Nieuwe locomotieven HLE 17

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

260689 schreef: 01 nov 2024, 13:42 Gaat de ATB en PZB/LZB geïntegreerd worden in het scherm? Ik vermoed van wel. Bedoel op de I11BDX?
Ik heb er nog geen foto’s van gezien maar ik neem aan dat alle functies van ATB en PZB gewoon in het CCD (central command display) gaan zitten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 01 nov 2024, 13:45
260689 schreef: 01 nov 2024, 13:42 Gaat de ATB en PZB/LZB geïntegreerd worden in het scherm? Ik vermoed van wel. Bedoel op de I11BDX?
Ik heb er nog geen foto’s van gezien maar ik neem aan dat alle functies van ATB en PZB gewoon in het CCD (central command display) gaan zitten.
Ik zou zelfs niet weten hoe ze een STM anders zouden kunnen weergeven.
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Lynx »

Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.

Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door trainlovertje »

Waarvoor staat STM?
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Lynx »

Specific Transmission Module. Het is de module die de signalen van een landspecifiek beveiligingssysteem interpreteert en vertaalt naar ETCS commando's. Zo kan een trein met ETCS ook onder bijvoorbeeld PZB/LZB of ATB rijden.
Ducktape
Berichten: 455
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Ducktape »

Lynx schreef: 01 nov 2024, 14:48 Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.

Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
Zo zijn ze niet allemaal hoor. Onze splinternieuwe Vectrons van BLS Cargo met Baseline 3 hebben het Ebula scherm nog steeds op dezelfde plek als voordien (links van het middenste scherm met de snelheidsmeter). Geen idee wat dat gedrocht daar rechtsboven doet.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Klassiekje »

Lynx schreef: 01 nov 2024, 14:48 Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.

Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
Alle STM-informatie kan gewoon op het ETCS-DMI vertoond worden hoor.
JHS2013
Berichten: 512
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door JHS2013 »

Klassiekje schreef: 01 nov 2024, 23:29
Lynx schreef: 01 nov 2024, 14:48 Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.

Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
Alle STM-informatie kan gewoon op het ETCS-DMI vertoond worden hoor.
Dat is een eigenaardigheid van deze configuratie vectrons met BL3. Het ETCS-scherm doet quasi niks behalve de modus SN tonen als er een STM actief is. Het kan ook niet als back-up scherm dienen van het rechtse, dus behoorlijk onhandig
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Lynx »

Nou ja, er werd gevraagd om een voorbeeld van hoe je de STM module anders weer kon geven. Zo dus :mrgreen:
AlexNL
Berichten: 2290
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door AlexNL »

Maar waarom is die configuratie zo?

Als ik me inbeeld dat ik als bestuurder in die cabine zit en ik moet steeds naar rechts kijken om mijn snelheid en tractie te zien, dan lijkt me dat best onhandig omdat het niet direct in het blikveld staat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

Lynx schreef: 02 nov 2024, 16:27 Nou ja, er werd gevraagd om een voorbeeld van hoe je de STM module anders weer kon geven. Zo dus :mrgreen:
Ik geef toe dat het nieuw is voor mij, ik heb al tientallen DMI's met STM gezien maar deze configuratie had ik nog nooit gezien :oops:
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Klassiekje »

Lynx schreef: 02 nov 2024, 16:27 Nou ja, er werd gevraagd om een voorbeeld van hoe je de STM module anders weer kon geven. Zo dus :mrgreen:
Oh ja :oops:

Nu ja, inderdaad wel erg bijzonder :lol:

Maar het beste voorbeeld is misschien wel gewoon onze Desiro's, die hadden in het begin ook nog gewoon een aparte TBL-installatie maar reden wel in level STM.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Steven »

Klassiekje schreef: 02 nov 2024, 20:24
Lynx schreef: 02 nov 2024, 16:27 Nou ja, er werd gevraagd om een voorbeeld van hoe je de STM module anders weer kon geven. Zo dus :mrgreen:
Oh ja :oops:

Nu ja, inderdaad wel erg bijzonder :lol:

Maar het beste voorbeeld is misschien wel gewoon onze Desiro's, die hadden in het begin ook nog gewoon een aparte TBL-installatie maar reden wel in level STM.
Dat is op de HLE28 nog steeds zo, de module TBL1+ staat bovenop de stuurtafel ook al sta je in STM, het hoeft niet altijd 100% geïntegreerd te zijn.
KlaasjeNL
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2020, 13:32

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door KlaasjeNL »

De grap van een Vectron is dat die helemaal geen STM-ATB heeft maar een ATBL-kast die door de EVC wordt in- en uitgeschakeld.
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Lynx »

Maar dat verklaart nog steeds niet waarom Siemens het niet voor elkaar krijgt om de informatie niet gewoon op de DMI in het midden te tonen.
De ICNG heeft ook een losse ATB-kast, maar ook daar wordt de informatie gewoon op de DMI getoond.
Plaats reactie