Als de ICNG zo'n 5 jaar later zou zijn besteld, zouden er misschien wel (gedeeltelijke) dubbeldekkers zijn geweest.
In 2014 was de Desiro HC (het eerste model volgens dit ontwerp) nog maar nét voorgesteld, en toen was deze bedoeld voor het forenzenvervoer aan maximaal 160 km/u. Bombardier had ook nog geen 200 km/u versie van de OMNEO rondrijden, en Alstom had helemaal niets dat aan die eisen zou hebben voldaan.
Een paar jaar later is dat anders: er bestaat inmiddels een 190 km/u versie van de Desiro HC, Franse regio's hebben V200-OMNEO's en Baden Württemberg krijgt Coradia Max-treinstellen die 200 km/u kunnen halen.
(Dan blijft natuurlijk nog de vraag staan of het gehaald kan worden met aslasten enzo.)
Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
ok, toegegeven, dat was echt wel een probleemtrein voor SBB toen. 

-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Alstom had al Coradia Duplex 200 in Zweden rijden en de Stadler Kiss 200 bestond toen ook wel al.
Er was gewoon geen interesse in dubbeldeks vermoed ik en zeker niet met het oog op de brakke HSL.
Er was gewoon geen interesse in dubbeldeks vermoed ik en zeker niet met het oog op de brakke HSL.
Toch werd ook bij de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gekozen voor enkeldeks treinen. Groenewegen: “Omdat we op de HSL-Zuid niet met dubbeldekkers willen rijden. Nederland heeft op veel plaatsen een slappe bodem. We willen de combinatie van het hoge gewicht van een dubbeldekker en hoge snelheden vermijden.” Eerder gaf NS ook als reden dat de treinen toegankelijk moesten zijn voor minder validen, en dan niet alleen de balkons van de treinen.