Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen? Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
Treinmateriaal internationaal verkeer
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Dat is toch goed als men dubbeldekstreinen inzet op de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg? Zo zijn we verlost van de metro's van de NMBS.
-
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Omdat dat geld kost en er steeds moet nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert.
In de week rijdt die trein maar tot Luik, omdat dat een omloop uitspaart. Wederom: er moet steeds nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert. Dat was zeg maar de voorwaarde van NMBS toen er beslist werd elk uur te gaan rijden op L42. Er rijden in de week trouwens al meer andere treinen tot Liers, waardoor deze eenvoudiger geschrapt kan worden op dat stuk. De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
-
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?Shrek schreef: ↑14 jun 2025, 14:34De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
Neen, alles gebeurt in Kinkempois.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:36Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?Shrek schreef: ↑14 jun 2025, 14:34De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.trainlovertje schreef: ↑14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 28 jun 2025, 21:14
Re: Treinmateriaal internationaal verkeer
De verbinding Luik richting Luxemburg via Marche (L43) heeft een meervoudige functie :
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.
De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.
Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.
Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.
De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.
Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.
Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.