AGE-411 schreef: ↑30 jan 2025, 16:51
jan_olieslagers schreef: ↑29 jan 2025, 18:07
AGE-411 schreef: ↑28 jan 2025, 19:35
Kan me niet inbeelden dat dit een succes is. 21u onderweg naar Venetië, dat is gewoon veel te lang voor gewone mensen.
Tsja, definieer "gewone" mensen? Ik kan me goed voorstellen dat zo'n lange treinrit voor sommigen, of zelfs voor velen, een prima vorm van onthaasten kan zijn. Wie naar "La Serenissima" trekt die neemt sowieso de tijd, zoniet is het een verloren reis. En er zijn ook nogal wat reizigers die de reis op zich belangrijker en waardevoller vinden dan de bestemming, laat die dus maar volop genieten!
Verlaat de treinwereld en vraag aan 100 mensen op straat of ze op reis zouden gaan met deze trein. U zal moeten vaststellen dat het gros dat niet zou doen.
Ik zie dat je er met de wagen slechts 13u over doet. (voor 1200km). Bovendien kan je dan ook echt je tijd nemen en bepaalde zaken onderweg bezoeken/bekijken. Ik zou de reis aan sich hier al een hele belevenis vinden.
Een ander deel van de bevolking - die een hekel hebben aan de eigenlijke verplaatsing - zouden dan weer kiezen voor het vliegtuig.
De enige manier om mij in een nachttrein te krijgen is door de snelheid te verhogen én de prijs te drukken én een privécabine te voorzien.
Een trein der traagheid met krakkemikkig comfort tegen exuberante prijzen is voor mij geen goede manier om op reis te gaan.
Als zelfs maar 1 op die 100 in dit land (of Nederland) overtuigd is en zijn/haar reisplannen ernaar wil schikken, vul je met gemak dat handvol treinen. Ze zijn niet bestemd voor massatoerisme, maar wel voor mensen die geïnteresseerd zijn in deze
niche, waarvan er hier op het forum al een goed aantal actief zijn. De huidige situatie wat infrastructuur en bestaand rollend materieel betreft laat ook niet anders toe.
Je kan je natuurlijk ook vragen stellen bij de definitie van de gewone mens, zoals eerder aangehaald. Want ik heb net het gevoel dat als maar meer mensen het: "Ik moet nu daarheen, en wel snel, goedkoop en comfortabel. Of anders word ik ambetant" beginnen los te laten, zeker als ze op reis gaan.
In de toekomst zal het misschien ooit dusdanig gekeerd zijn dat zij die wel op die manier gefixeerd blijven denken (en doen) worden bestempeld als egocentrisch. Zo is vliegschaamte tegenwoordig ook een begrip. Maar goed, we zullen wel zien, zei de blinde.