European Sleeper

maarten

Re: European Sleeper

Bericht door maarten »

HLE18 schreef: 30 jan 2025, 18:39
Ik zie het dan weer niet zitten om 13u met de auto te bollen, met de trein kan je onderweg ook afstappen en iets bezoeken daarna hop weer verder naar de volgende bestemming.
Dat gaat je niet lukken als je met de ES gaat. Je kaartje is niet geldig op een andere trein, zelfs niet op de volgende trein (een dag later) van ES.
Dan kun je beter overdag reizen, als het ook maar 13 uur duurt. En dan kom je met de ES ook nog niet eens in Venezia Santa Lucia.

De rit is trouwens 1424 km lang. Als je daar 21 uur over doet is dat gemiddeld 68 km/h. Wel heel erg langzaam.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

stijn schreef: 31 jan 2025, 08:14 Ik zal verslag uitbrengen, maar het eerste probleem is er al:

De trein rijdt heen maar tot Innsbrück en komt daar een uur later toe dan oorspronkelijk gepland...
Als dat een uur later is dan meegedeeld bij boeking, dan levert dat alvast 25% compensatie op.
stijn

Bericht door stijn »

Ik vrees van niet... er stond bij dat het een voorlopige uurregeling was en dat die nog kon wijzigen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

stijn schreef: 31 jan 2025, 10:04 Ik vrees van niet... er stond bij dat het een voorlopige uurregeling was en dat die nog kon wijzigen.
Dat geldt in het algemeen voor alle dienstregelingen. Dit is niet meer dan een extra bevestiging daarvan. De dienstregeling zoals aangegeven bij verkoop van het ticket is de referentie voor het bepalen van de vertraging.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

maarten schreef: 31 jan 2025, 08:15 En dan kom je met de ES ook nog niet eens in Venezia Santa Lucia.
ES komt toch wel aan in Santa Lucia als ik hun eigen dienstregeling mag geloven.
ovspotter_be

Iemand trouwens ook een verklaring waarom deze trein 47 minuten geplande stilstand heeft in Verona Porta Nuova?
Buffer? Geen aansluitende rijpaden beschikbaar?
HLE18

Bericht door HLE18 »

AGE-411 schreef: 30 jan 2025, 19:11 Besef wel dat je een minderheid vormt.
Als de trein echt een gangbaar vakantiemiddel voor de massa wil worden, dan moet de lat hoger.
Misschien een minderheid maar toch meer dan je zou denken, vb. 1,2 miljoen Interrail passen die elk jaar verkocht worden dat is niet om mee naar het werk te rijden. Er zijn ook reisbureau's zoals ergensonderweg.be, treinreiswinkel.nl die blijven toch bestaan dus moet er toch een markt voor zijn.

Voor mij hoeft dat ook niet het vakantiemiddel voor de massa te worden, lekker veel plek voor ons alleen :lol: .
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

AGE-411 schreef: 30 jan 2025, 16:51
jan_olieslagers schreef: 29 jan 2025, 18:07
AGE-411 schreef: 28 jan 2025, 19:35 Kan me niet inbeelden dat dit een succes is. 21u onderweg naar Venetië, dat is gewoon veel te lang voor gewone mensen.
Tsja, definieer "gewone" mensen? Ik kan me goed voorstellen dat zo'n lange treinrit voor sommigen, of zelfs voor velen, een prima vorm van onthaasten kan zijn. Wie naar "La Serenissima" trekt die neemt sowieso de tijd, zoniet is het een verloren reis. En er zijn ook nogal wat reizigers die de reis op zich belangrijker en waardevoller vinden dan de bestemming, laat die dus maar volop genieten!
Verlaat de treinwereld en vraag aan 100 mensen op straat of ze op reis zouden gaan met deze trein. U zal moeten vaststellen dat het gros dat niet zou doen.
Ik zie dat je er met de wagen slechts 13u over doet. (voor 1200km). Bovendien kan je dan ook echt je tijd nemen en bepaalde zaken onderweg bezoeken/bekijken. Ik zou de reis aan sich hier al een hele belevenis vinden.
Een ander deel van de bevolking - die een hekel hebben aan de eigenlijke verplaatsing - zouden dan weer kiezen voor het vliegtuig.

De enige manier om mij in een nachttrein te krijgen is door de snelheid te verhogen én de prijs te drukken én een privécabine te voorzien.
Een trein der traagheid met krakkemikkig comfort tegen exuberante prijzen is voor mij geen goede manier om op reis te gaan.
Als zelfs maar 1 op die 100 in dit land (of Nederland) overtuigd is en zijn/haar reisplannen ernaar wil schikken, vul je met gemak dat handvol treinen. Ze zijn niet bestemd voor massatoerisme, maar wel voor mensen die geïnteresseerd zijn in deze niche, waarvan er hier op het forum al een goed aantal actief zijn. De huidige situatie wat infrastructuur en bestaand rollend materieel betreft laat ook niet anders toe.

Je kan je natuurlijk ook vragen stellen bij de definitie van de gewone mens, zoals eerder aangehaald. Want ik heb net het gevoel dat als maar meer mensen het: "Ik moet nu daarheen, en wel snel, goedkoop en comfortabel. Of anders word ik ambetant" beginnen los te laten, zeker als ze op reis gaan.
In de toekomst zal het misschien ooit dusdanig gekeerd zijn dat zij die wel op die manier gefixeerd blijven denken (en doen) worden bestempeld als egocentrisch. Zo is vliegschaamte tegenwoordig ook een begrip. Maar goed, we zullen wel zien, zei de blinde.
AGE-411

Bericht door AGE-411 »

trainlovertje schreef: 01 feb 2025, 00:41
Als zelfs maar 1 op die 100 in dit land (of Nederland) overtuigd is en zijn/haar reisplannen ernaar wil schikken, vul je met gemak dat handvol treinen. Ze zijn niet bestemd voor massatoerisme, maar wel voor mensen die geïnteresseerd zijn in deze niche, waarvan er hier op het forum al een goed aantal actief zijn. De huidige situatie wat infrastructuur en bestaand rollend materieel betreft laat ook niet anders toe.

Je kan je natuurlijk ook vragen stellen bij de definitie van de gewone mens, zoals eerder aangehaald. Want ik heb net het gevoel dat als maar meer mensen het: "Ik moet nu daarheen, en wel snel, goedkoop en comfortabel. Of anders word ik ambetant" beginnen los te laten, zeker als ze op reis gaan.
In de toekomst zal het misschien ooit dusdanig gekeerd zijn dat zij die wel op die manier gefixeerd blijven denken (en doen) worden bestempeld als egocentrisch. Zo is vliegschaamte tegenwoordig ook een begrip. Maar goed, we zullen wel zien, zei de blinde.
Vliegschaamte is enkel een begrip bij de mensen die nooit het vliegtuig pakken. Intussen steeg het aantal vliegtuigreizigers in Zaventem met 6,4% in 2024. Mensen kennen meer schaamte om toe te geven dat ze dit jaar niet op reis gingen dan dat ze op reis gingen met het vliegtuig.

HLE18 schreef: 31 jan 2025, 17:33 Voor mij hoeft dat ook niet het vakantiemiddel voor de massa te worden, lekker veel plek voor ons alleen :lol: .
Met deze houding wordt het nooit wat. Ik zit op dit forum en ik volg dit topic al enige tijd omdat ik veel ambitieuzer durf zijn. Ik droom er van dat mensen de nachttrein nemen alsof ze het vliegtuig nemen. Ik droom er van dat de mensen dat in alle comfort kunnen doen en ik droom er van dat er 's avonds nachttreinen vertrekken naar alle uithoeken van Europa.

Wellicht is dat allemaal te ambitieus, maar het kan geen kwaad van te durven dromen. Met wat goede politieke kan men trouwens al ver komen.
Maar tot die tijd neem ik gewoon de auto. Mijn trouwe vierwieler heeft me intussen al door grote delen van Europa gebracht en zal dat in de toekomst wellicht nog steeds doen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

AGE-411 schreef: 01 feb 2025, 11:24 Vliegschaamte is enkel een begrip bij de mensen die nooit het vliegtuig pakken. Intussen steeg het aantal vliegtuigreizigers in Zaventem met 6,4% in 2024. Mensen kennen meer schaamte om toe te geven dat ze dit jaar niet op reis gingen dan dat ze op reis gingen met het vliegtuig.
Dat eerste is absoluut onwaar. Vliegschaamte heeft betrekking op reizen van relatief korte afstanden, waarvoor er goede alternatieven per trein bestaan, met als extreme voorbeeld Zaventem - Schiphol. Moest ik in dat vliegtuig zitten, zou ik me persoonlijk ook ongemakkelijk voelen en eens rondkijken wie er ook ongemakkelijk bijzit. Ik ken genoeg mensen die mij - als spoorwegliefhebber en -kenner - zeggen dat ze zich achteraf 'vergist hebben', omdat ze een bepaald traject gevlogen hebben, bvb Brussel - Berlijn, aangezien daar een goed alternatief per spoor bestaat (1 overstap overdag, rechtstreeks over de nacht). Daarom dat er steeds meer vluchten van korte afstanden (<750 km) worden geschrapt, zoals door de overheid zelfs verplicht werd in Frankrijk. Hogesnelheidstreinen spelen uiteraard een grote rol. De internationale markt van NMBS groeit dan ook een pak sneller dan de luchtvaart in ons land. Ik zie dan ook als maar meer mensen in mijn omgeving internationale treinreizen maken. Is dat omdat ik hen (onrechtstreeks) stimuleer? Dat weet ik niet, maar ik denk eigenlijk van niet. Ik krijg tegenwoordig veel meer vragen van vrienden en verdere kennissen hoe ze ergens per trein het best geraken. Die mensen help ik dan wel graag verder, uiteraard. En soms moet ik ook toegeven dat iets per trein slecht doenbaar is en dat ze beter naar een vlucht zoeken.

Over intercontinentale vluchten spreek ik dan helemaal niet, want daar bestaat geen waardig alternatief voor.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Over intercontinentale vluchten spreek ik dan helemaal niet, want daar bestaat geen waardig alternatief voor.
Hm, ze zijn toch OOK veel te goedkoop en daardoor veel te aantrekkelijk en daardoor veel te populair en te talrijk. En het is nog niet zo lang geleden dat er intercontinentale reizen per schip werden aangeboden, niet als luxe-cruise maar gewoon als betaalbaar vervoermiddel, om - als het dan echt moet - van A naar B te reizen.

Vandaag worden er veel te veel reizen ondernomen - op alle afstanden, kort en lang en middellang - die niet nodig zijn. Die luxe kunnen we ons niet blijven permitteren, als mensheid. Schrijnende voorbeelden zijn de vliegtuigladingen toeristen in Europa uit het verre oosten, sextoerisme naar Thailand, Engelsen die het weekeinde doorbrengen met zuipen in Amsterdam...

Een weekeinde in Berlijn of Wenen of Praag of Parijs of London lijkt me voor West-Europeanen voorlopig nog een haalbare optie - en daarvoor is een nachttrein optimaal, maar het is inderdaad nog een exotisme, voorlopig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
maarten

Bericht door maarten »

trainlovertje schreef: 01 feb 2025, 13:55
Dat eerste is absoluut onwaar. Vliegschaamte heeft betrekking op reizen van relatief korte afstanden, waarvoor er goede alternatieven per trein bestaan, met als extreme voorbeeld Zaventem - Schiphol.
Dat betwijfel ik. KLM vliegt nog altijd 5x per dag van Schiphol naar Düsseldorf, wel nog met het kleinste vliegtuig dat ze hebben (88 zitplaatsen) maar blijkbaar is er markt voor.
Ook Schiphol - Zaventem wordt nog 4x per dag aangeboden.
ovspotter_be

Zou dit niet eerder zijn voor reizigers die in Amsterdam verder reizen met een andere vlucht naar verdere bestemmingen?
Ik denk dat er niet veel personen op die vliegtuigen zitten die gewoon van Zaventem naar Schiphol vliegen.
ovspotter_be

Goedkoopste prijs die ik vindt bij KLM voor een enkele reis van Zaventem naar Schiphol is €121, daarvoor kan je wel één of meerdere treintickets kopen van Brussel-Zuid naar Amsterdam Centraal en je bent waarschijnlijk nog eerder op je bestemming dan per vliegtuig.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

ovspotter_be schreef: 02 feb 2025, 19:26 Zou dit niet eerder zijn voor reizigers die in Amsterdam verder reizen met een andere vlucht naar verdere bestemmingen?
Ik denk dat er niet veel personen op die vliegtuigen zitten die gewoon van Zaventem naar Schiphol vliegen.
Inderdaad. KLM heeft een lange traditie van passagiers aantrekken van buiten het eigen land. Ze hadden ooit ook een aanvoerdienst oftewel "feeder" vanuit Antwerpen-Deurne, trouwens. Op dezelfde manier heeft Sabena lange tijd Dusseldorf-Brussel gevlogen. En ik herinner me zelfs een verhaal over vluchten van Parijs naar Zaventem, om extra passagiers aan te voeren voor de Sabenadiensten naar Afrika.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie