Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)
Als de ICNG zo'n 5 jaar later zou zijn besteld, zouden er misschien wel (gedeeltelijke) dubbeldekkers zijn geweest.
In 2014 was de Desiro HC (het eerste model volgens dit ontwerp) nog maar nét voorgesteld, en toen was deze bedoeld voor het forenzenvervoer aan maximaal 160 km/u. Bombardier had ook nog geen 200 km/u versie van de OMNEO rondrijden, en Alstom had helemaal niets dat aan die eisen zou hebben voldaan.
Een paar jaar later is dat anders: er bestaat inmiddels een 190 km/u versie van de Desiro HC, Franse regio's hebben V200-OMNEO's en Baden Württemberg krijgt Coradia Max-treinstellen die 200 km/u kunnen halen.
(Dan blijft natuurlijk nog de vraag staan of het gehaald kan worden met aslasten enzo.)
In 2014 was de Desiro HC (het eerste model volgens dit ontwerp) nog maar nét voorgesteld, en toen was deze bedoeld voor het forenzenvervoer aan maximaal 160 km/u. Bombardier had ook nog geen 200 km/u versie van de OMNEO rondrijden, en Alstom had helemaal niets dat aan die eisen zou hebben voldaan.
Een paar jaar later is dat anders: er bestaat inmiddels een 190 km/u versie van de Desiro HC, Franse regio's hebben V200-OMNEO's en Baden Württemberg krijgt Coradia Max-treinstellen die 200 km/u kunnen halen.
(Dan blijft natuurlijk nog de vraag staan of het gehaald kan worden met aslasten enzo.)
ok, toegegeven, dat was echt wel een probleemtrein voor SBB toen. 

-
Alstom had al Coradia Duplex 200 in Zweden rijden en de Stadler Kiss 200 bestond toen ook wel al.
Er was gewoon geen interesse in dubbeldeks vermoed ik en zeker niet met het oog op de brakke HSL.
Er was gewoon geen interesse in dubbeldeks vermoed ik en zeker niet met het oog op de brakke HSL.
Toch werd ook bij de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gekozen voor enkeldeks treinen. Groenewegen: “Omdat we op de HSL-Zuid niet met dubbeldekkers willen rijden. Nederland heeft op veel plaatsen een slappe bodem. We willen de combinatie van het hoge gewicht van een dubbeldekker en hoge snelheden vermijden.” Eerder gaf NS ook als reden dat de treinen toegankelijk moesten zijn voor minder validen, en dan niet alleen de balkons van de treinen.
Maar enkel geschikt voor perrons van 55 cm hoog. In België en Nederland met perrons van 76 cm moet je dus naar beneden stappen met zo’n trein.jpvdveer schreef: ↑03 jul 2025, 09:58 En deze dan? In 2010 besteld, maximumsnelheid 200 km/h.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SBB_RABDe_502
Die 55 cm in Zwitserland geeft hen zoveel meer opties als ze treinen kopen zowel enkel als dubbelstreinen met lage vloer instap is perfect mogelijk, ook voor rolstoelen zonder extra assistentie.
Op dat moment was er nog geen sprake van een brakke HSL en die TWINDEXX heeft een gemiddelde aslast van 14,15 ton, tegen 14,28 van een ICNG.Klassiekje schreef: ↑03 jul 2025, 13:20 Alstom had al Coradia Duplex 200 in Zweden rijden en de Stadler Kiss 200 bestond toen ook wel al.
Stadler KISS zelfs nog minder.
Het enige technische argument tegen dubbeldekkers is de gelijkvloerse instap en reizigersruimte voor rolstoelen. Het concept van een Desiro HC werd in 2014 voorgesteld, misschien was dat nog net op tijd voor de aanbesteding, maar ik weet niet wat Siemens toen heeft aangeboden en of ze toen al Desiro-HC voor 200 km/h hadden. Dat hebben ze zelfs nu nog niet (en ik kan me indenken dat 200 km/h een andere TSI crashnorm heeft dan 190 kmh).
Qua zitplaatsen: de nu ingezette 6-delige Desiro-HC hebben 634-655 zitplaatsen tegen 413 voor een (even lange) ICNG-8. Dus wel even dik 50% meer.
Zoals ik al eerder had laten vallen, de Zwitsers hebben heden de betere keuze door perrons op 55cm te hebben. Ongeacht wat je moet kopen je kan altijd vlot een lage vloer trein kopen of het nu enkel of dubbeldeks is. Onze hogere perrons zorgen altijd voor meer ergernis op dat vlak.
-
Dat het toen nog niet 'officieel' naar buiten is gebracht betekent niet dat ze nog van niets wisten. Het staat bijna letterlijk in dat stukje artikel.maarten schreef: ↑03 jul 2025, 22:10Op dat moment was er nog geen sprake van een brakke HSLKlassiekje schreef: ↑03 jul 2025, 13:20 Alstom had al Coradia Duplex 200 in Zweden rijden en de Stadler Kiss 200 bestond toen ook wel al.
Als dat stukje tekst je quote is, dan is dat niet gerelateerd aan de constructiefouten in de HSL maar een idee dat binnen NS leeft. En dan herhaal ik nogmaals dat zowel de TWINDEXX als de KISS een lagere aslast heeft dan de ICNG.
En de aslast van de TGV is nog een stukje hoger dan dat.
En de aslast van de TGV is nog een stukje hoger dan dat.