locomotieven in belgie die bij de nmbs zijn uitgekomen (dus ik spreek niet over de traxx en reeks 18 die op komst is) hebben motorkoeling door middel van ventilatoren die lucht blazen naar de motoren.
Van al deze locs is enkel de loc reeks 13 niet voorzien van een afzonderlijke schakelaar ventilatie waarmee de bestuurder de ventilatie kan uitzetten. (op de reeksen 11/12/21/27 moet de ventilatie aanstaan om te kunnen rijden, zoniet is de elektrische tractiekring onderbroken).
Van al deze locs is enkel de loc reeks 13 niet voorzien van een afzonderlijke schakelaar ventilatie waarmee de bestuurder de ventilatie kan uitzetten. (op de reeksen 11/12/21/27 moet de ventilatie aanstaan om te kunnen rijden, zoniet is de elektrische tractiekring onderbroken).
Re: technische defecten van type 21-27
Ah, dus daarom maken de HLE 11/12/21 en 27 zo'n hels lawaai... het zijn gewoon die ventilatoren voor o.a. de koeling van de tractiemotoren... of zijn er nog andere componenten uit die loc's die dat oorverdovend lawaai veroorzaken?Steven schreef:Alle locomotieven in belgie die bij de nmbs zijn uitgekomen (dus ik spreek niet over de traxx en reeks 18 die op komst is) hebben motorkoeling door middel van ventilatoren die lucht blazen naar de motoren.
Van al deze locs is enkel de loc reeks 13 niet voorzien van een afzonderlijke schakelaar ventilatie waarmee de bestuurder de ventilatie kan uitzetten. (op de reeksen 11/12/21/27 moet de ventilatie aanstaan om te kunnen rijden, zoniet is de elektrische tractiekring onderbroken).
En de 3 fasige asynchrone wisselstroom-motoren van de AM96 zijn zelfaanzuigend dacht ik, die zuigen uit hun eigen lucht aan uit ventilatieroosters die op het Bx rijtuig staan... die lucht wordt dan via tussenschotten in het rijtuig Bx naar de tractiemotor 'getransporteerd'.
Vandaar die roosters op het dak van het Bx rijtuig (het achterste rijtuig) van de AM96, je moet er maar eens op letten...
Re: technische defecten van type 21-27
Een motor is alleen "zelfaanzuigend" als er een ventilatorwiel op staat....Annielover schreef:
En de 3 fasige asynchrone wisselstroom-motoren van de AM96 zijn zelfaanzuigend
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: technische defecten van type 21-27
Wel die heeft dat dan... in een thesis van een student elektromechanica heb ik gelezen dat de motoren zelfaanzuigend zijn hoor.dentheo schreef:Een motor is alleen "zelfaanzuigend" als er een ventilatorwiel op staat....Annielover schreef:
En de 3 fasige asynchrone wisselstroom-motoren van de AM96 zijn zelfaanzuigend
Re: technische defecten van type 21-27
Dan heeft die kerel geluk gehad dat ik zijn werk niet moest beoordelen.Annielover schreef:Wel die heeft dat dan... in een thesis van een student elektromechanica heb ik gelezen dat de motoren zelfaanzuigend zijn hoor.dentheo schreef:Een motor is alleen "zelfaanzuigend" als er een ventilatorwiel op staat....Annielover schreef:
En de 3 fasige asynchrone wisselstroom-motoren van de AM96 zijn zelfaanzuigend

Industriële driefasige motoren hebben, op het "achter"eind van de motor, onder een afschermkap, een ventilatorwiel zitten. Dat ventilatorwiel zorgt voor de koellucht over de ribben van de mantel. Luchtkanalen en roosters kun je daar echter niet op aansluiten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide