Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Steven

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door Steven »

Ook tussen Rotterdam en Antwerpen zitten ze geregeld overvol. Denk dan vooral aan studenten die op kot zitten, weekenduitstappen
pietje

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door pietje »

groentje schreef: 29 jun 2025, 16:35
pietje schreef: 29 jun 2025, 09:33 ...
Had men dubbeldekkers gekocht die men eenvoudig kon samenstellen tot minstens 200m lengte, was heel die onzin met beperkte toegang en toeslagen niet nodig geweest, dan had men met gewone binnenlandse tarieven ook een meer dan rendable dienst kunnen uitbaten die de druk op andere binnenlandse treinen zou verlichten ipv verhogen.
...
Ik ga er nog altijd van uit dat ze ooit met 2 gekoppelde stellen gaan rijden, de aangedane stations hebben allemaal perrons die lang genoeg zijn, dus waarom niet? Dat je niet voor dubbeldekkers gaat, kan ik me dan weer wel nog voorstellen, het maakt het nog net iets ingewikkelder om een model te kiezen dat aan beide nationale omgrenzingsprofielen voldoet. Nu hebben ze de facto voor een model gekozen dat elders al z'n sporen heeft verdiend ipv opnieuw naar de tekentafel te trekken.
Ik weet het, en ik vermoed dat je op korte termijn gelijk hebt, maar als men van bij de aanleg van de HSL's niet voorzien heeft dat het alvast voor het aandoen van de belangrijke stations, namelijk Amstardam, Rotterdam, Antwerpen-C en Brussel-Z direct mogelijk is om ook met dubbeldekkers te rijden, zou dit echt een gemiste kans zijn.
En dan hoop ik alvast dat men nu bezig is met de voorbereiding op ook op de laatste punten een omgrenzingsprofiel te realiseren waarmee dit eenvoudig mogelijk wordt.

Het is gewoon pijnlijk om te zien hoe de spoorwegen, en dat bedoel ik nogal generiek, zichzelf zo in de voet schieten. Deze verbinding heeft echt alles om één van de meest rendabele te worden, als men maar ophoudt met reizigers pesten en begint met een dienst aan te bieden waar voldoende vraag naar is.

En hopelijk is men ook al ergens bezig met de voorbereiding van de aankoop van dubbeldekkers die minstens 200 km/h kunnen rijden op de HSL's en geen problemen hebben op de beperkte stukken klassiek net die ze tegenkomen in België en Nederland.
Plaats reactie