Treinmateriaal internationaal verkeer

Harshan
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

groentje schreef: 14 jun 2025, 13:15 Een paar weken nam ik die trein tijdens het weekend, waar lijn 162 eruit lag voor werken, en eerlijk gezegd, die trein was toch behoorlijk gevuld, ondanks de twee-uursdienst.
Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen? Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
Harshan
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

260689 schreef: 14 jun 2025, 14:08 Er reden vroeger een P trein Gouvy - Luik - Brussel bestaand uit 8xI11 +T13. Deze ging dan ook via L2. Dus als m'n dubbeldekkers erop zou zetten trekt dat volk aan.
Dat is toch goed als men dubbeldekstreinen inzet op de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg? Zo zijn we verlost van de metro's van de NMBS.
trainlovertje
Berichten: 2739
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door trainlovertje »

Harshan schreef: 14 jun 2025, 14:09 Waarom wil de NMBS de frequentie van de verbinding Luik - Groothertogdom Luxemburg in het weekend en feestdagen niet verhogen?
Omdat dat geld kost en er steeds moet nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert.
Waarom in het weekend en feestdagen die trein helemaal tot Liers laten rijden, terwijl de reistijd zo lang is? Kan men de verbinding net zoals in de week ook in het weekend en feestdagen niet beperken tot Luik en het rijpad richting Liers door een andere trein te laten overnemen mits vlotte overstap in Luik-Guillemins?
In de week rijdt die trein maar tot Luik, omdat dat een omloop uitspaart. Wederom: er moet steeds nagedacht worden waar men het beschikbare geld aan spendeert. Dat was zeg maar de voorwaarde van NMBS toen er beslist werd elk uur te gaan rijden op L42. Er rijden in de week trouwens al meer andere treinen tot Liers, waardoor deze eenvoudiger geschrapt kan worden op dat stuk. De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13101
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
trainlovertje
Berichten: 2739
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 14 jun 2025, 14:34
trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?
260689
Berichten: 3782
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door 260689 »

trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:36
Shrek schreef: 14 jun 2025, 14:34
trainlovertje schreef: 14 jun 2025, 14:27 De doortrekking tot Liers heeft anders wel het voordeel dat de rit/start bij de onderhoudskosten van Liers, waardoor er minder losse ritten moeten plaatsvinden wanneer het materieel uitgewisseld moet worden of terug op stal moet.
De onderhoudsPOST van Liers bestaat niet meer, alles zit in Kinkempois tegenwoordig.
Post inderdaad, vermoedelijk autocorrectie. Ook geen reiniging van materieel meer?
Neen, alles gebeurt in Kinkempois.
Nicolasjansen
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jun 2025, 21:14

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Nicolasjansen »

De verbinding Luik richting Luxemburg via Marche (L43) heeft een meervoudige functie :
- voor de moedigen die in de mooie streek ten zuiden van Luik wonen, en via deze verbinding naa hun werk in Luik rijden. Maar sinds de snelle verbinding Luik-Brussel bestaat kan men zelfs heel landelijk wonen daar en toch nog voor 9u in Brussel geraken.
- voor de inwoners van de hele regio tussen Luik en Marche en Libramont die naar Luik of Luxemburg willen, maar dit is een redelijk dun bevolkte regio en deze verbinding is dus minder gevraagd
- voor het toerisme naar de streek van Durbuy en Marche en Famenne, maar dat is vooral zomertoerisme en een beetje in de herfst.

De verbinding via lijn 42 gaat echt tot in Luxemburg, en heeft ook weer een belangrijke toeristische functie met stops in Aywaille, Coo en Vielsalm.

Maar dat wil dus zeggen dat buiten de ochtend spits en buiten de vakanties deze lijnen minder gevraagd zijn. Ik woonde vroeger in Tilff, net ten zuiden van Luik, en ik zag zowel de treinen via Gouvy en via Marche langskomen, net aan de overkant van het water van de Ourthe. Ik genoot onder andere van de toen nog oranje geschikderde I10 pf I6 rijtuigen, denk ik. Zelfs met hun wat gespiegelde ruiten, kon ik op sombere dagen en ‘s avonds zien hoe leeg veel van deze treinen waren. Tot er ergens een school- of scoutsgroep op kamp vertrok, want dan was de trein weer overvol.

Dus de lagere frekwentie is wel te begrijpen. Maar eigenlijk zou ze niet van toepassing moeten zijn van juni tor september, maar dat soort seizoensaanpassingen zijn geen traditie bij de NMBS.
Plaats reactie