Zeer benieuwd of de trein(en) er effectief komen en hoe ze het zullen organiseren.
Zou wel een lange rit worden met meerdere trajectkeuzes tussen Keulen en Berlijn.
Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Ik zie dit persoonlijk niet gebeuren voordat het VK toetreed tot Schengen, als Starmer zichzelf en zijn partij iets populairder zou kunnen maken kan men daar na de volgende verkiezingen aan beginnen en treden ze +- 10 jaar later toe tot de EU en wss verplicht tot Schengen (nieuwere lidstaten hebben nooit de keuze gehad). Er is geen plaats of goesting van de Duitsers om een fysieke grens in te bouwen in Keulen HBF.
Daarnaast lijkt Londen-Berlijn mij een verschrikkelijk idee, de vertragingen zouden enorm zijn voor zo een afstand, maar sinds Parijs en Amsterdam er al een trein naar hebben is het niet onmogelijk.
De derde rail tussen Chop en en Oezgorod (Oekraïne) is inmiddels geplaatst.
Vanaf 12 september rijdt EC 143 Wenen - Chop door naar Oezgorod; EC 146 begint daar vanaf 13 september.
Bron: https://cfts.org.ua/news/2025/09/05/evr ... rito_84178
FLV-FGSP schreef: ↑05 sep 2025, 23:31
De derde rail tussen Chop en en Oezgorod (Oekraïne) is inmiddels geplaatst.
Vanaf 12 september rijdt EC 143 Wenen - Chop door naar Oezgorod; EC 146 begint daar vanaf 13 september.
Bron: https://cfts.org.ua/news/2025/09/05/evr ... rito_84178
Is het niet 3de én 4de rail?
Ik dacht dat het verschil tussen 1435 en 1520 te klein was om met 1 extra rail beide te kunnen accomoderen.
Dit in tegenstelling tot Spanje, waar het verschil tussen 1435 en 1668 wel groot genoeg is om sporen met slechts 1 extra rail.
pietje schreef: ↑06 sep 2025, 09:27
Is het niet 3de én 4de rail?
Ik dacht dat het verschil tussen 1435 en 1520 te klein was om met 1 extra rail beide te kunnen accomoderen.
Dit in tegenstelling tot Spanje, waar het verschil tussen 1435 en 1668 wel groot genoeg is om sporen met slechts 1 extra rail.
De Oostenrijkse dienstregeling 2026 is online (maar de treinen zijn nog niet boekbaar). Veel veranderingen door de nieuwe Koralmbahn Graz - Klagenfurt, veel uitbreidingen in het internationale verkeer. https://www.oebb.at/
Er is een spontane staking uitgebroken in Mons na een geval van zware fysieke agressie gisteren op een trein tussen La Louvière Sud en Charleroi-Central, de treinbegeleidster zou een schedelbreuk en meerdere andere breuken hebben opgelopen.
De lijn Novi Sad - Subotica (Servië) is nu eindelijk open en dit worden de reismogelijkheden vanaf Boedapest: https://www.seat61.com/trains-and-route ... -train.htm
In de loop van volgend jaar gaat de directe lijn in Hongarije ook weer open.
Waarom is die lijn toe? Dat heb ik precies gemist.
1 klik verwijderd:
Seat61 schreef:The 350 km (220 mile) railway from Budapest to Belgrade is largely straight over flat terrain, but speeds were slow and journey times long. Major reconstruction started in 2019 aiming to raise line speed to 200 km/h and cut journey time to 2h40 by (we hope) 2026.
Waarom is die lijn toe? Dat heb ik precies gemist.
1 klik verwijderd:
Seat61 schreef:The 350 km (220 mile) railway from Budapest to Belgrade is largely straight over flat terrain, but speeds were slow and journey times long. Major reconstruction started in 2019 aiming to raise line speed to 200 km/h and cut journey time to 2h40 by (we hope) 2026.
Excuseer, ik dacht dat dat enkel op het Servische stuk sloeg en niet op de Hongaarse spoorsectie. Men spreekt namelijk over de ingebruikname van de nieuwe lijn in Servië. Mijn vraag richtte zich dan ook specifiek op het Hongaarse gedeelte van de lijn.
trainlovertje schreef: ↑08 okt 2025, 16:36
Excuseer, ik dacht dat dat enkel op het Servische stuk sloeg en niet op de Hongaarse spoorsectie. Men spreekt namelijk over de ingebruikname van de nieuwe lijn in Servië. Mijn vraag richtte zich dan ook specifiek op het Hongaarse gedeelte van de lijn.
In Hongarije waren ook grootschalige werkzaamheden. Ze zijn naar verluidt bijna klaar.
Het Tsjechische Leo Express heeft 3 Talgotreinen overgenomen van Renfe: https://railcolornews.com/2025/10/09/re ... ess-fleet/
De lease verloopt via Renfe Alquiler de Material Ferroviario (RAMF).
De bedoeling is om ze vanaf volgend jaar (als de toelating er is) in te zetten tussen Praag en Bratislava.